test Foto's alpen

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

test Foto's alpen

Berichtdoor Rogier » zo aug 14, 2011 1:50 pm

Na het berichtje van Rick was ik even geinspireerd om iets te proberen wat ik me al een hele tijd heb voorgenomen.

De laatste tijd plaats ik nooit meer foto's omdat ik deze eerst moet uploaden naar Photobucket en dat kost vreselijk veel tijd. Dat heeft me weerhouden de foto's van La Reunion afgelopen april te plaatsen maar als test probeer ik nu een aantal foto's van mijn laatste trip te plaatsen direct van mijn eigen fotopagina.

Een aantal weken geleden ben ik samen met Alex O. (ook van het forum) 4 dagen op stap geweest om een aantal orchideen te zoeken die we nog nooit hadden gezien. De nigritella, de dwergorchis en de spookorchis.
Het is een practige reis geworden van 4 landen (Zwitserland, Oostenrijk, Italie en Duitsland) in slechts 4 dagen want meer tijd hadden we niet.
Hier wat foto's van deze reis.

Afbeelding
De Ofenpass in Zwitserland. Een van de plaatsen die we bezocht hebben.

Afbeelding
Edelweis.

Afbeelding
Afbeelding
De Nigritella of tegenwoordig Gymnadenia rhelicanii
Dit kleine orchideetje geurt sterk naar vanille.

Afbeelding
Afbeelding
De dwergorchis. Chamorchis alpina. Echt een kleinduimpje wat op de meest gure grazige bergtopjes groeit.

Afbeelding
Afbeelding
Malaxis monophylla.

Afbeelding
Gentiana nivalis. Een van de diverse soorten gentianen die op dat moment bloeiden

Afbeelding
het Linnaeusklokje. Een klein zusje van de kamperfoelie en een echte noordelijke (boreale) soort. Die daar samengroeit met een meer mediterane soort als het Zonnenroosje.
Afbeelding
Vreemde combinatie.

Afbeelding
Bruinrode wespenorchis. Daar nogal algemeen

En ten slotte de orchidee waar we het meeste op hoopte maar het minste op rekende.
De spookorchis. Epipogium aphyllum.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze orchidee heeft geen bladeren en bladgroen en is afhankelijk van ondergrondse schimmels waar deze op parasiteerd
Afbeelding
Het is een zeer vreemde plant die zelfs ondergronds kan bloeien. je ziet ze daarom niet vaak.

Als jullie geintereseerd zijn in de andere foto's dan kun je deze hier vinden www.pbase.com/rogiervanvugt/the_alps_2011

Groeten

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Henk K » zo aug 14, 2011 2:27 pm

Prachtige foto's weer Rogier en dank voor het plaatsen.

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor Marc » zo aug 14, 2011 5:04 pm

Mooie foto's, ik heb alleen mijn bedenkingen over de laatste. De foto wekt de schijn dat iemand een kijkje heeft willen nemen hoe het er ter plaatse van deze orchidee onder de grond uit ziet. Of vergis ik me hier in?

Ben in ieder geval benieuwd naar het verhaal achter deze foto.
Marc

Berichtdoor Rick » zo aug 14, 2011 7:49 pm

Hele mooie foto's Rogier! Ik zou willen dat ik zo goed was in het spotten van Orchideeën, dan was ik vast verder gekomen dan die ene simpele soort die ik maar gevonden had :).
Rick

Berichtdoor Rogier » zo aug 14, 2011 8:18 pm

Dank allen.

@ Marc. Dat heb je goed gezien. De wortelstok van deze plant zit uiteraard goed verstopt onder de grond. Toen we enkele exemplaren tegen kwamen die op een bijna verticale moswand groeiden heb ik van een van deze planten voorzichtig het mos weggehaald aan de voet in de hoop dat je z'n wortels kon zien voor de foto.
Door de verticale locatie hoef je niet te graven en beschadig je de plant ook niet.

Hoe dat er uit zag zie je hier
Afbeelding
Ik heb verder geen grond weg hoeven te halen. (al had dat voor een betere foto wel gekund maar mycotrofe planten zijn nogal gevoelig dus dat heb ik gelaten). Daarna alles weer afgedekt natuurlijk.

@ Rick. Als je volgende keer weer daar naartoe gaat moet je proberen een stuk hoger te komen. Daar staan de Nigritella's en Chamorchis.
De plekken waar je Chamorchis vind zijn het hoogst en zien er zo uit.
Afbeelding
Het moet er wel kalkrijk zijn. Zodra je veel heide ziet is het waarschijnlijk te zuur.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Spatho » zo aug 14, 2011 9:03 pm

Hoi Rogier,

Wat een prachtige foto's! Nu weet ik zeker dat ik volgend jaar naar de alpen op vakantie wil. Al ben ik bang dat ik er geen orchideeën ga vinden. Als ik zie hoe groot de dwergorchis is, dan vind ik het een wonder dat iemand die weet te vinden in het gras.
Spatho

Berichtdoor M-Jeanne » ma aug 15, 2011 8:14 pm

Mooi,mooi,mooi,bedankt.

Grt.

M-Jeanne
M-Jeanne

Berichtdoor RdB » ma aug 15, 2011 9:05 pm

Heel erg mooi!

Ruud
RdB

Berichtdoor Rogier » ma aug 15, 2011 9:19 pm

Misschien een idee voor een forum schoolreisje :wink:

met z'n allen de berg op.
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor hanzell » zo aug 28, 2011 12:07 pm

Rogier,

Even een vraag (wel off topic). ergens heb je nog niet zo lang geleden iets geroepen over een artikel dat zou worden geschreven over de trichoglottis, nu heb ik zelf een behoorlijke collectie trichoglottis-soorten (15 stuks) en ben ik razend nieuwsgierig naar dat artikel en de auteurs om zo mijn kennis en collectie van trichoglottisen uit te breiden/delen.
wellicht kun je me nog wat verder op weg helpen.

enne in de alpen orchideeen gaan zoeken vind ik prima, mits de mountainbike ook meegaat.

grt hnz
hanzell

Berichtdoor Rogier » zo aug 28, 2011 5:01 pm

Hoi Hanzell

Ik denk dat je dit bedoelt.
viewtopic.php?t=2790&highlight=trichoglottis

Ikzelf ga zeker geen artikel schrijven over trichoglottis want dat is helemaal m'n ding niet. Ik vind ze wel erg mooi en kweek ze ook maar het is niet aan mij er iets substantieels over te schrijven.

Ik hoop dat de Patricks er een mooi werk van maken. Ik lever alleen wat foto's.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Henk K » zo aug 28, 2011 11:26 pm

Ik heb weer een keer een avondje rond zitten neuzen in je foto site van de orchideeen Rogier.

http://www.pbase.com/rogiervanvugt/orchids_from_a_to_z
Een ieder die deze nog niet gezien heeft bijzonder aan te raden !

En weer bijzonder genoten! In het bijzonder van de uitgebreide fotoserie van de Bulbophylum. Prachtig. Wil daar ook wat meer van gaan kweken (moet dan wel soms mijn leesbril opzetten of nog sterkere glazen nemen anders kan ik bij sommige de bloemen niet zien denk ik :shock: :D :D )

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor hanzell » zo sep 11, 2011 2:43 pm

Ha Rogier, dat was wat bedoel, thanks.... en ik ken de fotosite van rogier al....ook erg mooi is die van p. brouwer
http://www.pbase.com/glazemaker

zeker de moeite waard.

grt hnz
hanzell

Berichtdoor lanne » wo sep 21, 2011 10:26 pm

prachtige foto's Rogier ! ik vraag me af met welk fototoestel je ze neemt !
fantastische kwaliteit!
gr
Lily-Anne
lanne

Berichtdoor Rogier » zo okt 23, 2011 4:54 pm

Bedankt allen voor ed leuek reacties.

@ Lily-Anne

Ik heb drie spiegel reflex camera's Allen Nikon. Een Nikon D40, Een Nikon D300s en een Nikon D700.
Deze eerste gebruik ik nooit meer omdat deze simpleweg de mindere van het lijstje.

De D700 heb ik nog niet zo lang dus veel foto's daarmee gemaakt vind je nog niet op mijn fotosite. Als je op mijn fotopagina bent kun je onder elke foto zien met wat voor een camera en hoe (sluitertijd etc) de foto is gemaakt. Sommige mensen (zoals bijvoorbeeld Piet Brouwer) halen deze info bewust weg omdat dat zo gezegd niemand wat aangaat. Maar zelf zie ik dat probleem niet zo. Het bespaart me zelf een heleboel tijd omdat mensen nu zelf dit soort info kunnen vinden en dat niet bij elke foto hoeven te vragen.

Het fotograferen zelf is absoluut niet mijn hobby. Slechts een manier om afbeeldingen te genereren van de planten en bloemen die ik leuk vind.

Groeten

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen