Wilde orchideeen

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Wilde orchideeen

Berichtdoor Rogier » do mei 21, 2009 5:52 pm

De laatste weken ben ik ieder weekend weg om wilde planten te fotograferen voor m'n fotopagina.

De orchideeen zal ik jullie hier laten zien.

Iedere keer een soort. Beginnend bij de Harlekijn.

De Harlekijn oftewel Anacamptis morio heette vroeger Orchis morio.

DNA onderzoek heeft echter uitgewezen dat deze soort nauwer verwant is aan het hondskruid dan aan de orchisse.
Erg vreemd als je de planten naast elkaar zet. Ik snap ook niet waarom ze het hondskruid (Anacamptis pyramidalis) niet gewoon bij de orchissen hebben gestopt in plaats van er een (overduidelijke orchis) uit te halen.

Maar goed.

De harlekijn was vroeger een veel algemenere orchidee dan nu. tegenwoordig vindt je hem nog maar sporadisch. Vooral in het westen en noorden van het land. (Op Texel is de grootste vindplaats van de soort) maar ook in Zuid limburg komt ze nog wel voor.

Afbeelding

Afbeelding

De soort is erg variabel wat betreft kleur. Binnen een populatie tref je veel verschillende vormen aan.

Zoals albino's
Afbeelding
Afbeelding

of juist hele donkere
Afbeelding

En een variatie aan tussenvormen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende keer de Poppenorchis.

Groetjes

Rogier
Laatst bijgewerkt door Rogier op vr mei 22, 2009 11:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor M-Jeanne » do mei 21, 2009 7:19 pm

Heel mooie reportage.Bedankt

Grt.

M-Jeanne
M-Jeanne

Berichtdoor MiB » do mei 21, 2009 8:45 pm

Mooi Rogier!!

Volgens mij heb ik er ook 1 in de tuin. Zal eens proberen er een foto van te maken. Tis een hele donkere.

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor Rogier » vr mei 22, 2009 11:07 pm

Graag gedaan H-Jeanne en Miranda.

Ik ben wel benieuwd naar jouw Harlekijn in de tuin Miranda. Bloeit die dan nog?

Vandaag de Poppenorchis.

De poppenorchis is ook recent van naam verandert. Vroeger was het Aceras nu is het een Orchis.
Orchis anthropophora om precies te zijn.

In Nederland is deze soort nogal zeldzaam en echt een plant van de kalkgrond.

De meeste planten kun je vinden in zuid Limburg maar ook in Zeeland is een populatie waar het erg goed mee gaat. De foto's Hieronder zijn zowel in zeeland als in Limburg gemaakt.

Een plant.
Afbeelding

Een oudere plant met meer stelen.
Afbeelding

Wat dichterbij.
Afbeelding

Nog wat Dichterbij
Afbeelding

Close-up.
Afbeelding
Zoals je ziet is ook deze soort variabel qua kleur. Van bijna helemaal geelgroen tot behoorlijk rood aangelopen

En met de bestuiver. Een heel klein sluipwespje.
Afbeelding
Afbeelding

En hier staat hij samen met het soldaatje (Orchis militaris). De orchidee die als volgende aan de beurt is.
Afbeelding

Groetjes

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor RdB » za mei 23, 2009 8:11 pm

Bijzonder fraai,

Ruud
RdB

Berichtdoor Henk K » za mei 23, 2009 10:44 pm

Schitterende foto's van deze

Henk
Henk K

Re: Wilde orchideeen

Berichtdoor Jochem » zo mei 24, 2009 8:49 pm

Hai ik ben vandaag net terug gekomen van Lauwers Meer. Ik heb dat soort bijzondere soorten niet gezien, alleen maar de brede orchis en nog wat andere van die.

Groetjes Jochem.
Jochem

Berichtdoor Rogier » di mei 26, 2009 8:19 pm

Lauwersmeer is een goede plek om orchideen te zoeken Jochem maar de poppenorchis zul je daar niet vinden.

Tot zover ik weet komt de Harlekijn daar ook niet voor maar daar deze niet echt zeldzaam is op de waddeneilanden kan ik me goed voorstellen dat deze daar wel zou kunnen groeien.

Je zou er begin juni nog eens naartoe moeten gaan. Dan staan er weer andere soorten te bloeien. En nog wat later voor de Moeraswespenorchis En als je heel veel geluk hebt zelfs de honingorchis.

Zoals de laatste foto al aangaf is het nu het Soldaatje die aan de beurt is.

Het soldaatje (Orchis militaris) is her en der wel eens in Nederland aangetroffen maar echt inheems is de soort alleen in Zuid Limburg waar deze op kalkrijke graslanden groeit.
Plaatselijk zelfs behoorlijk algemeen.

Afbeelding

Afbeelding
Een overzicht van de hele plant.

Afbeelding
Afbeelding
De latijnse naam militaris en de nederlandse naam soldaatje slaan op de helm achtige stand van de bloemblaadje. De lip lijkt op een mannetje (Als je de bloem van heel dichtbij bekijkt is het inderdaad geen vrouwtje :wink: ).
Dus een mannetje met een helm. De naam is geboren.

Afbeelding
Afbeelding
Het spinnetje denkt hier wel een hele flinke prooi te hebben.

De volgende wordt een zeldzame. De groene nachtorchis.

Groetjes

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Rogier » di mei 26, 2009 8:32 pm

Die gooi ik er gelijk maar achteraan want volgend weekend ga ik naar Duitsland en ik ben afgelopen weekend op Terschelling geweest nu moet ik al die foto's nog van de camera af halen en het liefst bewerken voordat ik weer nieuwe ga maken in Duitsland natuurlijk.

Maar goed. De Groene nachtorchis (Coeloglossum viride).

Niet echt een spektakel maar vanwege z'n zeldzaamheid was deze vondst toch wel een van de sensationele voor mij.

De soort komt in Nederland alleen in Zuid limburg voor. Ze groeit hier op zogenaamde heischrale graslandjes.

Afbeelding
De plantjes zijn niet groot. Zo'n 10 a 20 cm.
Afbeelding

Afbeelding
De bloemetjes staan nogal naar beneden gericht dus je moet wel door je knieen. gelukkig stonden deze plantjes langs een soort paadje zodat we niet het risico liepen planten de pletten.
Ze zijn zo onopvallend.

En wat close-ups.
Afbeelding
Afbeelding
Het is geen verassing dat deze bloemen geuren.

Ze verspreiden een heerlijke citroen achtige geur.

Ik moet nog even denken wat de volgende wordt. Of de Purperorchis of de Gevlekte duinorchis. Maar de foto's van de laatste staan nog niet eens op m'n pc daar ze zijn gemaakt op Terschelling.

Groetjes

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Marleen² » wo mei 27, 2009 8:37 am

Wat een mooie mini-reportages, Rogier. Je zou er zin van krijgen om ook de auto in stappen en te gaan speuren... Ben je trouwens niet bang dat mensen het idee krijgen dat de wilde orchideeën zomaar voor't vinden zijn en erop uit trekken om ze weg te halen op hun natuurlijke standplaats? De meeste orchideeënliefhebbers doen dat natuurlijk niet, maar je weet toch nooit wie er meeleest?
Veel plezier alvast in Duistland; ik hoop dat je daar ook enkele vondsten doet, dan kunnen we weer lekker meegenieten.
Groeten,
Marleen
Marleen²

Berichtdoor Rogier » zo jun 07, 2009 8:14 pm

Hoi Marleen

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar als je bijvoorbeeld het boek over Nederlandse orchideeen van Kreutz leest zul je zien dat hij nog veel preciezer is met de locaties als ik.

Afgelopen jaren ben ik op zoveel plekken met wilde orchideeen geweest dat het me heel erg opvalt dat orchideeen rovers bij lange na niet de grootste bedreiging zijn.

Vandaag nog was ik in Breskens waar zich een grote populatie Bokken en Bijenorchissen bevindt. Iedere keer als ik daar kom vindt je wel weer een nieuw gat waar ooit een plant heeft gestaan. desalnietemin gaan de aantallen orchideen daar gestaag vooruit. Waarom?
Omdat de populatie erg gezond is en goed beheerd wordt. (op tijd gemaaid etc.)
Pas als de aantallen van de orchideeen lager zijn is scheppen echt een bedrijging. Planten worden namenlijk ook wel eens opgegeten en dan sterft ook niet gelijk de hele populatie uit als deze gezond is.

Veel grotere bedrijgingen zijn veranderingen van de habitat. Zoals de aanleg van wegen of bebouwing. Als er asfalt ligt maakt het niet meer uit hoe gezond een populatie is.
Ook is dichtgroeien met sterkere kruiden als bramen een ramp.

En gek genoeg fout beheer door natuurbeschermers.

Er gaan jaarlijks gruwelijk meer orchideeen ten gronde omdat er consequent fout word gemaaid of er grazers worden uitgezet (deze eten namenlijk als eerste alle orchideeen op.
Deze beheerders zijn apetrots op hun oude koeienrassen maar jij krijgt een boete als je ook maar een voet zet op het 'kwetsbare' terein.

En dat zijn mensen die er voor betaald worden en beter zouden moeten weten.

Gelukig zijn er ook prachtige gebieden die uitmuntend worden beheerd. de Akkers van Wijlre in Limburg bijvoorbeeld of het Zwanewater in Callantsoog om er maar een paar te noemen.

Maar goed.

De volgende orchidee.

Een vrij algemene maar wel een hele leuke. Hij is al eerder op dit forum langsgekomen dit jaar.

De Grote keverorchis.
De meeste kenners zullen deze soort kennen onder de naam Listera ovata maar ook deze plant is niet gespaard gebleven in de grote naamverandering en gaat vandaag de dag door het leven als Neottia ovata.
Neottia was al een bestaand genus met het Vogelnestje als vertegenwoordiger. (deze komt later)

De grote keverorchis is een van de algemeenste orchideen van europa. Maar doordat het niet echt een opvallende plant is wordt hij vaak niet gezien.

Afbeelding

De plant heeft bijna altijd twee grote bladeren per stengel.

Afbeelding

Wat dichterbij.
Afbeelding

Close up.
Afbeelding

De foto's hierboven zijn gemaakt in een bos.

De soort kan ook in de zon groeien en ziet er dan zo uit.
Afbeelding

Masaal in een weide.
Afbeelding

Veel zeldzamer is de kleine keverorchis. Dit wordt de volgende orchidee.

Groeten

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Rogier » zo jun 07, 2009 9:17 pm

De kleine keverorchis er gelijk maar achteraan.

Net als de grote keverorchis heet dit plantje van voren tegenwoordig ook neottia.

Neottia cordata. Een mond vol voor een van de kleinste orchideetjes van ons land.
Afbeelding

Deze soort is enorm veel zeldzamer dan z'n grote broer. dit komt omdat de kleine keverorchis veel kritischer is. Ze groeit het liefst in redelijke dikke lagen dennenhumus waar het plantje samen met een schimmel een symbiose aangaat. Althans symbiose. Ik vraag me af of de schimmel er ook nog wat aan heeft.

In ieder geval komt de soort vandaag de dag alleen nog maar in gezonde populaties voor op terschelling en wellicht nog op een ander waddeneiland. Maar daar dit een noordelijke soort is is dit een plantje die het met de opwarming steeds moeilijker zal krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hopenlijk blijft het plantje nog even in ons land.

Groeten

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor SilverSan » ma jun 08, 2009 9:59 am

Wat een mooie planten zeg. Die kleine keverorchis is echt subliem! Prachtige bloemetjes zeg! Ook die twee bladeren vind ik erg mooi, die van de grote zijn heel mooi vormgegeven. Blijkbaar is die grote wel aardig sterk, aangezien hij zich gewoon tussen het zevenblad stand houdt!

Groetjes Sandra
SilverSan

kan er iemand mij aan de naam van deze bloemen helpen ?

Berichtdoor chirovis » do jun 11, 2009 4:58 pm

Deze foto's nam ik vorige week in Duitsland, de eerste en tweede (dezelfde bloem) in de omgeving van Freudenstad in het woud boven de stad.
De derde is een orchidee, dat weet ik heel zeker maar ik vraag me af hoe de naam is van deze orchidee, de foto is misschien niet duidelijk genoeg maar beter kan ik de beelden niet laten zien. De foto werd genomen op een hoogte, Kandel (1243m)in het Warte-Woud, alle planten groeien daar in een "hoogmoor". In deze tijd van het jaar is het daar bijzonder mooi om de begroeiing te zien, allerlei wilde planten die je in onze lagere regionen niet vindt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt op voorhand indien iemand me zou kunnen verder helpen.
chirovis

Berichtdoor Rogier » do jun 11, 2009 6:53 pm

Dat is een soort rapunzel.

Al moet ik zeggen dat ik een beetje in dubio ben wat betreft de soort.

De vorm van de bloeiwijze doet mij denken dat het een bolrapunzel is (Phyteuma orbiculare)

Maar dan is het wel een zeer donkere vorm.
De kleur is meer die van de zwartblauwe rapunzel (Phyteuma spicatum subsp. nigrum)
Ook heeft de bloemaar duidelijk lange schutblaadjes

Ik houd het maar op de laatse.

De orchidee is een Dactylorhiza. (waarschijnlijk D. maculata) Maar dat is heel moeilijk te zeggen zo.

Groeten

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen