Kijkje in de kas

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Kijkje in de kas

Berichtdoor hanzell » zo okt 30, 2011 1:31 pm

Er wordt hier volop over onze kassen gepraat en her en der zie ik foto's verschijnen van kassen en inrichtingen van kassen. Het leek mij dus wel leuk om de toppic "kijkje in de kas" te starten. hierin kun je alle foto's en commentaren over je kas kwijt. Wellicht kunnen we elkaar hierdoor weer op goede ideeen brengen, hebben we tips voor elkaar of dient het als inspiratie of vermaak. Ik zal zelf maar beginnen met wat foto's van mijn eigen kas. voorzien van mijn eigen commentaar, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.
hanzell

Berichtdoor hanzell » zo okt 30, 2011 2:11 pm

Mijn kas staat met een kopse kant op zuid oosten, de schuine raampjes kunnen open. Omdat er veel zon van deze zijde komt is hier een erg dikke laag temperzon op de ramen gesmeerd, anders verbranden de planten levend.
[kas voorzijde]Afbeelding

De gehele kas is voorzien van bubbelfolie, zoals je op de ze foto goed kunt zien. Ook is de hele kas van dubbel glas. Behalve de deur, deze is van PC plaat. Je kunt rechts bovenin nog net een stukje paal zien zitten deze wordt in de zomer gebruikt voor een schermdoek die zo'n 20 cm boven de kas hangt.
[/img]Afbeelding

Binnen in de kas ligt ook bubblefolie en een schaduw doek onder het dak. De hele bovenzijde van de kas is voorzien van gaas. De achterzijde heeft een onder kant van betonplex hierop zit mijn ventilator, electrakast en kachel bevestigd. De ventilator pakt de licht onder de vuurdoorn vandaan die zomers ook lekker koel is.
[bovenzijde kas]Afbeelding
[achterzijde kas]Afbeelding
hanzell

Berichtdoor hanzell » zo okt 30, 2011 2:23 pm

De kachel, electra kast, luchtbevochtiger, ventlator e.d. van binnenuit gezien.Je ziet ook de reserve electrische kachel en nog een losse ventilator voor luchtbeweging.[achterzijde]Afbeelding

[grote luchtventilator]Afbeelding

De electrakast heeft alleen maar antivocht stopcontacten, nog een extra beschermkap (staat open op de foto) en bijna alles werkt met timers en/of thermostaat stekkers. De Sproeier voor het besproeien van de planten werkt gewoon met een aan/uitknop. De waterval met een timer.
[electra kast]Afbeelding

[waterval en sproeivat]Afbeelding

Om de waterval heen staan en hangen waterminnende planten, die ook een flinke dosis licht willen.
hanzell

Berichtdoor hanzell » zo okt 30, 2011 2:53 pm

Aan de linkerzijde van mijn kas (naast de deur) begin ik met vooral heel veel hangplanten, er hangen zo'n 8 soorten gongora, 10 soorten stanhopea, wat cycnodes, paphinia, coryanthes. Daaronder staan de masdevallia's en paphoipedilums. Vlak langs het raam staat een hele rij met dendrobiums verder nog wat bijsoorten. Onder de tafel staan vooral veel kweekbakken en zaailingen. Op de linker achterwand (die niet heel veel licht krijgt) hangen vooral de bulbophyllums en aerangissen
[links]Afbeelding

In de linker hoek probeer ik zoveel mogelijk licht binnen te laten vallen voor de catleya's en vele hangende phaleanopsissen. Direct naast de phal's hangen en staan de trichoglottissen (16 soorten). Op de tafel staan vooral cynodes en catasetums. Onder de tafel staan vooral miltoinia's in de donkere hoek en cymbidiums in de lichte hoek.
[linker hoek]Afbeelding

[hangplanten]Afbeelding

[masdevallia's, dend, paphs]Afbeelding

De rechter hoek is vooral gevuld met vanda's en vanda achtigen (mokara, arachnis, ascocenda, renathera, rhyncostylis, vandopsis). Op de tafel eronder staan flink wat encyclia, zygopetalums. De rechterkant hangt ook stampvol met vanda's en velen hebben knoppen, je ziet ook nog wat vleeseters in een bak met water staan. Op het rechter rek hangen wat Aerides, barkeria e.d. in de hoek zie je (niet zo goed, want het hangt vol vanda's) een gigantische sobralia macranthe alba staan.
[rechtsvoor]Afbeelding

[rechts]Afbeelding

Boven de waterval hangt van alles wat, vooral veel paraphalaenopsissen, die groeien als kool daar.
[watervalzijkant1]Afbeelding

[watervalzijkant 2]Afbeelding

Mijn werkplek begint steeds kleiner te worden, er hangt aan de linkerzijde een flinke collectie coryanthes en aan de rechterzijde zijn allemaal planken gemonteerd en een stuk gaas om nog meer planten op te kunnen slaan, er hangen ook nog 2 mooie bekerplanten.
[werkplek]
Afbeelding

Op de rest van de achterwand is nog wel wat ruimte over, maar ook deze vult zich snel, er staan nu nog wat catleya's en habenaria's (lastige planten zeg) en wat kale bulben van catasetums en cycnodes en mormodes.
[achterwand]
Afbeelding
hanzell

Berichtdoor Peter Mudde » zo okt 30, 2011 3:15 pm

eehmm een zaklantaarn? Voor de nachtelijke zoektocht naar slakken?? ( ik hoop van niet..)

Mooie kas..
Peter Mudde

Berichtdoor mariekea » zo okt 30, 2011 3:37 pm

ziet er heel fraai uit. Maar nu we het toch over kachels hebben ;)

moet er geen hittebestendige plaat tussen de kachel en de betonplex?
gr Marieke
mariekea

Berichtdoor Chanelleke » zo okt 30, 2011 4:06 pm

Wat een mooie verzameling!!!!!!!!!!! ziet er erg proffessioneel
uit.geweldig.

Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor hanzell » zo okt 30, 2011 9:58 pm

@peter, tja je ziet ook her en der een plakje komkommer, heb soms even een slakkenjacht weekje met de zaklamp en helaas is het vaak raak.

@marieke, ja er zit een plaat tussen de kachel en het betonplex, tussen die plaat en de verwarming zit overigens ook nog 3 cm ruimte.

@ chanelleke, bedankt voor het compliment, zeker met de wetenschap dat alles zelf gebouwd is.
hanzell

Berichtdoor mariekea » ma okt 31, 2011 10:32 am

zie hier mijn kas (je) op youtube:

in 2011:
http://www.youtube.com/watch?v=79E7vw4PJKU

en in 2009:
http://www.youtube.com/watch?v=4w8HENHl ... re=related

groeten Marieke
mariekea

Berichtdoor wolter » di nov 01, 2011 11:10 pm

Hoi Hanzell,

Leuk idee van je. Ik heb op een amerikaans forum iets soortgelijks gezien.
Hier is mijn bijdrage.
Naast de deur staat de gaskachel met daarop een ventilator die de warme lucht door de kas blaast. Daarnaast de dompelbak voor t water geven. Op de grond voor de kachel de luchtbevochtiger, maar deze gebruik ik nu niet.
URL=http://imageshack.us/photo/my-images/513/1320179396np1050034.jpg/]Afbeelding[/URL]

Het blauwe licht van het apparaat op de foto links komt van de ph/temp./ms meter.

Afbeelding

De zuidwestkant. De planten hier ontvangen alleen ochtendzon.

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/840/1320180121np1050036.jpg/]Afbeelding[/URL]

De achterkant. De planten krijgen hier tot eind van de middag zon.

Afbeelding

Afbeelding

De noordoostkant. Hier krijgen de planten vooral in de middag zon tot de avond.

Afbeelding

Tafel aan de voorkant.

Afbeelding

De meterkast.

Afbeelding

De nok. Hier hangen vooral Cattleya's, Vanda's, Encyclia's e.d.

Afbeelding

Tot slot nog enkele foto's van de buitenkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor RdB » di nov 01, 2011 11:16 pm

Bah, wat een rottopics...jullie steken me de ogen uit... :x

Gebruik je die oude IBC als wateropslag? Bevriest die niet?

Ruud
RdB

Berichtdoor wolter » di nov 01, 2011 11:28 pm

Hoi Ruud,

Inderdaad, die IBC gebruik ik voor de opslag. Er kan zo'n 1000 liter regenwater in. D.m.v. een pomp, pomp ik t water de kas in. In de winter bevriest t inderdaad, maar dan zorg ik voor extra regentonnen vol in de kas.

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor carolinaflower » wo nov 02, 2011 12:46 am

Nee hoor,ik ben echt niet jaloers!!!!

Carla

Ik gun het je echt!
carolinaflower

Berichtdoor Henk K » wo nov 02, 2011 1:58 am

Nou Ruud, dat geloof ik niet echt hoor! :roll: :roll:

Als ik zie wat jij allemaal in huis en tuin kan kweken dan kan ik
als pas beginnende kaskweker er nog een flink puntje aan zuigen.

Eerlijk is eerlijk !!

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor hanzell » wo nov 02, 2011 11:42 am

Wolter Marieke,
wat leuk dat jullie je kassen er ook in volle glorie op hebben gezet. Beide prachtige kassen. Wolter zag ik nu bij jou een LED growlight hangen ? Hoe zijn de resultaten met dat ding ? En heb je geen last van muggen met zo'n grote open waterbak ? En Marieke bij jou zag ik niet echt een electra voorziening zoals bij Wolter en mij, hoe heb jij je electra geregeld ?
Het grappige is dat als ik deze foto's zie, ik bij mezelf denk, o ja, ik heb niet laten zien dat ik op 3 plekken in de kas temp/luchtvochtigheid meet en her en der kleine waterbakjes heb staan voor de planten die erboven hangen. En wolter zag ik bij jou nu ook een lichtmeter hangen ? en dat dingetjes met het blauwe licht, wat meet ie nu precies en is ie gekoppeld aan je systeem of neem jij dan zelf beslissingen ?
en hoeveel soorten orchideeen heb je nu hangen en wat zijn de favorieten soorten ?

En Henk, je hebt gelijk, ik herken het gevoel dat ik ook nog steeds net om de hoek kom kijken en waarschijnlijk maar heel matig gebruik maak van deze kas. maar ach, zo zijn we vast allemaal gestart.
hanzell

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen