Bemesten in de winter?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Bemesten in de winter?

Berichtdoor mariekea » vr nov 18, 2011 12:44 pm

Beste mensen,

het advies is meestal om orchideeen in de winter niet te bemesten. En dat doe ik dus ook niet in de kas in de maanden nov-dec-jan. Maar toch heb ik best veel orchideeen die gewoon doorgroeien. Nu vraag ik mij af, hebben die geen baat bij een beetje kunstmest? de meeste ervan staan op acaciahout (in de gematigde kas), dus daar halen ze ook niet veel uit. Wat doen jullie zoal?

groeten Marieke
mariekea

Berichtdoor RdB » vr nov 18, 2011 7:17 pm

Ik bemest nu niet meer tot aan maart, er zijn er wel die wat doorgroeien, maar om dat nou aan te moedigen...

Ruud
Laatst bijgewerkt door RdB op vr nov 18, 2011 7:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
RdB

Berichtdoor Kottie » vr nov 18, 2011 7:18 pm

Ha Marieke,

ik denk te weten dat hét argument tegen bemesten in de winter is het potentiele probleem van ophoping van zouten. Als je de potten, planten alleen steeds een beetje vochtig houdt en niet goed weekt of spoelt kan je ophoping krijgen van zout. Dus als je je groeiende planten bemest moet je ze ook zo nu en dan eens lekker doorspoelen. Ik zie geen reden om te verwachten dat de atmospherische depositie (om maar eens een duur woord te gebruiken) in de oorspronkelijke habitats van de doorgroeiende planten in de winter ineens "nul" wordt.

Nu staan die van jouw op hout, dus ook in de winter kan je ze wel eens lekker weken (droogt toch snel vermoed ik). Geen probleem dus.

Zelf geef ik letterlijk een mespuntje aan 5 liter regenwater, maar de planten in rust krijgen alleen regenwater.

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor wolter » vr nov 18, 2011 10:39 pm

Ik heb in t verleden de planten wel gemest in de winter, maar ben daar toch van terug gekomen. De planten werden kwetsbaar voor bacterie/schimmel infectie.
Planten die in de winter doorgroeien doen dit veel minder dan in de zomer. Er is gewoon te weinig licht nu. Ik ben t dan ook met Ruud eens om planten nu niet extra te stimuleren.
Als we dichter bij de evenaar woonde, had ik misschien wel meer gemest.
Overigens is ook totale mestgehalte belangrijk. Bij mesten met bv. 20-20-20 is de totale hoeveelheid 60. Bij 5-5-5 is t slechts 15.
Bij deze laatste waarde kun je meer mest geven dan de eerste. Daarom gebruik ik nu wel heel soms Orchid Focus 2.2-1.3-2.1. Deze waarde is zeer laag en relatief veilig in deze tijd, maar ik gebruik dit hoogentens 1 x per 4 a 6 weken.

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor mariekea » ma nov 21, 2011 6:18 pm

Bedankt voor de tips!

wat beteft doorgroeien in de winter, ik heb best wel veel planten die 'swinters beter groeien dan zomers, of die juist 'swinters veel wortels maken. die houden denk ik niet zo van lange dagen

groeten Marieke
mariekea

Keer terug naar Orchideeën Algemeen