orchideeën zaaien op karton

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor lanne » di jul 26, 2011 12:42 pm

enkele dagen geleden heb ik dan de bletilla verspeend (die ik op karton had gezaaid ) Ik heb bij een deel een grondmengsel + spagnum gebruikt en het grootste deel in puur fijn gezeefd spagnum gezet
Maar een klein deel, kon ik individueel planten omdat het zo'n moeilijk ging Het grootste deel, heb ik in groepjes gedaan en ik heb er stukjes van het karton aangelaten - dit om de voedingsbodem en de schimmel niet te veel te verstoren .
vandaag zag ik dat er een deel van de groepjes verdachte schimmel vertoonden - ik denk dat die schimmel vooral op het karton zat, dat hier en daar een beetje boven het spagnum zat .De aangetaste plantjes heb ik er dan onmiddellijk uit gehaald -
ik denk er over om rond de plantjes , dus op het spagnum wat akadama aan te brengen zodat het grondoppervlak niet te veel licht meer krijgt en dus de mogelijke slecht schimmel ook niet .
Ik probeer binnenkort om de foto's van net na het verspenen te posten
groetjes
Lily-Anne :cry:

NB niemand die nog extra tips kan geven hoe ik de plantjes in leven kan houden en groot krijgen ?

de plantjes voor het verspenen

Afbeelding

een eerste groepje zaailingen

Afbeelding

in het medium

Afbeelding

in veenmos alleen

Afbeelding
lanne

Berichtdoor lanne » di feb 28, 2012 9:44 pm

Het gaat nog altijd goed met de zaailingen - ze zijn dan uiteindelijk op het einde van het jaar in rust gegaan en kregen verdorde blaadjes .Hebben heel de tijd in de keuken voor een venster op het oosten gestaan .Vandaag heb ik ze voor de 2de keer verplant om ze wat betere grond te geven .
Ze hebben een kleine verdikking gekregen aan de basis en zien er gezond uit .
Ik heb ze in een mengsel gezet van heidegrond ( zuur ) - brekerzand en fijn bruin aquarium grind om een goede doorlaatbaarheid te hebben en een deel klein veenmos ( om voldoende vocht te houden ) ze staan nog steeds wat beschermd ik een kweekbakje met doorzichtig deksel

Afbeelding

verdorie ,het lukt me niet om de foto te plaatsten - ik zal het nog eens moeten bestuderen als ik wat tijd heb
gr Lily-Anne
lanne

Berichtdoor RdB » do maart 01, 2012 5:05 pm

Zien er heel leuk uit!

Ruud
RdB

Berichtdoor Chanelleke » do maart 01, 2012 11:02 pm

Ben heel benieuwd wat het gaat worden.
Heel veel succes

Chanelleke
Chanelleke

Vorige