Welke orchidee is dit?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Welke orchidee is dit?

Berichtdoor Karen2012 » do nov 24, 2011 12:13 pm

Beste leden, ik heb onlangs dit plantje gekregen. Helaas weet ik niet de naam. Heeft iemand een idee?

Afbeelding
Afbeelding

groetjes
Karen2012

Berichtdoor Rogier » do nov 24, 2011 1:30 pm

Dat ziet er uit als een Oncidium sotoanum.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Chris F » do nov 24, 2011 4:32 pm

Ik deel de mening van Rogier, al dacht ik in eerste instantie O. ornithorhynchum. Moet mijn kennis nodig eens gaan bijspijkeren :lol:
Chris F

Berichtdoor KoenV95 » do nov 24, 2011 10:05 pm

hallo Rogier,

zou je mijn misschien kunnen vertellen waaraan je het verschil tussen en sotoanum en een ornithorhynchum ziet?
Ik ken beide namen, maar kan er geen onderscheid tussen maken. Ik heb nog een oncidium buiten staan, vol met dopluis. Ik heb heb gekocht op een NOV-dag onder de naam oncidium ornithorhynchum, maar twijfel hier sterk aan.
Ik denk dat het een sotoanum is.

@Karen: leuke aanwinst!!!

Gr. Koen
KoenV95

Berichtdoor Karen2012 » do nov 24, 2011 10:27 pm

KoenV95 schreef:@Karen: leuke aanwinst!!!

Thnx :D

Volgens wat ik lees, zou ornithorhynchum een oude naam zijn die inmiddels sotoanum geworden is. En volgens internet zouden de bloemetjes moeten ruiken, maar ik heb nog niks gemerkt :( .

Moet dit plantje altijd licht vochtig staan, of zouden jullie aanraden de schors te laten opdrogen vooraleer weer te gieten?
Karen2012

Berichtdoor Rogier » do nov 24, 2011 11:33 pm

Op een een of andere manier is aan deze soort ooit de naam O. onritorhynchum geplakt. Dit was echter nooit corrert omdat de werkelijke O. ornitorhynchum een geelbloeiende soort is uit Equador. De rose naar vanille geurende Sotoanum komt uit centraal Amerika. De soorten Ornitorhynchum en sotoanum lijken eigenlijk niet eens op elkaar. Deze naar vanille geurende planten zijn dus ook allen O. sotoanum.

@ Karen. De geur komt pas wat later. Vooral als er meerdere bloemen tegelijk open staan merk je de geur pas goed.

Je kunt de kluit het beste een beetje op laten drogen tussen de watergeefbeurten zodat de plant gezonde wortels maakt en houd. Zeker niet constant vochtig houden.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor mariekea » vr nov 25, 2011 11:22 am

a rose by any other name is still as sweet. In dit geval is dat een beetje wrang want hoe die ook heet, de geur is nogal omstreden. die van mij ruikt zacht naar chocola, maar de geur gaat over naar goedkope wc-verfrisser na twee weken. Nadeel is ook dat de bloemetjes zo makkelijk loslaten als je ze aanstoot. Bij mij hangt-ie (toevallig) nogal droog en hij doet het goed. Kan ook veel mest hebben.

groeten Marieke
Laatst bijgewerkt door mariekea op vr nov 25, 2011 9:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
mariekea

Berichtdoor Chanelleke » vr nov 25, 2011 8:32 pm

Afbeelding
Oncidium Ornithorhynchum;
Uploaded with ImageShack.usKlopt ik heb er ook een volop in bloei staan,en hij ruikt heerlijk

Gr. Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Rogier » vr nov 25, 2011 9:31 pm

Dat is dus ook een O. sotoanum :wink:
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Karen2012 » vr nov 25, 2011 10:31 pm

Bedankt voor het advies! Ik ga hem vanaf nu minder water geven!
Karen2012

Berichtdoor wolter » vr nov 25, 2011 10:39 pm

Kijk zo leer je nog eens wat. Ik heb deze plant al jaren voor Oncidium ornithohynchum uitgescholden en ik denk vele met mij. :)
Ik heb Oncidium sotoanum opgezocht in de"Orchideeenbijbel,'' Jay' internet orchid species, maar daar komt de sotoanum niet eens in voor.
Valt me toch tegen. :(
Misshien op zoek naar een betere ''bijbel" :wink:

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor Rogier » vr nov 25, 2011 11:12 pm

wolter schreef:Kijk zo leer je nog eens wat. Ik heb deze plant al jaren voor Oncidium ornithohynchum uitgescholden en ik denk vele met mij. :)
Ik heb Oncidium sotoanum opgezocht in de"Orchideeenbijbel,'' Jay' internet orchid species, maar daar komt de sotoanum niet eens in voor.
Valt me toch tegen. :(
Misshien op zoek naar een betere ''bijbel" :wink:

Groet,
Wolter

Nou dat is niet zo gek hoor. Want deze fout is nog niet zo heel lang geleden ontdekt. Waarschijnlijk ging iemand het type exemplaar van O. ornithorhynchum opzoeken en kwam toen in Equador terecht. Toen begon het balletje te rollen.

Tja Jay doet volgens mij ook alles in z'n eentje en het is een inmems werk. Maar er staan zo wel wat meer foutjes op. Toevallig mailde hij me vanochtend nog dat hij een foutje op mijn fotopagina had ontdekt.
Die durft :wink: :wink: :wink:
Uiteindelijk had hij niet eens gelijk :lol: . Maar goed mijn fotopagina is ook niet foutloos. Vooral omdat namen steeds veranderen.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Spatho » za nov 26, 2011 12:15 am

Rogier schreef:Op een een of andere manier is aan deze soort ooit de naam O. onritorhynchum geplakt. Dit was echter nooit corrert omdat de werkelijke O. ornitorhynchum een geelbloeiende soort is uit Equador. De rose naar vanille geurende Sotoanum komt uit centraal Amerika. De soorten Ornitorhynchum en sotoanum lijken eigenlijk niet eens op elkaar. Deze naar vanille geurende planten zijn dus ook allen O. sotoanum.
Rogier

Hallo Rogier,

Hoe kom jij aan deze informatie? Het is niet dat ik je niet geloof, maar zo'n opmerking maakt mij nieuwsgierig.

Als ik zoek op Oncidium sotoanum kom ik het volgende artikel tegen, waar jouw verhaal in wordt bevestigd. http://www.facebook.com/note.php?note_id=110413172313018

Als ik zoek naar Oncidium ornithorhynchum kom ik alleen de roze-paarse plant tegen uit mexico. Ik kom zelfs een boek tegen van John Lindley uit 1840 waarin een prachtige tekening staat van de plant met de roze-paarse bloemen en zeer interessante beschrijving.
http://www.biodiversitylibrary.org/page/5910928#page/46/mode/1up
De volgende quote uit deze beschrijving is erg interessant:
"In the coloured copies of Humboldt's genera and species they are really made yellow; which should be a warning to all Botanists how they judge of the colours of flowers from dried specimens."
Maar er staat ook:
"This beautiful epiphyte was originally found by Humboldt and Bonpland in the temperate parts of mexico, near El Puerto de Andaracuas,..."

Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar de orginele beschrijving! (,maar helaas geen idee hoe ik hier aan kan komen)

Groet René
Spatho

Berichtdoor Henk K » za nov 26, 2011 11:31 pm

Ik ga bij de mijne een nieuwe naam bijschrijven..

Henk
Henk K

Keer terug naar Orchideeën Algemeen