schimmel bestreden...

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

schimmel bestreden...

Berichtdoor Peter Mudde » di nov 29, 2011 12:49 am

Dit is een scheut - met gevulde spat!- van Cattleya bowringiana. Een paar weken geleden dacht ik nog dat die verloren ging. Zwarte plek in het hart. Meestal is dat einde verhaal voor een scheut. Maar gelukkig is Marjolijn, mijn vrouw, nogal onorthodox met orchideen...
"Wat is het? " vroeg ze. "Schimmel" zeg ik." ..misschien dat wat kaneel nog kan helpen..." Licht sceptische blik..
"We hebben nog wat Daktarin... Een poeder tegen voetschimmel... Dat lijkt me werkzamer dan kaneel. Ik heb tenminste nog nooit gehoord dat iemand kaneel of koolstofpoeder tussen z'n tenen strooide.. Al heeft het beslist voordelen.."
Bepoedering met betreffend voetenpoeder heeft in ieder geval dit resultaat.. je ziet op de bladeren nog de zwarte vlekken van de eerste aantasting. 't Is een idee en het middel is bij elke drogist te koop..

Afbeelding
Peter Mudde

Berichtdoor dries666 » di nov 29, 2011 1:32 am

Hmm zeer interessant, al weet ik niet of het gaat werken aangezien schimmels toch specifiek zijn, net zoals bacterien bij de mens of planten... dus laat ons vast en zeker de resultaten weten!

ps: is dat hoe rot kan beginnen dan? want op enkele planten van mij heb ik wel zo is een zwarte kring, klein echter, op de rand van de bladeren maar ik wist nooit echt wat het was...
dries666

Berichtdoor RdB » di nov 29, 2011 10:03 am

Citaat: Dat lijkt me werkzamer dan kaneel. Ik heb tenminste nog nooit gehoord dat iemand kaneel of koolstofpoeder tussen z'n tenen strooide.. Al heeft het beslist voordelen.."

Als je op kaneel en (voet)schimmel had gegoogled had je die aanbeveling anders wel degelijk gevonden!
Cinnamonaldehyde werkt tegen o.a. schimmels uit de Candida en Cladosporium families.

Ruud

http://www.circadian.nl/kaneel/
RdB

Berichtdoor Peter Mudde » wo nov 30, 2011 12:29 am

ha kaneel werkt dus ook daar..
In ieder geval. de plek is ontstaan toen de plant nog buiten hing begin oktober en een nacht 'nat' heeft gehangen. Dit is het resultaat, ik had eigenlijk een foto van het zwarte hartje van begin oktober moeten maken..
Peter Mudde

Berichtdoor Peter Mudde » do jan 05, 2012 5:50 pm

en nu dus zo !
Echt hij had een zwart hartje..

Afbeelding
Peter Mudde

Berichtdoor Eduard » do jan 05, 2012 6:31 pm

Prachtig herstel, ken het probleem, vorig jaar een psychopsis verloren.

Ik probeer kaneel de volgende keer :lol:

Mijn kas was vanmiddag een warme, windvrije plek..... 8)

gr,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Peter Mudde » do jan 05, 2012 8:10 pm

Psychopsis zijn nogal gevoelig in op dit punt. Wij zijn ook wel eens een scheut en een knop aan rot kwijtgeraakt.
Maar let op, ik gebruikte geen kaneel, maar voetschimmel-poeder.
Peter Mudde

Keer terug naar Orchideeën Algemeen