Wilde orchideeen

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor Henk K » zo aug 02, 2009 2:57 pm

Sjonge jonge wat ben jij snel Ruud!

Even verleiden voor zover het kan?! Nog meer mooie Orchideeen daar gezien?(toch wel een beetje nat en koude landstreek daar, maar wat natuur betreft schitterend denk ik)
Maar bij "overig" kan je nog best wel wat kwijt hoor Ruud van die natuur daar. Maar het hoeft niet he'!!

Henk
Henk K

Berichtdoor RdB » zo aug 02, 2009 10:37 pm

Helaas geen wilde, maar laten we eerlijk zijn: daarvoor ga je ook niet naar Schotland. Ik zal later deze week zien of ik nog wat opnames van de Edinburgh Botanical Garden kan laten zien, maar moet eerst nog wat andere dingen doen.

Ruud
RdB

Berichtdoor Henk K » zo aug 02, 2009 10:54 pm

Ruud, rustig aan, het heeft alle tijd!

Henk
Henk K

Berichtdoor llinde » di aug 11, 2009 7:26 pm

SilverSan schreef:Dankjewel voor je antwoord! Ik denk dat we op zo'n 1600 tot 1700 meter hoogte waren, we waren nog niet op de top, die lag op 2000 meter.

Volgens mij was je dan niet bij de hoogste berg van Portugal....
Op het Ilha do Pico (Pico eiland), één van de negen Azoren, is de hoogste berg van Portugal te vinden, de Montanha do Pico met een hoogte van 2351 meter

Luit
llinde

Berichtdoor SilverSan » di aug 11, 2009 9:03 pm

Ohw, nou ja, in ieder geval dan de hoogste berg van het vaste land :P :lol: Het is ook maar wat ik een beetje op het internet had gelezen, maar dan is niet altijd alle informatie volledig hé... Hoe dan ook, ik was erg verheugd en het zijn plaatjes :)

Groetjes Sandra
SilverSan

Berichtdoor llinde » di aug 11, 2009 9:28 pm

Het zijn zeker mooie plaatjes.
Ik ben ook in Portugal geweest, maar dat was een strandvakantie en de enige orchideeën die ik daar heb gezien waren in de winkel.
Overigens flink duurder dan in Nederland, maar dat terzijde..

Luit
llinde

Berichtdoor Michiel » za aug 22, 2009 10:10 pm

Ha Rogier,

enig idee wat de orchidee hieronder zou kunnen zijn? Opvallende wilde orchideen determineren lukt me nog net, maar dit is lastiger, ook omdat ik de herkomst niet weet... Ooit eens uitgegraven door een student ('jaren 80) en in de tuin in Wageningen gezet. Jaren later door mij weer ontvoerd (2000) en in een pot gezet.
Doet het aardig onder behoorlijk droge omstandigheden, in half zon en in schaduw, maar ik heb geen idee of de zandige grond waarin die staat kalkrijk of kalkarm is.

Afbeelding
Afbeelding

Kwaliteit foto's houdt niet over, probeer het volgend jaar weer :wink: .

Ik ben benieuwd of jij er wat van kan maken.

groet Michiel
Michiel

Berichtdoor Rogier » wo sep 30, 2009 8:53 pm

Dat lijkt mij een D. maculata. je herkent deze onder andere aan het blad wat duidelijk dicht bij de grond zit en niet over de hele stengels is verspried (zoals bij de majalissen en incarnata's).

Oei!! ik moet nodig weer eens een nieuw soortje posten hier.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor arpad veldhuis » wo sep 30, 2009 9:23 pm

ja rogier het is weer hoog tijd :wink:

gr arpad
arpad veldhuis

Berichtdoor niekh » wo sep 30, 2009 9:27 pm

Hmm. Misschien kan ik er over een of twee weken eentje aanleveren die nu in mijn tuin begint te bloeien. Kun je vast gaan raden wat dat kan zijn. Hij is overigens niet inheems, maar wel wild en beter winterhard dan men normaal aanneemt. Hij heeft de afgelopen winter met gemak overleefd zonder speciale aanpassingen en dat terwijl de plant pas in oktober de grond in is gegaan.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Rogier » wo sep 30, 2009 11:10 pm

Ok weer een paar nieuwe.

Een paar kleine maar zelzame soortjes

Te beginnen met de soort die als eerste van de drie bloeit.

De Honingorchis (Herminium monorchis) is een van de zeldzaamste en meest bedreigde orchideen van ons land. Op vrijwel alle plekken waar deze soort voor kwam is deze nu verdwenen. Dit komt vooral omdat het een heel klein plantje is wat niet veel concurrentie van andere planten kan verdragen.
Afbeelding
Tegenwoordig vind je hem alleen nog in het noorden van het land bij Lauwersoog en op Schiermonnikoog.
Op deze plekken zou eigenlijk dringend in de buurt van deze plantjes geplagd moeten worden anders verdwijnt hij voorgoed tussen de grassen en kruipwilg. De soort is namenlijk een echte pionier en gedijt het beste op verse grond.
Afbeelding
Het plantje is zoals gezegd erg klein. Tussen de 5 a 10 cm zo ongeveer. Toch valt de soort op door de fel geelgroene kleur en (als je dichtbij komt met je neus) de heerlijke geur welke het meeste weg heeft van honging gemengd met kamille.
Afbeelding

Hopenlijk zal deze pionier op wat meer andere plekken verschijnen zodat het voortbestaan van deze soort in ons land wat zekerder zal zijn.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Rogier » wo sep 30, 2009 11:30 pm

De volgende is een stuk bekender.

Ook erg zeldzaam trouwens maar niet zo bedreigd als de honingorchis omdat het aantal planten per populatie vrij hoog is en ze ook op plekken staan die beschermd en (redelijk) goed onderhouden worden.

De Herfstschroeforchis (Spiranthes spiralis) komt in Nederland op drie plekken voor tot zover ik weet. Twee daarvan liggen in Zuid holland en een in Zuid limburg. De foto's hieronder zijn zowel in Zuid Holland als in Zuid limburg gemaakt en ik moet zeggen dat de limburgse planten wat robuster lijken. Wellicht komt dat door de wat rijkere lossgrond aldaar.
Nou ja rijker. het zijn planten van juist nogal arme grond omdat ze net als de honingorchis slecht tegen andere vegetatie kunnen. De herfstschroeforchis heeft op dit punt een slim voordeel en dat is door in de wintermaanden groen te zijn en in de zomer te rusten.
Afbeelding

Typisch voor deze soort is dat ze bloeit uit het afgestorven rozet van het vorige zeizoen. Omdat het nieuwe rozet tijdens de bloei al aanwezig is lijkt het net alsof de bloemtak vanuit de zijkant van het nieuwe rozet ontspringt.
Afbeelding
Afbeelding

De licht geurende bloemetjes staan meestal in een spiraal en worden veelal door hommels bestoven, Iets wat er gek uitziet daar de bloemetjes zo klein zijn.
Afbeelding

Heeft deze soort wat met die van jou te maken Niek????

Groetjes

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor niekh » wo sep 30, 2009 11:32 pm

Twee prachtige aanvullingen Rogier! Enne... je mag niet meer raden :lol:

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Rogier » wo sep 30, 2009 11:54 pm

Hehehehehe :twisted: Dat dacht ik al Niek. :lol:

Ok de laatste voor vandaag.

Absoluut een van mijn favoriete inheemse orchideeen. euhh... orchideetje.

De Veenmosorchis (Hammarbya paludosa)
Afbeelding

Om iedereen een beter beeld te geven.

Zo groot zijn deze dus:
Afbeelding

Dit orchideetje is ernstig bedreigd wat vooral erg is omdat deze soort nog niet zo heel lang geleden relatief vaak voorkwam in de Zaanstreek en omstreken. Deze plant is vooral uitgeroeid door wanbeheer en als hier over ga beginnen op dit forum ben ik morgen nog niet klaar.

laten we het maar over leuke dingen hebben.

Wat erg geinig is is aan dit plantje is dat als je naar verwantschappen gaat kijken dit plantje meer gemeen heeft met een Cattleya dan met de meeste andere inheemse orchideen. Het plantje heeft ook geen knollen maar pseudobulbjes.
Afbeelding

Hammarbya is heel erg nauw verwant aan Malaxis en zelf zie ik geen enkele doorslaggevende reden waarom het niet gewoon een Malaxis zou zijn. In europa hebben we nog een andere soort malaxis maar grotendeels is Malaxis een tropisch geslacht. Ditzelfde geld voor de eveneens nauw verwante Liparis welke in nederland ook een soort heeft.

Afbeelding
De soort groeit het liefst in veenmos. Maar niet zomaar elk veenmos. Het moeras zelf moet een soort van basische kwel kennen. Dit heft de verzuring op.
Dit was de reden waarom de soort het ooit zo goed deed in de Zaanstreek. Hier heb je veenmosrietlanden welke grenzen aan mineraalrijk (brakkig) water. Als er dan wat verstoring was door bijvoorbeeld betreding of een koe krijg je een grillig samenspel van zuur en brak wat het plantje prachtig vond.
Echter het huidige natuurbeheer houd iedereen weg van deze "kwetsbare" gebieden, laat het compleet dichtgroeien met riet en stort zelfs dikke baggerlagen op de dunne voor deze soort geschikte rand achter het riet.

Het plantje is echter zo klein dat ik wel denk dat hij nog wel op een paar plekken in Noord Holland voorkomt. Als iemand die ooit ontdenkt vertel het dan vooral niet door voordat ze die ook gaan "beschermen"

Groetjes

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Rogier » wo jun 09, 2010 12:05 am

Het zeizoen is weer begonnen en nog niet alle soorten zijn behandelt dus het is tijd voor de volgende soort.

Een van de nieuwste soorten van ons land. De Steenrode orchis (Dactylorhiza incarnata. subsp. coccinea)
Het is een beetje een vreemd verhaal omdat deze soort tot enkele jaren terug zogenaamd alleen rond de Ierse zee voor zou komen.
Maar plosteling doken de waarnemingen van deze soort was en toen eenmaal bekend was dat hij ook in ons land voor komt is duidelijk geworden dat deze fraaie orchidee echt gezonde populaties heeft en eigenlijk al veel langer in ons land groeit maar simpelweg nog nooit was opgemerkt.
Afbeelding
Afbeelding

Omdat deze ondersoort vooral in de duinen voorkomt zijn het vaak compacte planten.
Afbeelding

Soms wel heel erg compact.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Het is een opvallende sort vanwege de echt rode kleur. Er zijn zowiezo niet zoveel orchideen met deze kleur. Laat staan inheemse.
Hier staat de soort samen met een (eveneens compacte) rietorchis.
Afbeelding
Dan valt het kleurverschil pas echt goed op.

Het is leuk dat er zo nu en dan nog eens wat nieuws bij komt. Het blijft wel vreemd dat deze soort in Groot Brittanie, Ierland en dan ineens in Nederland voorkomt. Maar met een westerlijke wind kan het zaad natuurlijk ooit zijn megewaaid.

Tot zover ik weet is deze ondersoort nog niet in Belgie gevonden. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ze er niet zijn. Orchideeen houden zich niet aan menselijke grenzen dus ik denk dat als ze daar de vochtige duinvaleien eens uit gaan pluizen hij er vast wel zal staan.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen