Kijkje in de kas

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor wolter » wo nov 02, 2011 5:53 pm

Hoi Hanzell,

Om met je eerste vraag te beginnen. Dat is inderdaad een ledlamp wat je ziet. Ik heb em sinds vorig jaar. Ik had em toen bij de Cattleya's hangen, maar te ver af, dus weinig resultaat.
Nu hangt ie boven een bak Cymbidium zaailingen op ong. 30 cm hoogte. Misschien heeft t nu meer resultaat.

Ik heb geen last van muggen, want in de bovenkant zit maar een klein gat. Bovendien heb ik zelf een vijver in de tuin en aan de voorkant van t huis ligt ook nog eens een grote gemeente vijver.

Ik heb geen lichtmeter. Dat blauwe is een aparaat meet 3 dingen. De temp. van t dompelwater(wordt verwarmd met een aquariumthermostaat), de ph van t water en de ms gehalte. Zo kan ik dus zien of de ph niet te hoog of laag is, en of er niet teveel of te weinig mest in t water zit. Het is verder nergens aan gekoppeld en ik neem zelf de beslissing of ik mest aan t water toevoeg of niet en of ik de ph moet aanpassen.

En als antwoord op je laatste vraag, ik heb bijna 600 soorten Orchideeen en mijn favoriete zijn toch wel de Cattleya's, Laelia's, Encyclia's en Dendrobiums. Maar het grote probleem is dat ik heel veel mooi vind en kan me altijd moeilijk beheersen.
Maar ik ben vast niet de enige met dit probleem. :)
wolter

Berichtdoor mariekea » wo nov 02, 2011 10:10 pm

stroom haal ik met een spatwaterdicht verlengsnoer uit de schuur en in de kas heb ik zo'n tuinstopcontact op een pin, verstopt tussen de planten. en water geven doe ik met de hand en zomers (als ik met vakantie ga) met sproeinippels in een stuk tuinslang aan het dak met een sproeiklok van gardena gewoon aan de kraan.
lowtech dus :)

groeten Marieke
mariekea

Berichtdoor Chanelleke » do nov 03, 2011 9:04 pm

Wolter,

Waaaaaaaaaaaaaaauw in een woord geweldig,en wat een planten.

Succes Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor jessetukkers » do nov 03, 2011 9:23 pm

hier een link naar wat foto`s van mijn kas(je)

grtz jesse

http://forum.orchideenfreunde.eu/thread ... l#pid20703
jessetukkers

Berichtdoor jessetukkers » do nov 03, 2011 9:29 pm

ik zal binnenkort wat detailfotos van de kachel e/d plaatsen :)

vandaag nog een st. reichenbachiana uit dld binnen gekregen, mooie grote plant
jessetukkers

Berichtdoor wolter » vr nov 04, 2011 9:10 pm

Goh Chanenelleke,

Ik word er verlegen van :oops:
Bedankt!!
Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor mariekea » zo nov 06, 2011 12:57 pm

Wolter ik heb een vraag speciaal voor jou:

Ik zie dat je kachel behoorlijk verroest is en dat je je kachel ook niet beschermd hebt tegen water. Betekent dat dat sproei en lekwater gewoon op je kachel lekt en dat dat niet slecht voor de kachel is?

groeten Marieke
mariekea

Berichtdoor wolter » zo nov 06, 2011 9:15 pm

Hoi Mariekea,

Je hebt helemaal gelijk. Hij is inderdaad verroest, maar deze kon ik goedkoop op Marktplaats kopen enkele jaren geleden. Toen was ie overigens nog niet verroest. Het is niet zozeer lekwater maar de hoge luchtvochtigheid in de kas die de kachel doet roesten.
Overigens heeft ie afgelopen zomer nog een onderhoudsbeurt gehad. Mij is toen verteld dat de kachel nog prima functioneert en dat t roesten niet zoveel uitmaakt.

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor Peter Mudde » ma nov 07, 2011 1:36 am

Ik heb mijn kachel indertijd met hamerslagverf beschilderd.. ( Na een beetje afschuren van de grootste schilfers) Dat werkte goed.
Peter Mudde

Berichtdoor mariekea » ma nov 07, 2011 1:51 pm

bij roest gaat het natuurlijk vooral om de binnenkant, de ketel en de leidingen en de afvoer. de mantel is alleen voor het oog. Van binnen istie niet verroest?
mariekea

Berichtdoor mariekea » ma nov 07, 2011 2:00 pm

hier een foto van mijn eergisteren geplaatste kacheltje. met ventilator erboven. Brandt fantastisch, alleen zelfs op de laagste stand wordt het tussen 16 en 18 graden in de kas snachts. en hij is maar 2,7 kilowatt. Ik had altijd tussen de 14 en 15 snachts. maar eens zien hoe zich dat ontwikkelt.

ik ga er nog wel een afdakje boven maken zodat ik naar hartelust kan sproeien.

http://imageshack.us/photo/my-images/542/img09701.jpg/

groeten Marieke
mariekea

Berichtdoor wolter » ma nov 07, 2011 8:17 pm

Nee, van binnen is ie uiteraard niet verroest. De ketel staat gewoon in huis op zolder, de gasleiding ligt onder de grond en t afvoerkanaal is van aluminium en kan niet roesten.

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor mariekea » di nov 08, 2011 11:28 am

de ketel van de kachel bedoel ik. veel gaskachels hebben een binnenkachel of ketel waarin het vuur brandt en een mantel voor de sier en om te beschermen tegen de directe hitte.
mariekea

Berichtdoor peterpp » vr nov 11, 2011 8:06 pm

Zo

Ben enige tijd weggeweest maar nu weer terug.

Wat een gaaf gebeuren is dat toch zo'n kas. Ik moet het doen met een kamertje maar ben er best blij mee, als t klaar is post ik wat we hebben gemaakt.

grtz

peter
peterpp

Berichtdoor mariekea » wo dec 14, 2011 5:37 pm

Update:

ik heb de gevelkachel zonder thermostaat vervangen door een met thermostaat van 3,3 Kw. Zonder thermostaat was geen doen; heel moeilijk in te stellen en als de buitentemp. maar een beetje steeg was het zo 26 graden. 's avonds om 10 uur! en daar houden orchideeen niet van. en nu gaat alles vanzelf.

groeten Marieke
mariekea

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen