temperatuurregeling in de kas

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

temperatuurregeling in de kas

Berichtdoor Kottie » za nov 05, 2011 8:59 pm

Beste allen,

mijn kasje staat op een kamerthermostaat aangesloten, daarmee kan ik 5 tijdblokken instellen. Ik gebruik dit voor een nachttemperatuur en dan in 3 stappen opwarmen, tijdje warm houden en dan in stappen afkoelen tot nachttemperatuur.

Behalve dat het enigzins de natuur benadert gebruik ik in late lente en vroege herfst het langzame opwarmen 's ochtends om de zon, als die schijnt, de kans te geven de kas te laten opwarmen. Scheelt weer wat energie en geforceerd luchten. In die lange dagen is de temperatuur toch lang genoeg hoog, en het licht erbij niet beperkend.
De kas is dus ook over de dag warmer in de middag en avond dan in de ochtend.

Nu doet de zon 's ochtends helemaal niets meer voor het opwarmen, zijn de dagen kort en ik vraag me af of het bereiken van de piektemperatuur om 12.00 niet te laat is? Ik heb dan tot 16.00 de maximale temperatuur, vier uurtjes dus maar. Ook koelt de kas langzaam af terwijl het al donker is. Mischien handiger om nu het profiel te veranderen en vroeger te stoken zodat de verhoogde temperatuur beter overeenkomt met het beperkte licht?
Iemand daar een gefundeerde mening over? Is er een richtlijn beschreven over hoe temperatuur en licht gerelateerd zouden moeten zijn? En dan vooral in de winter, 's zomers komt het zoals het gaat.
Over uren licht per dag valt wel wat te vinden, maar hoe dat met de temperatuur zit, en dan vooral in een kasje in Nederland, dat ben ik nog niet echt tegengekomen. En ja, ik realiseer me dat het natuurlijke profiel per plant enorm verschilt, ook in de beperkte collectie in mij kas. Maar er zou best wel eens een fysiologische overeenkomst kunnen zijn bij planten. Net dat stuk biologie waar ik me vroeger nooit druk over gemaakt heb.... :lol:

Ben heel benieuwd, ik ben toch niet de enige die zijn planten hetzelfde warmte-comfort geeft als hij zelf in zijn eigen huis geniet :oops:

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor hanzell » za nov 05, 2011 10:22 pm

Jeetje michel, wat een onderwerp.....heb ooit uitgebreid het licht en de lichtbehoeften van mijn planten onderzocht en daar is in ons wietlandje meer dan voldoende info over te vinden. wat betreft temperatuur en temperatuur schommeling weet ik niet veel dan mijn huidige situatie.

Ik heb de afgelopen maanden wel echt lopen rommelen met de indeling van mijn kas en de temperatuur op verschillende plekken in mijn kas. Eerst liet ik de tempratuur in de nacht zakken tot 14 graden en soms zelfs tot 12 graden, dat doe ik nu niet meer. De planten doen dan niets meer. Het minimum door de hele kas is nu 15 a 16 graden. Er zijn planten die kouder lekker vinden, die staan beneden en vlak bij de wanden er zijn orchideeen die warmer lekker vinden die hangen hoog en in het midden. Waar ik nu wel veel mee doe is de ventilator en koude en warme luchtstroom. ik blaas nu warme lucht vanaf de kachel naar de planten die daarvan houden (in de nacht) en in de ochtend middag blaas ik gewoon lucht rond, het wordt dan met een beetje zon niet warmer dan 28 graden, wat alle planten prima vinden. Tot nu toe geeft dit een goed resultaat, alles blijft behoorlijke groei vertonen en ik heb geen stilstand. alleen sommige van mijn dendrobiums doen lastig, maar dat heb ik altijd Mijn trichoglottissen doen het echt gewoon prima (2 in bloei) en dat zijn echte warme planten en de stanhopea en cymbidium groeit ook gewoon en die zijn echt gematigd en echte koude planten heb ik niet.
De temperatuur laat ik vanaf 7 uur in de ochtend in ongeveer 1,5 uur opklimmen naar 20 a 21 graden, de rest moet de zon doen. bij 28 graden gaat de kas koelen.
hanzell

Berichtdoor wolter » zo nov 06, 2011 3:25 pm

Hoi Michiel,

Een intressant onderwerp. Ik weet dat planten een optimale groeiconditie kennen. Dit houdt in dat licht, temp, luchtvochtigheid e.d in de juiste harmonie zijn. Het probleem voor de meeste Orchideeenliefhebbers is, is dat ze een gemengde collectie hebben. Voor elke plant is deze groeiconditie nml. anders.
Als je bv. een groep zoals bv Masdevallia's kweekt is de optimale groeiconditie al makkelijker te bereiken, omdat de meeste van deze planten toch wel dezelfde conditie's verlangen op een uitzondering na dan.

Verder is ook de erfelijk belangrijk. Je kunt 2 dezelfde planten naast elkaar hebben staan, waarbij de 1 het goed doet en bloeit en de ander juist niets doet. Dit kan dan erfelijk zijn, waarbij de 1 anders reageert op de omgeving dan de andere.

Ik zet mijn gaskachel met de hand hoger of lager. Aangezien ik werk overdag zet in 's morgens om 7:30 de kachel al hoger. Ook in de winter als t dan nog donker is. De temp komt dan binnen 1 uur al op 17 a 19 gr. Als de zon niet schijnt, blijft deze temp gehandhaaft tot 18: 30 als ik thuis kom. Dan zet ik de kachel lager en binnen 1 uur is de temp. dan gezakt naar 13 a 15 gr. Dit duurt dan tot de volgende ochtend.

Verder weet ik dat als de nachttemp. voor bepaalde planten ( koude kasplanten bv.) te hoog blijft, er teveel verbranding 's nachts plaats vindt, waardoor de opgebouwde energie van overdag ( voor zover dat gebeurt met het weinige beschikbare licht) verspeeld wordt. Als dit te lang aanhoudt, zal de plant uiteindelijk verzwakken.

En dit is precies t probleem in een gemengde collectie. Ik weet niet wat voor planten je kweekt en hoe hoog en laag je dag en nachttemp. is.
Ik vind dit een moeilijk onderwerp en ben er zelf ook wel eens over aan t nadenken of t anders moet/kan.
Maar mijn planten doen t nog steeds goed met deze temp. dus voorlopig hou ik t maar zo.

Groet,
WSolter
wolter

Berichtdoor Henk K » ma nov 07, 2011 1:28 am

Ja, dan ik ook maar bekennen dat ik het ook op mijn manier doe.

Om het niet te lang te maken, ik doe het per ongelijk ongeveer op de zelfde manier als Wolter. Ware het niet dat ik 's morgens om kwart over zes (als ik naar mijn werk moet, anders later uiteraard) al de temp. op zo'n 17-19 gr/C instel en omdat de verwarming van de kas op de CV van ons huis is verbonden kan je in huis het dus ook al wat laten verwarmen. Ook een dergelijke verbinding, waar de kas een 8 meter van huis af staat is niet de goedkoopste maar je moet wat!
's Avonds om ongeveer 6-7 uur wordt de verwarming in de kas dan weer omlaag gedraaid naar ongeveer 14 gr/C en daar moeten mij gevarieerde planten het dan mee doen. Ondanks dat ik de kas nog maar en 2,5 jaar heb doen de planten het nog best wel goed en bloeien de meeste ook wel een keer in het jaar of soms meerdere malen. Zelfs warm tot heet te kweken planten (heb er maar een paar van en die doen het soms geweldig goed tot wat minder bij enkele)
licht is mijn grootste probleem denk ik in de late herfst /winter en vroege lente maanden omdat de zon dan laag tot niet zo hoog staat en nog al eens achter opstakels schuil gaat. En met lampen kweken daar heb ik niet zo veel zin in.
Ben ook niet zo'n fanaat die het tot in de perfectie wil geregeld hebben, ook al, om eerlijk te zijn, omdat ik dergelijke technieken niet zo geweldig beheers.
Trouwens, hoe zit het met de slakken bij jullie? Ik heb er geweldig veel gevangen de laatste 3 weken en ben er nu tot op een enkel klein beesteje vanaf. Wel bladeren kwijt geraakt, maar gelukkig nog geen bloemknoppen.

Gr. henk
Henk K

Berichtdoor hanzell » do nov 10, 2011 10:01 pm

Ik ga toch proberen om de kas in de nacht nog een graad, misschien wel wel 2 graden kouder te krijgen, aangezien jullie het ook met 14 graden aandurven en ik wel wat zie in wolter z'n planten energieverhaal. Frappant is het wel dat we alledrie onze kas gelijk vanaf de ochtend tot een uur of 6/7 opstoken en het niet geleidelijk doen.
wat betreft de slakken, ik heb al zo'n 4 komkommers weggesneden en de laatste weken ook veel slakken gevangen en de laatste dagen loopt het aantal inderdaad terug (gisteren nog 2 kleintjes). Bij mij voorzien ze het meestal op de wortels en ze hadden een paar knoppen uit mijn cycnodes geknaagt.

Laten we maar eens kijken hoe de plantjes zich deze winter gaan houden.
hanzell

Berichtdoor wolter » vr nov 11, 2011 10:22 pm

Ik heb al heel wat slakken gevangen. Het zijn vooral kleine naaktslakken die heel hardnekkig zijn. Het weer speelt ook een rol. Als t buiten zacht vochtig weer is, heb ik veel meer slakken dan wanneer t buiten droger en kouder is. En waar ze toch elke keer vandaan komen weet ik niet, maar irritant is t wel. :x

Groet,
Wolter
wolter

Keer terug naar Orchideeën Algemeen