gevelkachel in kas

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

gevelkachel in kas

Berichtdoor mariekea » zo okt 30, 2011 12:16 pm

hallo mensen,

Ik heb van iemand een gevelkacheltje gekregen om in de kas te doen. ik gebruik nu nog stroom maar dat is wel erg duur. Nu zij er wel veel mensen die de kas verwarmen met een gevelkachel. maar mijn vraag is nu: hoe hangen jullie die kachel op? ik heb een kasje met aluminium profielen, enkel glas en noppenfolie aan de buitenkant erom heen. nu wil ik een van de glazen vervangen door een plaat aluminium en daar het kacheltje aanhangen. de muurdoorvoer steekt door de plaat heen en door het noppenfolie. de plaat krijg ik wel aan de profielen vast. Maar voordat ik eraan begin wil ik toch graag weten hoe andere mensen hun gevelkachel hebben opgehangen, misschien is er wel een beter idee.

groeten Marieke
mariekea

Berichtdoor hanzell » zo okt 30, 2011 1:26 pm

marieke,

een plaat aluminium als buitenwand in je kas hangen is alsof je een koelkast in je kas hangt, dit metaal geleid als een gek dus zal vooral kou van buitenaf geleiden. ik heb mijn gaskacheltje met een stalen/alu tussenplaat op een houten betonplexplaat gemonteerd. Gat erin voor de pijp, werkt prima (zie onderwerp kijkje in de kas). maar er moet wel een gasleiding worden gelegd (mag je niet zelf doen) en dat kost behoorlijk wat.
hanzell

Berichtdoor Peter Mudde » zo okt 30, 2011 3:10 pm

Ik had er indertijd een eterniet plaat tussen ( een asbestloze..) maar dat is een kwetsbaar materiaal. Neme zoals gezegd in ieder geval geen metaal, metaal is een uitstekende geleider voor warmte en dan is het net, alsof je een deur open hebt staan..
Dat is een nadeel dat je met aluminium-kassen in koele winters ook wel eens hebt.. staat er ineens een laagje ijs op het frame, in de bovenhoeken van je 'gematigde' kas..
Peter Mudde

Berichtdoor mariekea » zo okt 30, 2011 3:31 pm

dat van dat geleiden is waar, aan de achterkant voeren met betonplex is zo gek nog niet. Of aan een paar gasbetonblokken ophangen misschien.

wat betreft gasleiding leggen, ik heb heel internet afgezocht en volgens mij mag het wel zelf, ze verkopen alle onderdelen gewoon bij de gamma. en de kosten, tja dat was weer 110 euro aan leidingen en knelkoppelingen en anderhalve dag werk. alles net gecontroleerd met zeepsop en het zit dicht. ga het morgen laten controleren door de buurman die is gepensioneerd controleur van het gasbedrijf.

Maar bedankt voor de nuttige tips

groeten Marieke
mariekea

Berichtdoor hanzell » vr nov 04, 2011 12:35 pm

Let op met je gasleiding, het leggen is ook niet heel ingewikkeld, maar er zijn wel behoorlijk wat voorschriften: De leiding moet mimimaal 60 cm onder de grond liggen, de leiding moet geschikt zijn om buiten te gebruiken (dus stootvast voor een spade/schop), de koperen leiding van je huis moet minimaal 50 van je huis doorlopen, anders geldt echt je brandverzekering niet meer. Zoek anders maar even op google, "gasleiding buiten leggen"dan wordt het goed uitgelegd.
hanzell

Berichtdoor MiB » vr nov 04, 2011 10:40 pm

En als je een gasleiding door je garage naar de achterkant van de garage aanlegt??
Zijn daar dan ook richtlijnen voor??
Ik wil nl (ooittttt) een kasje achter de garage maken. Garage is geïsoleerd en voorzien van water.

(Dat was mijn idee dus. Gasleiding van de keuken aftakken naar de garage en dan langs het plafond naar achter leiden en daar op een cv aansluiten. Alternatief is een cv in de garage bijhangen en de verwarmingsbuizen langs het plafond naar de kas. Maar dan verlies je wel veel warmte vrees ik.)
Leef vandaag, gisteren is geweest en morgen moet nog komen.
MiB

Berichtdoor frits » ma nov 07, 2011 11:24 am

Hi Miranda
doe gewoon een cv in de garage en de leidingen over of in de grond alleen rekening houden met de aanvoerbuis voor het gas ik dacht dat die 28/40mm was bij mij dan hoor ivm de druk voor de werking vd ketel.
mocht de een leiding van je gasmeter onder het huis door willen moet dat een peko zijn (pvc/koper) maximale lengte 11m en vaak is het aansluiten van gas duurder dan de hele kas dus goed berekenen.
groeten
Frits
frits

Berichtdoor mariekea » ma nov 07, 2011 12:35 pm

bedankt voor alle tips.

het probleem is dat de officieele voorschriften nergens te vinden zijn. alleen tips van goedwillende amateurs en loodgieters die hun kennis wel willen delen. wat betreft gasleiding buiten: ik heb een muurkasje en de kraan voor de kachel zit meteen op de buitenmuur.

Ik heb gemerkt: gasleiding leggen is niet moeilijk maar wel een heel gepruts, vooral als je vaak de bocht om moet. En knelkoppelingen plaatsen is haast nog makkelijker dan een bocht buigen, en wordt ook strakker. mijn kachel brandt ondertussen alleen nu doet het volgende probleem zich voor: zelfs op de laagste stand wordt het 17 graden in de kas. En de kachel is maar 2,7 Kw. en ik had altijd 14 graden.

@Miranda: gasleiding mag binnenshuis sowieso in alle ruimtes, alleen zo dat je hem (haar?) niet makkelijk kunt beschadigen, dus bv om een buitenhoek van een muur mag niet. of onder langs de drempel van een deur. het mag dus ook in de garage.

CV leidingen door de garage kun je toch isoleren, of je gebruikt ze om de garage bij te verwarmen.
mariekea

Keer terug naar Orchideeën Algemeen