Superthrive

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Superthrive

Berichtdoor llinde » di dec 25, 2007 2:36 pm

Monica schreef:Superthrive is om de wortels te stimuleren en kun je kopen in een growshop.
In Bonsai winkels kun je het ook kopen of via internet, je hebt er weinig van nodig.
Type het woord Superthrive maar in op www.google.nl

Dit laatste heb ik ondertussen maar eens gedaan omdat iedere keer de naam van dit produkt weer opduikt.
Ik wil dit ook wel eens gaan proberen. Het is me opgevallen dat dit produkt bij growshops wordt aangeboden, maar daar meer dan 2x zo duur is als bijvoorbeeld bij ebay verkopers in de Verenigde Staten.
Graag zou ik van mensen die er ervaring mee hebben, weten hoe het bevalt, hoe het het beste gebruikt kan worden en waar je het naar hun mening het beste kunt kopen.
Als het zo'n wondermiddel is als op de officiele site wordt gezegd, dan vraag ik mij af waarom het niet gewoon in elke bloemenwinkel ligt, of zijn die soms bang dat ze geen nieuwe planten meer verkopen als dit middel gebruikt wordt :wink:

Luit
llinde

Berichtdoor Granny » di dec 25, 2007 3:19 pm

Ik denk niet dat het in een gewone bloemenwinkel zou verkocht worden. Echte bonsai of botanische orchideeën zul je ook niet vinden in een bloemenwinkel en iemand die enkele kamerplanten heeft gaat dat absoluut niet gebruiken.
Er is veel over te lezen, oa in wietforums.
Heb daar weeral wat bijgeleerd, nl. dat je in plaats van perliet ook kattenbakkorrels kan gebruiken, daar had ik nog niet aan gedacht :P
Granny

Berichtdoor Karen » di dec 25, 2007 3:44 pm

Granny,

Die had ik ook nog nooit gehoord.
Dank voor de tip, hier kan ik wat mee:))

Gr,

Karen
Karen

Berichtdoor jurgen023 » di dec 25, 2007 4:32 pm

Hallo,

In België mag superthrive niet verkocht worden omdat er een soort groeihormoon in zit. Ik weet eigenlijk niet of het wel toegelaten is in de E.U.

In Bonsaimiddens is het vrij bekend. Het is te koop in growshops(nl). In België bij sommige bonsaiwinkels, maar het is duur. Er bestaan alternatieve producten die wel toegelaten zijn.

Je hebt ongeveer 1ml nodig per 4l water.

Nu weet je waarom dit niet verkocht wordt in de bloemenwinkel

jurgen
jurgen023

Berichtdoor Chris F » di dec 25, 2007 8:50 pm

Superthrive is een cocktail van plantenhormonen (als ik mijn niet vergis indol-3-azijnzuur en/of -boterzuur) en een aantal B-vitaminen. Het gebruik varieert van wortelgroeistimulator tot stressverminderaar tot stimulator van meer en grotere knopaanzet en de te gebruiken hoeveelheid is afhankelijk van het doel.... Dit gegeven alleen al doet mij fronsen. Doet mij een beetje denken aan de terminologie en methodiek die je vaak tegenkomt bij kwakzalverij....

ik heb het even gebruikt, met name in combinatie met zeer verdunde mestoplossing, om planten in te dompelen alvorens ze op te potten. Ik kan niet zeggen dat de resultaten superspectaculair waren, en of deze uberhaupt te wijten waren aan de Superthrive danwel de mestoplossing. Wellicht dat de planten ook zonder gewoon netjes geworteld hadden.....

Er wordt regelmatig gewaarschuwd voor misvormde bloemen bij langdurig gebruik van hoge doseringen.

Al met al vind ik persoonlijk de toegeschreven eigenschappen opgeklopt en daar komt bij dat het middel behoorlijk aan de prijs is. Wondermiddelen bestaan echt niet en met een beetje uitgekiend bemestingsregime, aangepast aan de behoeft van je planten, kom je ook een behoorlijk eind!
Chris F

Berichtdoor Karen » wo feb 13, 2008 2:46 pm

En nieuwsgierig als ik ben, ga ik het toch testen.
Ik heb een flesje uit Amerika laten komen, prijs valt daar reuze mee, $ 17.95 incl. verzendkosten 120 ml (euro 12.40).
Heb 2 planten (beide cattleya's) waarvan het wortelstelsel te wensen over laat, 1 ga ik " normaal" verzorgen en de 2de ga ik met dit spul behandelen, kijken of er verschil is in wortelontwikkeling.
Ik houdt jullie op de hoogte.

Groetjes,

Karen
Karen

Berichtdoor Chris F » wo feb 13, 2008 4:06 pm

Hoi Karen,

Ik hoop voor je dat er een vergrootglas meegeleverd wordt want de lettertjes op de Superthrive flesjes zijn echt niet normaal klein! :lol:
Chris F

Berichtdoor Gast » wo feb 13, 2008 4:22 pm

Het schijnt ook niet plezierig te ruiken.

Monica.
Laatst bijgewerkt door Gast op wo feb 13, 2008 4:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Gast

Berichtdoor Karen » wo feb 13, 2008 4:27 pm

@ Chris,

Dat lezen gaat me nog wel af, of ik heb goede ogen of een leesbril op sterkte (die laten we in het midden:)

@ Monica,

Klopt, ik ga het zeker niet als parfum gebruiken, het heeft een hele zure lucht.
Maar het is ook erg geconcentreerd, denk niet dat een 0.5 ml opgelost in 2 liter water nog zo sterk zal ruiken.

Gr,

Karen
Karen

Berichtdoor Chris F » wo feb 13, 2008 4:30 pm

@ Monica:

Bepaald lekker ruikt het niet (een beetje naar een natte krant?), maar er zijn veel ergere, walgelijke geuren. Maar da's heel persoonlijk natuurlijk :wink:

@ Karen:

Ik kan je aanraden het spul over te gieten in een bruin medicijnflesje (te koop bij elke apotheek) want het kristalliseert erg gemakkelijk uit aan de opening van het flesje waardoor dit niet meer goed afsluit en/of de dop er later nauwelijks vanaf te krijgen is.
Chris F

Berichtdoor Karen » wo feb 13, 2008 5:02 pm

Chris,

Het is er eentje met een schroefdopje zonder druppel ding en ik heb speciale pipetjes om het af te meten. (fff geleend van de R&D afdeling:))

Gr,

Karen
Karen

Berichtdoor Chris F » wo feb 13, 2008 5:11 pm

Karen,

Ik ken de flesjes van Superthrive en geloof me, het zijn ondingen. Je kunt het het beste overdoen in zo'n medicijnflesje en van daaruit het spul met de pipet opzuigen. Doe ik trouwens ook.

BTW, dat "druppel ding" heet een druppelaar of druppelpipet :shock:
Beroepshalve krijg ik kromme tenen van "druppel ding" hehehehehe :wink:
Chris F

Berichtdoor Marleen² » wo feb 13, 2008 5:12 pm

Via-via heb ik ook mijn flesje vastgekregen... altijd nieuwsgierig wat zo'n zogenaamd wondermiddel uithaalt. Niet dat ik spectaculaire dingen verwacht (ik weet eigenlijk niet wat ik verwacht :? ), maar ik wil het toch geprobeerd hebben: baat het niet, dan schaadt het niet, hoop ik dan maar.
Sommigen gaan het gebruiken in het gietwater in een zeer lage dosis en anderen gebruiken het als wortelstimulans. Ik heb het gebruikt bij een paar planten die op de sukkel zijn. Ik zie wel wat er gebeurt, of niet.
Groeten,
Marleen
Marleen²

Berichtdoor jurgen » wo feb 13, 2008 9:51 pm

Hallo Karen,

De prijs vanuit de USA valt misschien mee, maar het is best mogelijk dat je invoerrechten en BTW gaat moeten betalen omdat dit van buiten de EU komt.

Indien het lage bedragen zijn rekent men soms forfetaire "aanbiedingskosten" aan.

Je kan ook via EBAY (met een aantal mensen als je weinig planten hebt) een fles van 480ml of groter kopen en dan kom je per ML op dezelfde prijs uit of minder. Hoe groter de fles, hoe goedkoper per ml.
Groeten,

Jurgen
jurgen

Berichtdoor Karen » wo feb 13, 2008 9:56 pm

Jurgen,

Het staat al bij me binnen en ik heb geen invoerrechten voor mijn kiezen gekregen.
Volgens mij is het ook zo dat je pas invoerrecht moet gaan betalen als de waarde van het product zonder verzendkosten over de 30 euro gaat.

Gr,

Karen
Karen

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen