Speciaal voor Chris

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor Kottie » wo feb 08, 2012 6:03 pm

Tadaaaa.......

Het is zover.Chris, zie je verschil tussen de bloemen? Ik denk dat de twee planten klonen zijn

Afbeelding

Afbeelding

Moest mijn armen strekken om foto's te maken, al met al is het een forse stengel geworden en bloemen raken net het dak niet. Ga van het weekend wel proberen de planten van de muur te halen en beter te op de plaat vast te leggen.
Deze planten hebben overigens last van zeer taaie schutbladeren. Niet alleen nieuwe bladeren komen niet los (zie eerdere foto's), nu ook bleven de knoppen steken in de kleverige, taaie schutbladeren. Moest op een krukje met pincet voorzichtig de bloemen lospeuteren :lol:
Ik vermoed dat die in de buitenlucht door het weer beter loskomen?

Hoe dan ook; Schombo's (vooruit, laelia's) kunnen het in Nederlandse donkerte wel doen. Zelfs ijs aan de binnenkant van de kas op 1 meter afstand overleven ze.....

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » vr feb 10, 2012 5:48 pm

Hoi Michiel,

Mooi hoor en knap dat je ze in bloei hebt gekregen ondanks de korte dagen bij jullie! Ik zie wel (kleine) verschillen tussen de twee maar denk toch dat het een en dezelfde is.
Wat ik vooral zie, en ik denk dat dat belangrijker is: het is geen undulata.

De kleur van de sepalen en petalen is te afwijkend voor undulata, idem de kleur van de bloemstengels (donkerroze in undulata). Ook de karakteristieke witte vlek op de lip van undulata ontbreekt. Wat het wel is? Ik denk, weet het vrijwel zeker, dat het een elata is. Zie mijn elata hieronder:

Afbeelding

Ter vergelijking wilde ik er mijn undulata onder plaatsen, maar kom tot de ontdekking dat ik er geen goede foto van heb :( . Op het internet kon ik helaas ook geen representatieve afbeelding vinden; de meeste zijn overigens geen undulata's.

Ik hoop niet dat dit een domper voor je is. Elata is zeker mooi en de bloemen houden veel langer dan undulata!
Chris F

Berichtdoor Kottie » vr feb 10, 2012 10:51 pm

Nou Chris,

ik kan wel :cry: :cry: ......

Ik ben benieuwd wat je hem noemt als ik er nog betere fotoos van gemaakt heb :wink:

Alle gekheid op een stokje, zo langzamerhand heb ik het idee dat de naam van een plant in zeer sterke mate afhangt van wie hem beoordeelt. Gelukkig maakt dat voor de schoonheid niet uit.

Morgenvroeg eerst wat schaatsen voordat de rest van Nederland op het ijs staat, eens kijken of ik daarna in het zonnetje goede fotoos kan maken.

Groet Michiel

PS Ik kwam een discussie tegen op internet over de vraag of "elata"wel bestond.....
Kottie

Berichtdoor Chris F » za feb 11, 2012 12:30 am

Michiel,

Laelia (Schomburgkia) elata heeft inmiddels de officiële status van botanische soort, al is niet iedereen het hiermee eens. Kew (en dus de RHS) beschouwen elata als aparte soort. De karakteristieken van elata vs de andere vergelijkbare Schomburgkia's (Laelia's) zijn vrij minimaal en erg anatomisch-detaillistisch.

Voor wat deze informatie waard is: er is veel controverse over de groep van Schomburgkia (Laelia) undulata/rosea/splendida/wallisii (= colombiana)/schultzei/elata/heidii (!!!). Deze laatste is een natuurlijke hybride van undulata en rosea en er schijnen veel "tussenvormen" te bestaan. De vergelijkbare anatomie en overlappende geografische distributie van genoemde soorten maakt het er niet makkelijker op om ze uit elkaar te houden en met natuurlijke hybriden al helemaal niet!
Ik ken iemand die deze groep aan DNA-fingerprinting wil onderwerpen, de fondsen er ook voor heeft, maar niemand kan vinden die geïnteresseerd is om het uit te zoeken....... Tja, misschien zal ooit blijken dat het allemaal ondersoorten zijn van undulata!
Chris F

Berichtdoor Kottie » za feb 11, 2012 4:59 pm

Ha Chris,

het schaatsen was lekker, het foto maken tamelijk desastreus voor 1 andere pot. Die sneuvelde toen ik deze voorzichtig van de wand haalde :( .....

Maar goed, dan kom je er weer achter dat een kas snel te klein is, zeker als je ogen groter zijn dan je kas :wink: Een mooie achtergrond creeren was er dus niet meer bij. En dat geld voor die nieuwe camera moet ook maar eens komen.

Afbeelding

De bloemstengels zijn overigens nog steeds kleverig en er zit nauwelijks geur aan de bloemen. Ik laat ze nu weer hangen tot ze uitgebloeid zijn, dan het rhizoom doorsnijden om volgend jaar 4 bloemstengels te krijgen :)

Groet Michiel

PS Klinkt wel vreemd; als er fondsen zijn zijn de meeste wetenschappers graag bereid eraan te werken (ik wel tenminste). Nu doe ik geen genetica meer maar ik ken er wel een paar (de een onderscheidt vissen en de ander paddestoelen met DNA technieken)....
Kottie

Re: Speciaal voor Chris

Berichtdoor Kottie » za feb 16, 2013 10:12 pm

Ha Chris,

Hij doet het weer, betere fotoos dan dit ga ik niet voor je maken vrees ik dus je mag je finale oordeel vellen; wat is het nu echt...... :wink: :wink: De kleuren zijn steeds anders per computer merk ik, maar je zult niet op kleur determineren toch?

Afbeelding

Afbeelding

Bloemen zijn dit jaar overigens beduidend groter dan vorig jaar. De bloemstengel van de tweede plant is een maand geleden gewoon gestopt en afgestorven. Helemaal perfect zijn mijn kweekomstandigheden dus nog niet.

Veel plezier daar in de warmte, nooit gedacht dat ik daar naar (terug) zou verlangen......

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » zo feb 17, 2013 5:31 pm

Hoi Michiel,

Goed te horen dat je Schomburgkia (Laelia) weer bloeit. Heb nu ook eea in bloei staan. Ik blijf erbij dat het een elata is, mijn finale oordeel (ik klink als de Rijdende Rechter hahahahaha!).

Je mag best wat van jullie kou deze kant uit sturen want wij snakken hier in de warmte! :D

Mvg,

Chris
Chris F

Berichtdoor Henk K » zo jun 09, 2013 2:31 am

Beetje laat,

Maar ik wordt van deze prachtige foto's toch zo jaloers van dat ik deze mooie planten nog niet heb.

Maar wel bedankt nog voor het plaatsen!

Henk
Henk K

Berichtdoor Kottie » ma jul 07, 2014 11:53 pm

Ha Chris,

heb achterbulb met ogen over. Interesse? Hoe dan ook, hoe zet ik het stuk weg? Veel of weinig licht, ingepakt en vochtig? Zit geen wortel of wat aan.

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » di jul 08, 2014 1:02 am

Hoi Michiel,

Van elata en undulata heb ik al enkele exemplaren, maar niettemin heel hartelijk dank voor het aanbod! :) Ik denk dat je misschien Henk er een groot plezier mee kan doen (zie zijn post hierboven)! Ik raad aan de bulbe op vochtig sphagnum te leggen en warm weg te zetten in gefilterd licht. Wanneer de ogen tot ontwikkeling komen en er wortelgroei is, oppotten.

Gr.,

Chris
Chris F

Vorige

Keer terug naar Orchideeën Algemeen