orchideeën zaaien op karton

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor RdB » za jul 16, 2011 11:56 pm

@Lily-Anne

Foto's. Als ik op eigenschappen van deze verdwenen foto's kijk zie ik een link naar het forum van Cemunnos. Als ik daar deze link probeer werkt die niet. Misschien hebben ze daar wat verandert? Ze hebben kort geleden weer flink zitten sleutelen om de allerlaatste update van dat forumprogramma er weer overheen te zetten.

Ruud

ps. gewoon uploaden over imageshack, niet handig maar werkt wel.
Laatst bijgewerkt door RdB op zo jul 17, 2011 1:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
RdB

Berichtdoor Peter M. » zo jul 17, 2011 11:30 am

Lily-Anne

lanne schreef:eerst en vooral wil ik mijn vraag nog even herhalen : hoe komt het dat de foto's die ik in vorige posts in dit topic heb geplaatst, niet meer zichtbaar zijn en hoe kan ik voorkomen dat ze nog eens verdwijnen ? of zien jullie die vorige foto's wel nog ???

De fotos zijn waarschijnlijk niet zichtbaar omdat ze als bijlage op een andere forum zijn geplaatst.
Je kan het beste een foto-upload service gebruiken zoals bijvoorbeeld http://plaatjesupload.nl
Peter M.

Berichtdoor Peter M. » zo jul 17, 2011 11:33 am

lanne schreef:Zoals jullie zien gaat het nog altijd heel goed met het zaaisel op karton...

Wat een prachtig resultaat! Leuk om te zien dat je ook orchideeën kan zaaien zonder de moeilijke sterilisatie en voedingsmedium technieken.

Zal zoiets ook met Vanda en Phaleonopsis zaaisel werken?
Peter M.

Berichtdoor RdB » zo jul 17, 2011 1:39 pm

Inderdaad een heel mooi resultaat. Ga ik proberen met mijn Masdevallia.

Ruud
RdB

Berichtdoor Peter Mudde » zo jul 17, 2011 2:01 pm

In maart gezaaid en nu al dit? Dat noem ik niet 'langzaam groeien.." in orchideeentermen eerder 'als kool'..
Peter Mudde

Berichtdoor RdB » zo jul 17, 2011 4:26 pm

Hier een interessante discussie over deze techniek(en): http://forum.terrorchid.org/viewtopic.php?p=8680 . Een andere (wat berperktere) bron is: http://www.agc-bc.ca/bulletin/AGCofBC-winter2006.pdf

Als je het eerste topic doorleest zie je dat er al flink mee geeperimenteerd is. Er lijken bovendien twee 'scholen' te zijn: nat maken met compost water of alleen met karton water.

Zelf maakte ik een minder slimme fout. Ik ben naar mijn oude compost hoop gegaan om wat compost te winnen voor het sap. Pompoen wat op zij gedrukt en mijn hand er in. Een felle pijn in mijn nek gevolgd door scherpe steken in mijn hand was het onverwachte resultaat. Nou ja, nu weten we ook weer waar het wespennest zit! Mijn nek gaat wel maar mijn hand is wat gezwollen en jeukt als een gek...

Ruud
RdB

Berichtdoor Henk K » zo jul 17, 2011 6:11 pm

Het spijt mij voor je Ruud.

Ik heb het ook niet zo op die wespen nesten.

Heb er nu volgens mij in en om het huis niet een. Maar dat is vele jaren anders geweest.
In de kruipruimte, in de spouw, en in de tuin.

Beterschap!

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor lanne » zo jul 17, 2011 10:07 pm

bedankt Henk voor de complimenten

Niemand suggesties om het verspenen tot een succes te brengen ?

Ruud, hopelijk heb je niet te veel last meer van de wespen aanval - ik denk dat je dat geen 2 keer meer zal doen en volgende keer wel een riek of zo gebruiken , alhoewel het zou kunnen dat de aanval dan misschien nog erger zou geweest zijn
bedankt voor die link, ik heb dit al op verschillende plaatsen gelezen , maar nog nergens foto's of info van een verder stadium dan de kieming of van heel recente datum nog niets gelezen - als je dat mocht tegen komen ,mag je het altijd laten weten , want ik tast nu in het blinde en durf niet goed aan het verspenen beginnen - een eerste poging tot verspenen heeft geen resutaten gegeven- die plantjes leven nog wel , maar groeien geen mm
help!
gr Lily-Anne
lanne

Berichtdoor niekh » zo jul 17, 2011 11:13 pm

Ik ben erg onder de indruk van de resultaten tot nu toe en ook van wat anderen al bereikt hebben getuige de artikelen. Mijn (licht)groene vingers beginnen te jeuken als ik dit zie.

Hoewel ik geen ervaring heb met het verspenen van orchideeën zou ik de neiging hebben om een handvol sfagnum klein te knippen in stukjes van ongeveer een centimeter lang. Dan een laagje hiervan in een plastic bakje (aardbeienbakje of zo) te doen, misschien toch weer een scheutje compostnat, of regenwater met een héél klein beetje mest. Vervolgens de grotere plantjes hier voorzichtig tussen zetten, desnoods met een stukje karton eraan vast. Deksel op het doosje en weer met rust laten. Vochtigheid op peil houden en hopen dat de wortels gaan groeien. In een nog latere fase zou dat misschien potjes met substraat en sfagnum worden in een kweekkasje.

Succes ermee en ik ga toch eens kijken of ik nog wat leuke zaadpeulen kan maken. Aan de Bletilla heb ik al peulen staan, maar misschien dat ik ook eens een epifiet wil proberen op deze manier.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Chris F » ma jul 18, 2011 5:17 pm

Wat het verspenen betreft, zou ik het inderdaad doen op de wijze zoals door Niek beschreven.

Overigens een prachtig resultaat Lilly-Anne!

@ Niek:

Ik ben bang dat het zaaien van epifyten op deze wijze niet zal lukken of in ieder geval minder succesvol zal zijn. De redenen hiervoor zijn:

1) Bletilla zaden bevatten zgn. endosperm, weliswaar zeer weinig, waarin de voedingsstoffen zijn opgeslagen die nodig zijn om het zaad te laten ontkiemen. Dit in tegenstelling tot het zaad van de meeste andere orchideeën. Bletilla is dus voor haar ontkieming niet afhankelijk van mycorrhiza.

2) Bletilla striata produceert als een van de zeer weinige orchideeënsoorten zaad met een soort cotyl, een kiemblad oftewel een zaadlob. Het cotyl speelt een belangrijke rol bij het transport van de voedingsstoffen in het endosperm naar het ontkiemende plantje.

Kortom, voor de ontkieming van de meeste ander soorten zal er voorzien moeten worden in een externe bron van voedingsstoffen en tenzij dit steriel is, zullen bacteriën en schimmels zich tegoed doen aan de voedingstoffen en de zaden geen kans krijgen om te ontkiemen.
Chris F

Berichtdoor lanne » ma jul 18, 2011 8:57 pm

al bedankt Niek en Chris , ik denk dat ik het zo ga proberen om ze te verspenen -als er leden zouden zijn die in België wonen en niet te ver uit de buurt van Nieuwkerken Waas ( Oost -Vlaanderen ) , dan zou ik gerust een deel zaailingen aan hen willen toevertrouwen om verder op te kweken en samen ervaringen op te doen - ik kan er toch maar een beperkt aantal laten groot worden ( plaats gebrek) en ik heb nog plannen om binnenkort dactylorhiza te proberen zaaien op dezelfde wijze - hopelijk lukt dat ook
Ik ben wel zinnens om bij die zaai een wortel van dactylorhiza heel fijn te snijden en bovenop het substraat te leggen en daarop te zaaien , om de juiste schimmel in het bakje te krijgen
groetjes en succes aan wie het ook zal proberen
Lily-Anne
lanne

Berichtdoor Henk K » ma jul 18, 2011 10:16 pm

Chris,

Ik neem maar aan dat zaad van mijn Pleione tongariro ook niet op deze wijze gezaaid kan worden?

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor Chris F » ma jul 18, 2011 10:42 pm

Hoi Henk,

Ik ben niet zo bekend met het geslacht Pleione, maar als je googlet op "pleione germination" ( http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4ADBF_enAW243AW244&q=pleione+germination ), dan vind je allemaal links waarin beschreven wordt hoe dat in-vitro moet, op een voedingsmedium dus. Dit wil overigens niet zeggen dat Pleione niet op karton gezaaid kan worden! Ik zou zeggen, waarom probeer je het niet?

Succes ermee!
Chris F

Berichtdoor Henk K » ma jul 18, 2011 10:50 pm

OK Chris,

Ik ga het niet in-vitro doen. Dat is niks voor mij. Ik zal het tzt wel op karton proberen.

Bedankt he'

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor dries666 » ma jul 18, 2011 11:59 pm

Ik heb al eens een site tegengekomen die erin geslaagd waren om pleione te zaaien op een stuk schors, in het wild verzameld, en dat enkel vochtiggehouden in een plastiekfles... dus ik denk dat het zaaien op karton ook wel mogelijk moet zijn

groeten,
Dries
dries666

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen