Speciaal voor Chris

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Speciaal voor Chris

Berichtdoor Kottie » zo dec 19, 2010 5:26 pm

Chris,

De onderstaande orchidee lijkt enorm op de laelia undulata (ook weer uit dezelfde erfenis), maar slechts half zo groot. Hangt op mijn warmste (20-21 graden) en lichtste plek in de kas. Ik kan niet wachten tot die opengaat en wilde je dit meewachten niet ontzeggen :wink: :wink: :wink: :wink:

De witte achtergrond wordt overigens veroorzaakt door 25 cm sneeuw....

Afbeelding

Afbeelding

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » ma dec 20, 2010 4:52 pm

Hoi Michiel,

Wat aardig dat je dit met spanning afwachten met mij wilt delen! Ik ben zeer benieuwd wat het zal blijken te zijn. Ik denk overigens eerder aan een hybride want de bloei is wat aan de late kant voor een undulata, de bloeistengel te kort en, heel belangrijk, undulata bloeit nooit vanuit een spat.

Ik wacht in spanning je foto's af!

Mvg,

Chris
Chris F

Berichtdoor Kottie » ma dec 20, 2010 5:33 pm

Ha Chris,

mooi dat je het waardeert. :lol: Ik denk ook niet dat het een undulata is, oa door de afwijkende grootte, lengte bloemstengel en het feit dat de "tros" zich nu al opent (in een andere vorm). Dat was bij de undulata pas veel later. Wat de bloeitijd betreft, ik moest 4 maanden wachten tot die undulata eindelijk openging, dus als deze nog wat trager werkt dan zitten we wel netjes in het volgende seizoen.....
Maar ik wil ook helemaal geen tweede undulata, al zou ik het erg mooi vinden als dit een echte laelia was; deze is namelijk wel geheel in mijn nieuwe kas "gekweekt" en als het licht daarvoor voldoende is ben ik erg blij!
De undulata hangt er trouwens naast in de allerlichtste plek van de kas, de groei zette pas laat in en de nieuwe bulben zijn nog niet volgroeid. Ik zet mijn hoop op de grootste scheut; daar past wel een bloemstengel op....

Zodra er iets te melden valt ben je de eerste! :wink:

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Kottie » do dec 30, 2010 11:27 am

:cry: :cry: :cry: :cry:

nog geen vijf dagen na het maken van de fotoos vond ik de stengel een beetje rood aanlopen, een dag daarna van dichtbij bekeken en ja hoor; bloemen "verdord" en stengel gerimpeld ingedroogd..... Wat een rot hobby toch.
Ik heb geen idee waar het aan kan liggen. Het enige wat ik heb veranderd is een kleine! ventilator bij de kachel zetten (dat is 3 meter verderop) die wat warmte van de kachelpijp afvoert (mijn kachel stond bijna continu aan en er vormde zich een "warmtebubbel" boven de kachel). Op een meter afstand voel je hem al niet meer en de thermometer naast de plant heeft ook geen verschil aangegeven. De planten die net wel de ventilator kunnen voelen reageren niet (P lueddemaniana met bloemstengel bv)
Kachelinstelling is gelijk gebleven, min en max ook en de gelaagheid van mijn kas (kwa temperatuur) is niet meetbaar veranderd.
Luchtvochtigheid is doorgaans tussen 65 en 75% ( maar niet gecalibreerd, kon wel eens 70 en 80% zijn) met korte dalers naar 60%.

Ik moet er overigens bij opmerken dat ik in deze kas al een bloemstengel van een Paph king arthur, Paph "mottled leaf" en een onbekende cattleya hybride ben kwijtgeraakt, allemaal door "verdroging"; bruin worden en afsterven. In die tijd bloeiden de andere king arthur gewoon, zo ook andere Paphs en cattleya achtigen.

Als iemand nog geniale suggesties heeft?

groet Michiel :(
Kottie

Berichtdoor M-Jeanne » do dec 30, 2010 10:11 pm

Het is al het 2de jaar dat ik het ook heb met Paph gratixianum.Verleden jaar maakte hij 1 bloemstengel en dit jaar 3,allen hun kop laten hangen en verdort.Ik weet ook niet waarom.Te weinig licht?

Grt.

M-Jeanne
M-Jeanne

Berichtdoor Chris F » vr dec 31, 2010 6:19 pm

Wat jammer Michiel. Tja, ik heb weinig ervaring met kweken in een kas c.q. binnenshuis dus ik zou niet weten wat de oorzaak van de verdroging van de knoppen kan zijn. Misschien dat minieme temperattursfluctuaties toch genoeg zijn om verdroging bij sommige soorten te veroorzaken. Verder heb je nog de bekende boosdoeners: rijpend fruit zoals appels en bananen (ethyleengas) en kaarsen (acroleïne?) die knopval kunnen veroorzaken.

Daarnaast is het mogelijk dat sommige soorten (en ik heb toevallig ook een Schombo-hybride die daar zeer gevoelig voor is) die meteen hun knoppen laten vallen als de pot of het mandje waarin ze groeien ook maar een achtste slag gedraaid of een paar centimeter verzet worden!

Hopelijk heb je de volgende keer meer geluk!
Chris F

Berichtdoor MiB » vr dec 31, 2010 8:13 pm

Chris F schreef:Daarnaast is het mogelijk dat sommige soorten (en ik heb toevallig ook een Schombo-hybride die daar zeer gevoelig voor is) die meteen hun knoppen laten vallen als de pot of het mandje waarin ze groeien ook maar een achtste slag gedraaid of een paar centimeter verzet worden!

Zulke "zeikerds" zou ik rattenvoer van maken!!! :lol: :lol:
Leef vandaag, gisteren is geweest en morgen moet nog komen.
MiB

Berichtdoor Chris F » za jan 01, 2011 2:12 am

MiB schreef:Zulke "zeikerds" zou ik rattenvoer van maken!!! :lol: :lol:

Ik kan zeer goed omgaan met "zeikerds"!
Chris F

Berichtdoor lapu » za jan 01, 2011 11:56 am

Als ik de plant zie denk ik eerder aan Laelia superbiens

Groetjes
lapu

Berichtdoor Chris F » za jan 01, 2011 6:42 pm

Qua bloeitijd zou het inderdaad L. superbiens kunnen zijn, maar diens bloeiwijze is toch duidelijk anders dan die van Michiels plant. Hierbij twee foto's van mijn superbiens die op het punt staat te gaan bloeien:

Het uiteinde van de bloeiwijze is duidelijk knotsvormig:
Afbeelding

En ook superbiens bloeit niet vanuit een spat:
Afbeelding

Ik meen in Michiels plant een spat te zien van waaruit de bloeistengel gekomen is. Verder is superbiens altijd tweebladig terwijl ik op de foto's van Michiel op de enkelbladige bulben geen aanwijzingen kan vinden dat deze ooit een tweede blad hebben gehad. Ik hou het vooralsnog dus op een hybride.
Chris F

Berichtdoor Kottie » za jan 01, 2011 7:00 pm

Heren Lapu en Chris,

ik heb na de suggestie van Lapu de superbiens opgezocht; ik heb daar twijfels over als ik de afmetingen van de plant en bloeiwijze-vorm zie. Ik had de grootste bloemknop opengepeuterd in de hoop daar nog wat info uit te halen; het enige wat ik ervan kan zeggen dat het kwa kleur en vorm de superiens zou kunnen zijn...

Verder lijkt de plant te bloeien op enkelbladerige bulben die dus inderdaad geen blad zijn verloren. Verder kan ik het gemist hebben maar de bloemstengel kwam niet uit een spat zoals ik ze van de echte cattleya ken. Ik dacht eerst dat het een tweede blad was...

Het raadsel zal nog wel een jaar op zich laten wachten vrees ik. Ondertussen doet de undulata ernaast ook vreemde dingen; het lijkt alsof elke nieuwe bulb een bloemstengel maakt die zich niet uit de nog niet volgroeide bulb (bladeren nog gesloten) kan vrijmaken...... Zal een fotootje maken morgen.

groet Michiel.
Kottie

Berichtdoor Kottie » zo jan 02, 2011 4:57 pm

Zoals gezegd, hier wat fotoos van de L undulata. Eerst de plant om te laten zien hoe klein de nieuwe bulben zijn, daarna ingezoomd op de twee bulben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt mij dat er of een blad of een bloemstengel vast zit. Zou me niet verbazen omdat de bulb en blad nog niet volgroeid zijn; er is geen ruimte voor de stengel om doorheen te komen?! :?

Ben benieuwd of dit bekend voorkomt. Zo ja, dan zal ik mijn chirurgische scalpel alvast klaar leggen voor een keizersnee.... :wink:

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Kottie » zo jan 16, 2011 4:05 pm

Komt tijd komt raad;

ik heb het buitenste schutblad eraf gepeld (taai en zeer kleverig), dat begon namelijk al een beetje te verdrogen, en daaronder zat bij beide scheuten "gewoon" een opgevouwen blad.... Deze plant gaat de schoonheidsprijs dit jaar niet winnen. :wink:

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Kottie » vr mei 20, 2011 9:41 pm

Ha Chris,

leve de vreemde seizoenen! Na de knopval in december heeft de plant snel een nieuwe scheut gemaakt met als surprise ook al een bloemstengel half april!

Afbeelding

Na twee weken vakantie, kas in de warme zorg van mijn familie, loop ik gister de kas binnen en zie hieronder het resultaat

Afbeelding

een dagje later zijn ze allebei uit

Afbeelding

Afbeelding

Bloemen zijn best groot (12 cm), met een niet gedefinieerd licht geurtje.
Wat denk je ervan?

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » za mei 21, 2011 4:18 pm

Hoi Michiel,

Da's zonder enige twijfel een Schombolaelia Nemesis (Laelia anceps x Schom. superbiens), een hele oude hybride die je niet vaak meer ziet. Mooi hoor! Hopelijk ontvouwt de lip zich wat meer bij volgende bloei. Kijk ook eens hier:

http://www.sborchid.com/plantdisplay.php?ocode=XLA099008
Chris F

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen