Akerne Rain mix

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Akerne Rain mix

Berichtdoor wolter » wo mei 04, 2011 8:50 pm

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de mest van Akerne Rain mix?
En zo ja hoe vaak geef je het aan de planten en in welke concentratie( us waarde)?

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor RdB » zo mei 08, 2011 9:21 am

Ik geef deze rain-mix elke watergeefbeurt. Beetje afhankelij van het jaargetij 1-2 maatlepels (zat erbij; ongeveer 5g) per 10 liter. geleidbaarheid meet ik nooit.

Ruud
RdB

Berichtdoor wolter » zo mei 08, 2011 8:40 pm

Hallo Ruud,

Bedankt voor je reactie. Ik zelf gebruik deze mest, maar de laatste tijd worden sommige planten wat geel.
Dit kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, maar t kan ook komen doordat ik meerdere meststoffen combineer en nu met de droogte leidingwater i.p.v. regen/osmosewater gebruik.
Ik denk dat ik minder mest dan jou gebruik en in de winter bijna niet.

Wat is je ervaring met deze mest m.b.t. de planten?
Spoel je ook wel eens door?
En wat gebruik je nu i.p.v. regenwater voor water?

Alvast bedankt,
Wolter
wolter

Berichtdoor RdB » zo mei 08, 2011 9:58 pm

Gelukkig heb ik nog voor 1 week regenwater dus hoef ik nog geen leidingwater te gebruiken, hoewel mijn planten die buiten hangen (het merendeel) nu natuurlijk wel gewoon met de tuinslang water krijgen. Die spoel ik als ik er eens aan denk na met voornoemde verdunning.
Tot op heden ben ik erg tevreden met dit mengsel. Ik heb de indruk dat ik meer in bloei krijg. Maar ja, da's geen bewijs, kan ook toenemende ervaring zijn. Doorspoelen met schoon water doe ik eigenlijk niet, de meeste planten dompel ik of hou ik boven de emmer en giet rijkelijk. Dan is de boel gelijk weer doorgespoeld. Eventuele opgebouwde zouten losen zo wel weer op.
Van geel worden heb ik geen last. Wel is een deel van de pergola waar ze onder hangen afgestorven waardoor enige planten teveel licht gekregen hebben (was zelf twee weken weg). Dat soort overbelichte planten wordt wel eens geel hoewel de schade deze keer mee viel.

Ruud

ps. nou ja de pergola is natuurlijk niet doodgegegaan, dat was die al, de blauwe regen die er op groeide verloor een stam.
RdB

Berichtdoor wolter » ma mei 09, 2011 5:47 pm

Hoi Ruud,

bedankt voor je snelle reactie. Ik heb jou mestoplossing eens nagemaakt en kwam uit op +- 500 us. Dit zegt je waarschijnlijk niet veel.
Ik gebruik minder mest(max 350 us en dan niet bij elke watergeefbeurt, maar slechts af en toe), maar misschien moet ik juist wel wat meer gaan gebruiken.
Ik kweek op blok en daar blijft misschien wel minder mest op achter en krijgen sommige planten wel te weinig. Vandaar t geel worden van sommige planten.
Zo ben ik toch weer wat wijzer geworden.

Groet,
Wolter
wolter

Re: Akerne Rain mix

Berichtdoor Jochem » ma mei 09, 2011 6:12 pm

Ik heb toevallig vandaag bij Akerne Orchids een Gastrochilus dasypogon besteld, op de site kwam ik ook de Akerne Rain-Mix tegen. Het water bij ons uit de kraan is veel te hard voor mijn orchideeën, dus gebruik ik altijd gewoon regenwater dat ik opvang in een grote vaas die buiten staat. Maar met die lange droge periode begint mijn regen vooraat op te raken :cry: .
Weet iemand misschien of ik ook water uit een vijver kan gebruiken voor orchideeën?

Groetjes Jochem :wink:
Jochem

Berichtdoor RdB » ma mei 09, 2011 7:20 pm

Ja, dat is geen probleem. Nou ja, bij mij wel want mijn vijver is zo mogelijk nog droger dan m'n regenwaterton.... Vroeger veel gedaan toen ik nog een klein regentonnetje had.

Ruud
RdB

Berichtdoor wolter » ma mei 09, 2011 7:29 pm

Hoi Jochem,

Ik denk dat vijverwater wel veilig is. Meestal is de PH wel goed(5 a 6).
En er zit meestal nauwelijks voeding in en als dat wel zo is, is de vijver meestal niet helder. Dus als t vijverwater stinkt, moet je t misschien niet gebruiken.
Voor de zekerheid zou je t kunnen meten.

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor mariekea » ma mei 09, 2011 8:42 pm

Ik heb eens al mijn soorten water getest met ph-papier: kraanwater, vijverwater, grondwater uit een eigen puntstuk, regenwater, en kraanwater uit het koffiezetapparaat en een waterkoker. Kraan water was het hardst en grondwater en vijverwater waren bijna even hard (ph>6,5) water uit het koffiezetapparaat en de waterkoker waren duidelijk zachter en het allerzachtst was regenwater (ph 4,5). Wij vullen de vijver regelmatig bij met grondwater en kraanwater en de hardheid verdwijnt kennelijk dus niet vanzelf.

groeten Marieke
mariekea

Berichtdoor Peter Mudde » di mei 10, 2011 12:41 am

Even voor de helderheid.. Je bedoelt hier DH ('Duitse hardheid) ipv pH (zuurgraad) toch?
Peter Mudde

Berichtdoor mariekea » di mei 10, 2011 9:35 am

nee ik bedoel zuurgraad. Ik ga er maar van uit dat hard water (dat veel mineralen bevat) een hoge pH heeft. Ik heb ook al eens alle water getest met een EC meter en die gaf dezelfde verschillen. Kraanwater had de hoogste geleidbaarheid, grondwater en vijverwater bijna even hoog, water uit koffiezet apparaat en waterkoker een stuk minder en regenwater bijna niets. Kraanwater met Pokon Orchideeenvoedsel in een verhouding volgens de gebruiksaanwijzing , bijvoorbeeld, had een ECwaarde van 1,7 en dat is echt belachelijk hoog. Zoveel gebruiken ze in de commerciele orchideenteelt zelfs niet. Om maar te zeggen, volgens mij verbetert de kwaliteit van water niet door het een tijd te laten staan in een ton of in een vijver. Alleen chloor ontsnapt, maar wordt er in NL nog gechloreerd water gebruikt? (even googlen: nee)
mariekea

Berichtdoor Marc » di mei 10, 2011 12:06 pm

Omdat bij mij de regenwatervoorraad ook erg beperkt is heb ik me al verdiept in de aanschaf van een osmosefilter.

Deze zijn via het internet al gunstig te krijgen. Ik heb het hier al met andere mensen over gehad en puur osmosewater schijnt ook weer niet goed te zijn voor de planten. Dit i.v.m. uitwisseling van mineralen tussen vloestoffen. Osmosewater zou juist de mineralen aan de plant kunnen onttrekken. De tip die ik dus ook kreeg voor als ik een osmosefilter zou aanschaffen was om dit nooit puur te gebruiken. Of mengen met kraanwater of osmosewater gebruiken met een hiervoor geschikte kunstmest.

Op dit moment gebruik regenwater wat ik meng met gekookt kraanwater. Verhouding is ongeveer 1:1. Indien ik wil bemesten doe ik dit de dag nadat ik water heb gegeven met een drukspuit waar ik kunstkest in opgelost heb met regenwater. Dit wordt dan rijkelijk gesproeid in de potten en ook gedeeltelijk over de bladeren van de planten.
Marc

Berichtdoor Peter Mudde » di mei 10, 2011 9:36 pm

Een pH is geen maat voor hardheid dan wel geleidbaarheid. Probeer anders eens de geleidbaarheid van zoutzuur met een pH van 1... "hardheid' is de hoeveelheid opgeloste mineralen in water. Meestal meten we dan voornamelijk calcium en magnesium. In 'zuur' water kan vaak meer oplossen.

Het verschijnsel dat water minder zuur wordt als je er 'kalk' in oplost komt doordat carbonaat-ionen in zuur water( dus met H+) worden omgezet in CO2 en water.

Nu is pH=4,5 voor regenwater beslist aan de zure kant. Lijkt me niet gezond voor je plantjes. pH=5,6 is zo een beetje de ondergrens voor 'gezond' zuur regenwater.
Als je water wilt 'ontharden' kan dat wel in een vijver met veel planten. Die plegen een deel van de mineralen in water te gebruiken voor hun groei. Natuurlijk wel dat deel dat planten juist voor hun groei nodig hebben. Maar, oud vijverwater is een aardig uitgangspunt als 'nood-gietwater'.

Omgekeerd-osmose water in z'n puurste vorm is inderdaad niet echt zo heel goed voor planten. Het neemt heel makkelijk oplosbare stoffen op ( en is daarom een goed schoonmaakmiddel!). Koperen leidingen worden er ook door aangetast b.v. Maar als het even staat neemt het CO2 uit de lucht op en wordt het al een stukje minder agressief. Voor de veiligheid een beetje 'afblussen' met vijverwater o.i.d tot je water met een geleidbaarheid van ca 50 microsiemens hebt is wel aan te bevelen.

Overigens geven we onze planten in de zomer altijd gewoon kraanwater.. alleen wel veel en we spoelen goed door, zodat er geen ophoping van mineralen ontstaat.
Peter Mudde

Berichtdoor Karen » di mei 10, 2011 9:44 pm

Zal ik eens de tegenhanger zijn. Mijn Orchideeen krijgen niet anders dan kraanwater, zomer en winter het verschil is omdat er kalk in zit ik vele male minder bemest als dat ik regenwater zou gebruiken (kalk is ook een groeistof) met een Ph van 7 is het water niet echt hard en mijn planten doen het er prima op.

Gr,

Karen
Het verleden is aanwezig in de toekomst.
Karen

Berichtdoor Peter Mudde » di mei 10, 2011 10:23 pm

pH = 7 is zo'n beetje standaard voor kraanwater, maar de DH kan nogal verschillen van plaats tot plaats. (tussen 6 en 14 graden..) Wij hadden vroeger zelfs water met 20 graden DH.. daar kon je zo'n beetje over lopen. maar nog altijd met pH= 7,2.
Een goede manier om te zien of je hard of zacht water hebt is een druppel op een schone handdoek laten vallen.. Blijft -ie er op liggen, dan is je water hard..
Peter Mudde

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen