Speciaal voor Chris

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor Kottie » zo mei 22, 2011 2:59 pm

Ha Chris,

dank voor je reaktie. Ondertussen is de lip nu volledig ontvouwd.
Ik kan niet veel terugvinden over de cultuur-condities van deze hybride, het lijkt erop dat hij het "overal" zou moeten doen (Koel tot warm, matig tot veel licht) en snel tot een heel grote plant zou kunnen uitgroeien. Dit kon nog wel eens een probleem worden;
ik heb weinig plek en 's winters niet al te veel licht en deze plant hangt nu op 1 van de lichtste plekken in de kas..... :?

Wellicht maar een half metertje lager hangen en kijken hoe goed hij doorgroeit deze zomer.

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » zo mei 22, 2011 3:30 pm

Hoi Michiel,

Precies daar waar ze nu hangt of staat laten hangen/staan! Kennelijk vindt ze dat een heerlijk plekje.

Zowel Laelia anceps als Schomburgkia (Laelia) superbiens kunnen zich aanpassen aan uiteenlopende temperatuurcondities alhoewel ze het beter zullen doen onder gematigde tot warme omstandigheden. Veel licht is een must.

Mocht hij te groot worden voor je kas, dan weet ik nog wel een logeeradresje :wink:
Chris F

Berichtdoor Kottie » zo mei 22, 2011 4:42 pm

Nou Chris,

ik kom wellicht volgend jaar jouw kant op, maar dan is hij vast nog niet te groot......

Ga um toch een beetje (bij beetje) verplaatsen, moet ruimte maken voor wat andere lichtminners.

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » zo mei 22, 2011 11:39 pm

't Was maar een grapje hoor! Maar "ruimte maken voor andere lichtminners"? Dit is een van de lichtminners bij uitstek, maar ik ben bekend met jouw dilemma! :)
Chris F

Berichtdoor Kottie » za mei 28, 2011 12:13 pm

Ha Chris, ik houd ook wel van een grapje hoor :wink:

Maar dat in de beurt komen kon wel eens gewaarheid worden. Ik weet niet of je wel eens open huis houdt, maar vorig jaar werd ik in Suriname door een orchidee-kweekster al naar jou verwezen.......

Over die Nemesis, ik heb internet er eens op nageslagen; wat een varieteit! Zo zijn er fantastische bloemen met een sterk gele, getekende keel, maar ook bloemen met nogal ronde petalen sepalen wat er in mijn ogen niet zo mooi uitziet.
Ik ben wel tevreden met mijn duidelijk lichtere petalen en puntige bloembladeren :lol:

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » wo jun 01, 2011 12:06 am

Hoi Michiel,

Open huis, hahahahaha. Klinkt zo gewichtig! Ik heb natuurlijk wel een aardige collectie met een aantal zeldzame dingetjes. Mocht je in de buurt zijn, laat het dan even weten.

Die orchideeenkweekster in Suriname, is dat misschien toevallig mevrouw de la Fuente?

Wat de Nemesis betreft: Laelia anceps is zeer variabel qua kleur en vorm dus is het niet zo verwonderlijk dat Nemesis ook variabel is en daar komt nog bij dat het zaaisel van een enkele zaaddoos ook de nodige variabiliteit vertoont.
Chris F

Berichtdoor Kottie » wo okt 19, 2011 4:44 pm

Ha Chris,

het is zover; de laelia undulata maakt een bloemstengel, mijn onbekende "schomburgkia" maakt een bloemstengel en mijn Nemesis van hetzelfde. Best wel tevreden, voorlopig! is het licht blijkbaar voldoende :)

Nu las ik op orchid board commentaren over een winterrust van Laelia undulata; dat lijkt me met een groeiende bloemstengel ( en bulb trouwens) eigenlijk niet gepast? Nu moet ik de temperatuur wel verlagen de komende tijd (nu nacht op 18.5, overdag > 22), en wordt het licht snel minder (straks zon achter dakrand huizen). Ik ga een beetje bijlichten 's ochtends en 's avonds in december en januari, maar het zal toch wel als winter aanvoelen :wink: . Toch maar gewoon water blijven geven?

Fotoos volgen als de stengels wat imposanter zijn :wink:

Groet Michiel

PS dat was inderdaad mevr de la Fuente. Erg leuk om te zien dat haar Phalaenopsis wel groeit, maar niet bloeit omdat het nooit koud genoeg wordt..... Men klaagt hier wel eens over het weer, maar ik zou de seizoenen (zeker als ze ijspret opleveren) voor geen goud willen missen. 25 graden om 7.00 's ochtends vond men daar koud.....
Kottie

Berichtdoor Chris F » do okt 20, 2011 7:01 pm

Hallo Michiel,

Wat leuk dat je undulata en andere Schombo's gaan bloeien! In mijn undulata zit nu ook een bloeistengel, helaas maar één, in tegenstelling tot de 3-4 die het er normaal zijn. Ook bloeit de plant wat later dan normaal, maar ja, ik mag niet klagen!

Mijn undulata krijgt geen (winter)rust en ik zou ook niet weten hoe ik dat hier voor mekaar zou kunnen krijgen. Een wat drogere periode zou wel lukken maar is ook niet praktisch doordat ze tussen mijn andere planten staat. Kortom, mijn undulata krijgt het hele jaar door water en schuift gewoon lekker aan wanneer ik de andere planten bemest.

Naast de "gewone" rode undulata heb ik nog twee zeldzame kleurvormen: een alba (die eig. groengeel is met een witte lip) en een groene. Deze laatste zou een paarsblauwe lip moeten hebben! De planten zijn helaas nog niet bloeibaar maar ik kan niet wachten om de bloemen te zien!

Zie graag je foto's te gelegener tijd.

Mvg,

Chris
Chris F

Berichtdoor Kottie » vr nov 18, 2011 6:03 pm

Chris,
zoals beloofd een update. De spikes van de "schombo's" links en rechts zetten de groei erin, op zich erg mooi, maar over 20 cm wordt het moeizaam :cry: Het dak komt dan erg snel dichterbij.... Moet straks de plant omlaag de donkerte in om de spike niet te mollen, ik hoop dat dat alleen maar een luxe-probleem blijkt :wink: .

Afbeelding

Links is overigens de onbekende "schomburgkia", maar ik vermoed dat het een kloon van de undulata is. Nietszeggend detail foto hieronder

Afbeelding

De nemesis hybride er tussenin doet het ook weer, en inderdaad zoals je destijds opmerkte; vanuit een spat. Hopen dat het 4 bloemen blijven.

Afbeelding

Vanuit een donker Nederland,

Met vriendelijke groet,

Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » vr nov 18, 2011 9:04 pm

Hoi Michiel,

Leuk om te zien dat de bloeistengels goed doorzetten! Het is nu echt Schomburgkia (Laelia) tijd en ik heb er dan ook een aantal in bloei of in spike staan momenteel. Zal binnenkort een paar bloeiers posten hier.

Nu ik zo de plant links zie, denk ik dat het best weleens een superbiens zou kunnen zijn. Nog even en we weten wat het is!

Mvg,
Chris F

Berichtdoor Kottie » za nov 19, 2011 4:38 pm

Ha Chris,

ik hoop dat je gelijk hebt, de undulata ziet er wel echt precies hetzelfde uit; als ik beide nieuwe scheuten vergelijk zijn ze (voor mijn oog :wink: ) identiek...

Nog twee maandjes wachten gok ik zo.

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » za nov 19, 2011 6:12 pm

Michiel,

Om je alvast lekker te maken :wink: , momenteel in bloei:

Schomburgkia (Laelia) elata:
Afbeelding

Afbeelding

Schombocattleya (Laelianthe) Tandaleyo:
Afbeelding

Schomburgkia (Laelia) moyobambae:
Afbeelding

Schomburgkia (Laelia) schultzei (errrrrugggg zeldzaam):
Afbeelding

Schomburgkia (Laelia) wallisii:
Afbeelding

Nog in spike zijn: Schomburgkia rosea, undulata, superbiens, lueddemannii, marginata en crispa.............
Chris F

Berichtdoor Henk K » za nov 19, 2011 8:58 pm

Ik durf er dus niet aan te beginnen, te koel en te weinig licht hier bij mij, maar wat zijn ze weer moooooiii

gr. Henk
Henk K

Berichtdoor Eduard » za nov 19, 2011 9:10 pm

prachtige planten, vormen kleuren, schitterend! :o
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Chanelleke » za nov 19, 2011 11:54 pm

In een woord geweldig!!!!!!
Wat een mooie planten en wat een kleuren.

Gr. Chanelleke
Chanelleke

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen