orchideeën zaaien op karton

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor lanne » zo feb 06, 2011 10:17 pm

Ik kan me voorstellen dat veel leden dit met verbazing zullen lezen , maar er bestaat een systeem om met succes bepaalde orchideeën te zaaien op een niet steriele manier . Hierbij gebruikt men stoken karton die men een bepaalde vloeistof laat opzuigen bv sap van de composthoop of sap van geweekt karton ..Er zijn naar het schijnt verschillende recepten om dit te doen . Er is een web site in het Japans, waar ze dit met foto's illustreren ,maar mijn Japans is niet zo goed en als ik de site laat vertalen door een vertaalprogramma , dan begrijp ik het nog niet zo goed omdat de vertaling niet echt goed is .
http://www.sumirenomiwaku.net/ran/tanetane02.htm
Hopelijk is er iemand die hier ervaring mee heeft of ervan op de hoogte is , zodat ik hier meer info kan vinden - ofwel iemand die Japans op een goede manier kan vertalen of laten vertalen .Ik wil dit systeem deze zomer testen met dactylorhiza zaden uit eigen tuin en met eigen bletilla zaden .
Bedankt voor elke tip
Lily-Anne
lanne

Berichtdoor Chris F » di feb 08, 2011 5:39 pm

Hallo Lily-Anne,

Ik nog nooit gehoord van deze techniek maar wat ik ervan begrijp is dat men niet op karton zelf zaait, maar op zand of een mengsel daarvan met mos wat op fijngesneden, vochtig karton uitgespreid is. Het substraat wordt geïmpregneerd (natgemaakt) met het sap gemaakt van de wortel een of andere plant. Ik neem aan dat dit wortelsap suikers en mineralen bevat die nodig zijn voor het ontkiemen van het orchideeënzaad. Mogelijk bevat het sap ook stoffen die de groei van ongewenste micro-organismen remt.

In essentie is dit precies hetzelfde als de steriele, in vitro techniek, waarbij het zaad gezaaid wordt op een substraat (agar) waarin suikers en mineralen opgelost zijn. Door de steriele omgeving in de fles sluit je ongewenste micro-organismen uit die zich maar al te graag voeden met de suikers in het substraat.

Overigens ben ik lang geleden ook een andere, niet-steriele zaaimethode tegengekomen, waarbij schors geïmpregneerd werd met een oplossing van suikers en meststoffen en daarop het zaad uitgezet werd.

Ik denk dat je met niet-steriele technieken, zelfs met het strooien van het zaad op het medium van de moederplant, enig succes kan hebben maar niet op veel kiem moet rekenen. Immers, de kans is nadrukkelijk aanwezig dat je groei van ongewenste micro-organismen krijgt, die met het zaad zullen "wedijveren" voor de suikers en nutriënten die onontbeerlijk zijn voor het kiemen.

In ieder geval succes als je het gaat uitproberen en wij blijven graag op de hoogte van de resultaten!
Chris F

Berichtdoor lanne » wo feb 09, 2011 1:09 pm

Ik ga het in ieder geval binnenkort proberen en heb gisteren krabkarton gekocht in de dierenwinkel ( speciaal stevig karton voor katten om aan te krabben ) Ik heb ook al wat compost uit het compostvat een dag geweekt in regenwater en dat "sap" ga ik binnenkort gebruiken om het karton te laten vol zuigen - met gewoon karton ga ik het ook proberen met tussenin een grondmengsel
Ik laat jullie wel weten hoe het verder verloopt en zal het op foto proberen vastleggen
groetjes
Lily-Anne
lanne

Berichtdoor lanne » do maart 24, 2011 9:23 pm

Eerste resultaat:
Mijn eerste experiment van orchideeën zaaien op karton is als volgt gegaan :
Ik had eind vorig jaar ,een zaadpeul van bletilla uit eigen tuin geoogst , na de eerste vorst , en het zaad goed laten drogen ( zaadpeul was open gevroren en zat vol ijs )
Ik heb 2 verschillende experimenten opgezet voor de bletilla :
1 doosje met enkel krabkarton en een 2de doosje waarbij ik gewoon kartonnen stroken heb gebruikt en de tussenruimte met gevuld met volgende mengeling : gelijke delen fijn furf - fijn droog veenmos ( geknipt en gezeefd ) - perliet - fijn tufsteen gruis en heel fijn akadama gruis .Van dit laatste bakje is de foto die bijgevoegd is .
De 2 bakjes had ik ongeveer eind januari het compostsap laten opzuigen en dan de plastieken doosjes , op kamertemperatuur, in het donker laten rusten tot het zaaien .
Op 12 februari heb ik dan de zaden op de bovenkant van het karton gezaaid in de doosjes en tot vandaag in het donker op kamertemperatuur laten rusten .
Tot mijn grote verbazing heb ik vandaag ( met een vergrootglas ) gezien dat er aan heel veel zaadjes een kleine verdikking is te zien .Ik kan het bijna niet geloven!!
Ik probeer er een foto van te plaatsen en hoop dat jullie de kleine verdikking kunnen zien aan de piepkleine zaadjes .
Ik heb dan vandaag ook al een zaaidoosje laten weken in compostsap en donker weggezet om daar binnen enkele maanden dactylorhiza op te zaaien van zaden die ik terug in eigen tuin verwacht .Op die manier kunnen de schimmels uit de compost , het karton al begroeien .
In nog een ander doosje met krabkarton en compostsap , heb ik vandaag een 5 tal kleine zaailingen van dactylorhiza gelegd,( die ik had gevonden in het mos van een vijvermandje ) om te zien of ze daar vlot in groeien - ik zal er nog wel een heel deel andere zaailingen bij planten zodra ik ze tegen kom in de tuin, en hoop dat ik ze zo vlotter kan opkweken
Deze zaailingen hou ik nu wel in het licht op kamertemperatuur aan een oosten venster omdat ze al bladgroen hebben en dus licht nodig hebben ( foto volgt later )
Blijkbaar is steriel werken op deze manier helemaal niet nodig - hopelijk blijft het goed gaan ! Het is wel spannend
groetjes
Lily-Anne
lanne

Berichtdoor lanne » do maart 24, 2011 9:25 pm

Hier is de eerste foto - het is van het 2de bakje ( zie hoger ) waarbij gewoon karton is gebruikt en een grondmengsel + compostsap - je zal , als je goed kijkt , kleine streepjes zien met een kleine verdikking - hopelijk zijn de kleine verdikkingen te zien - anders maak ik binnenkort een nieuwe foto als ze wat groter zijn
groetjes
Lily-Anne
Afbeelding[/img]
lanne

Berichtdoor RogierT » wo apr 13, 2011 1:44 pm

Het verbaasd mij opzich niets, het is een techniek die ik in andere vorm al geregeld heb gebruikt: Zaaien op wc papier.

In feite ontkiemt alles op materiaal als het maar steriel en vochtig genoeg is. Uiteindelijk zal je het natuurlijk later moeten overpotten, maar als ik hoor dat ook in glaswol gekweekt word door de industrie met goede resultaten: Niet verbaasd, wel leuk om te zien. :)
RogierT

Berichtdoor lanne » wo apr 13, 2011 7:11 pm

Tot hiertoe gaat het prima met de zaaitest van bletilla op karton
Met een vergrootglas kan ik nu al enorm veel kleine groene puntjes zien - ik hoop dat het duidelijk zal te zien zijn op de foto die ik zal proberen posten .
het andere zaaisel - op de karton alleen ( met compostsap ) gaat trager vooruit - ik heb wel gemerkt dat het karton minder vochtig is dan goed zou zijn en heb het terug gedrenkt in vers compostsap - hopelijk gaat dat nu beter
groetjes
Lily-Anne
http://www.cemunnos.nl/forum/wcf/images ... f13cf0.jpg[/img][/url]
lanne

Berichtdoor Marc » wo apr 13, 2011 8:07 pm

Ziet er interessant uit en leuk om te zien dat mensen succes boeken zoder gebruik te maken van de standaard methode in flessen met voedingsbodem.
Marc

Berichtdoor Marcus » do apr 14, 2011 9:04 am

Wat leuk om dit te volgen het begin is er.

Je link werkt niet.
Alleen [/url] verwijderen achter de link en [img] aan het begin zetten.
Dit kun je doen door op edit te klikken in je bericht.
Succes en hou ons maar op de hoogte.

edit: foto verwijderd was niet meer zichtbaar.
Laatst bijgewerkt door Marcus op do mei 19, 2011 4:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor lanne » do apr 14, 2011 10:34 am

Bedankt Marcus om de foto zichtbaar te maken voor mij - Ik zal je raad proberen op te volgen bij de volgende foto
Zijn er nog leden die met zaaien op karton aan het experimenteren zijn ? Het is altijd plezant om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren
groetjes
Lily-Anne
lanne

Berichtdoor Peter M. » do mei 19, 2011 3:34 pm

Hallo Lily-Anne,
Hoe gaat het nu met de zaailingen? Groeien ze zonder problemen?
Peter M.

Berichtdoor Peter M. » do mei 19, 2011 3:35 pm

RogierT schreef:Het verbaasd mij opzich niets, het is een techniek die ik in andere vorm al geregeld heb gebruikt: Zaaien op wc papier.

Hallo Rogier,
Kan je wat meer vertellen over deze techniek?
Peter M.

Berichtdoor lanne » do mei 26, 2011 9:31 pm

Eerst en vooral , kan er iemand zeggen hoe het komt , dat de foto's die ik hier geplaatst had , niet meer zichtbaar zijn en hoe ik dat kan voorkomen ?
Met de zaailingen gaat het op het ogenblik nog altijd prima
- in 1 bakje heb ik wel een zwarte schimmel gehad op de bovenkant van het karton , die ik eerst probeerde te behandelen met een chlooroplossing - dit hielp wel even , maar dan kwam er toch een heropflakkering en heb ik het bakje weggedaan .
Toen er in het andere bakje ook een begin van dezelfde schimmel was , heb ik onmiddellijk het aangetaste stukje karton verwijderd ( waarbij er heel wat zaailingen verloren gingen ) en dan de vrijgekomen ruimte opgevuld met hetzelfde mengsel .Voor de rest geen problemen meer gehad -
- Af en toe gaf ik extra compostsap als het geheel niet nat genoeg meer was , maar sinds de schimmel , giet ik het sap eerst door een stoffen koffiefilter om iets minder kans op vervuiling te hebben en om piepkleine witte beestjes die in de compost leven wat te mijden ( er zitten er , spijtig genoeg ,heel wat in het goede bakje , maar tot hiertoe doen ze geen kwaad)
Ik beperk nu ook de verdamping door het bakje in een plastiek zak te steken - zo moet ik nog nauwelijks water toevoegen .
Op het ogenblik staan de zaailingen zo ver dat ze al 2 blaadjes hebben en heel goed zichtbaar zijn . Ik heb ook al een deel zaailingen (met bosjes) uitgeplant in een ander potje ,om te zien of dit lukt zonder problemen - individueel lukte dit niet omdat ze nog zo klein zijn .
nog even geduld voor de foto
groetjes
Lily-Anne[/u]
lanne

Berichtdoor lanne » za jul 16, 2011 4:46 pm

eerst en vooral wil ik mijn vraag nog even herhalen : hoe komt het dat de foto's die ik in vorige posts in dit topic heb geplaatst, niet meer zichtbaar zijn en hoe kan ik voorkomen dat ze nog eens verdwijnen ? of zien jullie die vorige foto's wel nog ???

Hier de beloofde update van de huidige toestand van het zaaien van bletilla op karton :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien gaat het nog altijd heel goed met het zaaisel op karton - ze groeien wel heel traag en daarom heb ik ze onlangs eens wat sterk verdunde vloeibaar orchidee voedsel gegeven ( met gevaar op verbranden , maar gelukkig toch geen negatieve effecten gezien )
ik denk dat ze nu aan verspenen toe zijn en vraag me af in welke grondsamenstelling ze de meeste kans zullen hebben om het te halen - ik zal ze wel in groepjes moeten verspenen omdat ze nog zo klein zijn en met heel veel samen staan en op het eerste zicht zie ik nog geen stevige wortels
groetjes
Lily-Anne
lanne

Berichtdoor Henk K » za jul 16, 2011 11:09 pm

Mijn complimenten Lily- Anne

Ik vind het prachtig om dit te zien.

Succes verder.

Henk
Henk K

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen