C gramminifolia

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

C gramminifolia

Berichtdoor Kottie » za nov 26, 2011 4:58 pm

Onderstaande plant is al eens behandeld op dit forum, of het nu wel of niet een gramminifolia was of een andere. Maar nu staat de plant al 3 jaar te kwijnen; elk blad wordt bruin, wortels zetten niet echt door en de groei is zeer matig.

Afbeelding

Afbeelding

Staat gematigd in alle opzichten. Wat lichter dan de paphs en phals, wat donkerder dan de cattleyas. Temperatuur ook het midden van mijn bereik; wordt niet kouder dan 16 in de winter, overdag daar 4 graden bovenop. Staat in behoorlijk doorlatend medium, ik houd hem net vochtig, nooit lang echt kletsnat.
Als een oude favoriet van me zie ik het met lede ogen aan. Wie kan me wat (algemene) Coelogyne-tips geven?

Vriendelijke groet,

Michiel
Kottie

Berichtdoor Karen » za nov 26, 2011 5:07 pm

Hi Michel,

Ik zou hem eerder als een C. trinervis classificeren.

Gr,

Karen
Het verleden is aanwezig in de toekomst.
Karen

Berichtdoor Karen » za nov 26, 2011 5:17 pm

En dan nog wat Coelogyne tips.

Je houdt hem kletsnat in de zomer (echt in een laagje water staan) mag dan ook gewoon buiten staan op een (half)schaduw plek. In die periode zal ze ook dankbaar zijn met een wekelijkse mest gift.
In de winter periode iets droger maar nooit helemaal laten uitdrogen, aan verpotten heeft ze een broertje dood dus bij mij staat ze in een behoorlijke grote pot waar ze nog flink in kan door groeien.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,

Karen
Karen

Berichtdoor Kottie » za nov 26, 2011 7:46 pm

Ha Karen,

dank je voor je tips. Had mijn Pa toch een punt dat hij hem vroeger in zo'n lelijk witte plastic pot met schotel had staan :wink:
Ik heb hem dan zeker aan de droge kant gehouden, daar gaan we volgende jaar verandering in brengen!
Enig idee wat die bruine bladeren veroorzaakt? Het is mijn enige plant die dat doet (in deze extreme mate).

Groet Michiel
Kottie

Re: C gramminifolia

Berichtdoor Kottie » do okt 04, 2012 5:29 pm

@ Karen

Dank je wel! :D :D
Ik heb de plant natter gehouden dan welke plant ook en de bulb van dit jaar is bijna een zwanenei (voorgaande jaren krielkip formaat). Met resultaat, hij bloeit weer sinds 6 jaar ofzo!

Afbeelding

Bloemen zijn niet zo veel groter dan vroeger overigens... :wink:

Dan nog een andere vraag; ik heb een treintje bulben vanaf 2005, omdat ik eigenlijk bulb van 2006 ( :cry: ) wil bewaren wil ik volgend jaar, als de plant de pot weer uitgroeit, de plant splitsen en 2005-2008 apart oppotten. Enig kans van slagen? Nu al of in voorjaar paar maanden voor splitsen plant al delen in de pot? Hoor graag suggesties,

groet Michiel
Kottie

Re: C gramminifolia

Berichtdoor Karen » do okt 04, 2012 5:46 pm

Hi Michiel,

Als ik vegatief wil gaan vermeerderen maar de plant niet wil verpotten knip ik het rizoom door maar laat de plant wel in zijn pot staan, pas op het moment dat het achterstuk weer tot leven komt (er zijn altijd slapende ogen aanwezig) ga ik over tot verpotten.

Groetjes en misschien tot zaterdag,

Karen
Karen

Keer terug naar Orchideeën Algemeen