Speciaal voor Chris

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor RdB » zo nov 20, 2011 8:02 pm

Schitterend!

Ruud
RdB

Berichtdoor dries666 » ma nov 21, 2011 12:57 am

wat prachtig die bloemen!!
Ik heb sinds kort een heel klein zaailing plantje ervan, en zou graag enige tips hebben, van hoe ik hem zo snel mogelijk tot bloei grootte zou kunnen krijgen. Veel licht kan ik wel geven, maar durf ik momenteel nog niet zo goed ...
Als ik het goed heb was het een Schomburgkia thompsoniana.

groetjes,
Dries
dries666

Berichtdoor Chris F » ma nov 21, 2011 3:20 pm

Dank jullie allemaal voor de complimenten! :)

@ Henk:
Schomburgkia (Laelia) superbiens doet het goed onder Cattleya-condities en zou het dus bij jou goed moeten doen. Nadeel is wel dat het erg forse planten worden......

@ Dries:
Thomsoniana is echt een miniatuur onder Schomburgkia's (Myrmecophila's) met prachtige goudgele bloemen met een rode lip. Thomsoniana is al bloeibaar wanneer de bulben circa 10 cm groot zijn, een meevaller (???) als je bedenkt dat de meeste Myrmecophila's pas gaan bloeien wanneer de bulben 20-30 cm lang zijn.......
Zoals alle Myrmecophila's houdt thomsoniana ervan om veel lucht rondom de wortels te hebben en van een snel opdrogen. Opbinden dus of in een vandamandje kweken. Zoveel mogelijk licht geven (bij mij staan ze nagenoeg het hele jaar door in de volle zon!) en flink bemesten wanneer de groei erin zit.
Chris F

Berichtdoor dries666 » ma nov 21, 2011 5:52 pm

Bedankt Chris, klinkt wel leuk dat hij niet zo enorm wordt als de anderen, maar hij zijn zulke mooie planten dat ik er gewoon eentje is moest proberen :)

groetjes,
Dries
dries666

Berichtdoor andré g » ma nov 21, 2011 9:11 pm

Dag Chris ,
kun je mij ééns enkele grootbloemige cattleya's aanraden die een beginneling als ik in bloei kan krijgen.Tot nu toe lukt het mij niet (bij geen enkele).
Vanda's daarentegen zijn geen enkel probleem.
andré g

Berichtdoor Chris F » ma nov 21, 2011 11:14 pm

Hallo Andre,
Ik meen uit jouw post te mogen opmaken dat jij reeds enkele grootbloemige Cattleya's in jouw verzameling hebt? Zo ja, laten we daar eerst mee beginnen en kijken of we die aan het bloeien krijgen.

Welke soorten/hybriden heb je, groeien ze goed en zijn ze bloeibaar?

Wordt vervolgd..................
Chris F

Berichtdoor andré g » di nov 22, 2011 8:24 pm

Dag Chris,
ik ben begonnen zoals velen met Phalaenopsissen.Door dit forum heb ik mij ook enkele Vanda's aangeschaft die het schitterend doen in vazen.Bloeien minstens tweemaal per jaar.
Omdat Cattleya's zulke mooie bloemen hebben heb ik er een vijftal gekocht op o.a. tentoonstellingen .Maar hier komt het probleem.Ze willen niet bloeien en de wortelontwikkeling is zeer slecht.Daardoor heb ik er al enkele verloren.Ik moet ze dus eerst en vooral goed kunnen laten groeien maar dat willen ze niet.Nu hoorde ik zeggen dat enkele varieteiten makkelijker zijn dan andere.Vandaar mijn vraag.Ik ken maar van ééntje de naam en dat is een cattleya intermedia.
Ze staan trouwens allen binnen aan het venster (oostkant)Wanneer ik foto's van je planten zie stel ik vast dat deze een zeer mooi gezond glad blad hebben.De mijne vertonen "rimpels".(slechte opname voedingsstoffen?)
Zo , dit was een hele boterham.Groetjes
andré g

Berichtdoor Chris F » do nov 24, 2011 5:11 pm

Hallo André,

De "rimpels" die jij beschrijft zijn het gevolg van uitdroging en niet van een slechte opname van voedingsstoffen. Rimpelig blad is een directe indicatie van slechte wateropname en dus van wortelverlies c.q. een slecht wortelsysteem. De onderliggende oorzaak hiervan moet vooral gezocht worden in een verteerd, slecht doorlatend medium en/of schimmel die wortelverlies veroorzaken. Wellicht overbodig om op te merken, maar je planten zullen eerst een goed ontwikkeld wortelstelsel moeten hebben en goed groeien alvorens ze kunnen bloeien.

Ik denk dat het zaak is om je medium aan een nadere inspectie te onderwerpen. Als het medium niet verteerd is en er geen symptomen van opkruipend rot (van onderaf op de bulben) zijn, dan kan de hardheid van je water mogelijk een rol spelen. Andere forumleden hebben hier meer ervaring mee dan ik.

Als ik er niet uit kom (ja, dat heb ik ook weleens!) dan haal ik de plant gewoon uit de pot en laat haar op een wat koelere, lichte plek liggen tot er nieuwe wortelgroei zichtbaar is en pot dan voorzichtig op om de nieuwe wortels niet te beschadigen. In de tussentijd bespuit ik de plant wel regelmatig met een zeer verdunde mestoplossing met daarin wat Superthrive. Dat laatste is een cocktail van vitaminen en plantenhormonen en stimuleert wortelgroei, althans bij mij.
Ik weet niet of deze behandeling bij jou effect zal sorteren want de dagen worden nu korter en ik denk dat de planten juist hun rustperiode ingaan. Het is uit te proberen maar heb wel geduld en verwacht dan pas in het voorjaar enige nieuwe wortelgroei te zien.

Tot slot, Cattleya intermedia is geen grootbloemige soort, zeker niet als je de gemiddelde bloemgrootte ervan, circa 10 cm, vergelijkt met sommige hybriden met bloemen van 15-20 cm! Hoe dan ook, het is mijn ervaring dat tweebladige Cattleya-soorten zoals intermedia, liever in een mandje of opgebonden gekweekt worden. Misschien is dat een optie voor jouw plant.

Een tip: koop liever geen planten die pas opgepot zijn, tenzij je enige ervaring hebt met het opkweken hiervan. Kijk uit naar planten die reeds aangeslagen zijn en goed groeien.

Succes ermee!
Chris F

Berichtdoor andré g » do nov 24, 2011 6:08 pm

Dag Chris ,
ik cultiveer ze in bark (gekocht bij orchideeenkweker).Maar die droogt inderdaad slecht op .Zou ik iets moeten toevoegen?Piepschuim?Verteerde bark is onmogelijk want ik heb ze dit jaar nog verpot.
Ik ga ze ééns uit de potten halen en behandelen zoals je zegt.
Weet je of bepaalde cattleya soorten makkelijker zijn dan andere ?(voor een beginneling).
Als ik je foto's zie lijk je me er heelwat van te kennen.
Groetjes uit het koude en mistige Belgie.
andré g

Berichtdoor mariekea » vr nov 25, 2011 11:44 am

bij het verpotten moet je er op letten dat de wortelstok boven op het substraat ligt, anders groeien er geen wortels en nieuwe uitlopers. Dat is echt heel belangrijk. en stevig vastzetten, want wiebelende planten groeien niet. Als er geen wortels aan zitten kun je ze het hele jaar door verpotten, das beter dan ze te laten verrotten :) . Een bloempot nemen met grote gaten onderin, er is nl veel verschil in soorten bloempotten. Geen overpot nemen want dat vertraagt de verdamping en geeft minder frisse lucht bij de wortels. Bijna helemaal laten opdrogen tussen de gietbeurten. Dat kan best 2 tot 3 weken duren! En geduld, een cattleya kan rustig de groei een jaar overslaan, dus niet meteen weggooien. En ook belangrijk: goed ontwikkelde planten kopen bij de kweker of het tuincentrum, dus geen planten die al gerimpeld zijn of zichtbaar verpieterde wortels hebben of gele bladeren of beschadigingen. Het valt me op dat als ik al eens cattleya's zie in een tuincentrum, dat ze dan van slechte kwaliteit zijn.

Succes Andre!

groeten Marieke
mariekea

Berichtdoor andré g » vr nov 25, 2011 7:30 pm

Dank voor de goede raad .Ik zal het zo proberen.
Groetjes.
andré g

Berichtdoor Kottie » ma dec 19, 2011 11:09 pm

Ha Chris,

de nemesis bloeit, maar niet met overgave. Wel vier grote bloemen, maar nogal slordig. Ook boog de stengel in een hoek van 100 graden na het openen van de bloemen. Daarom net een noodspalk toegepast; snel een fotootje onder kunstlicht gemaakt want dit kan niet lang goed gaan denk ik. :(
Vorig jaar hingen de bloemen ook na een dag in een bocht, maar toen dacht ik dat ik de schuldige was (verhangen voor foto maken). Bekend verschijnsel ("Engelse ziekte") of gewoon slap exemplaar?

Afbeelding

De stengel rechts is van de undulata. De plant meet al 50 cm, de bloemstengel voegt nog 70 cm toe en ik zie het eind nog (lang) niet. Elke paar dagen nu beetje verplaatsen zodat de top net het dak niet raakt...

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » vr dec 23, 2011 11:49 am

Hoi Michiel,

Mooi hoor; complimenten! De vorm en kleur van de bloemen zijn duidelijk veel beter dan die van de bloei eerder dit jaar.

Ik denk dat de "slappe" bloeistengel terug te voeren is op Laelia anceps in de hybride en te weinig licht. Dit is een vaak voorkomend euvel bij anceps en in iets mindere mate bij haar primaire hybriden. Komt bij dat bij jou de bloemen zich in een cluster aan de top van de bloeistengel bevinden waardoor deze topzwaar wordt en doorbuigt.

Denk dat ik ook maar eens op zoek ga naar een Nemesisje....... :) of beter nog: ik maak de hybride opnieuw maar dan met superbiens var. alba en anceps var. coerulea (Veitchiana)!
Chris F

Berichtdoor Kottie » vr dec 23, 2011 1:19 pm

Ha Chris,

dus toch de Engelse ziekte! :wink:

Hoewel, de vorige bloei was in mei, er was toen zeker geen gebrek aan licht in mijn kas (2 maanden zonneschijn hier aan de kust..) :o

De dagen gaan nu weer lengen, hopen dat de undulata zich niet door het nu sombere weer laat afschrikken.

Nu hybridiseren betekent toch over 5 jaar pas een bloem? .....

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » vr dec 23, 2011 4:45 pm

Klopt, als ik nu de kruising zou maken dan kan ik met een beetje geluk over vijf à zes jaar het resultaat zien. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik een "blauwe" Nemesis wil creeëren, maar het probleem is dat blauw recessief is.

Momenteel ben ik een aantal eigen Schombo hybriden aan het opkweken waarvan de ene ouder coerulea is. Denk dat de eerste over een jaar of drie zal bloeien en ben reuze benieuwd!
Chris F

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen