Sobralia Grandiflora

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Sobralia Grandiflora

Berichtdoor Bertus » zo dec 11, 2011 3:33 pm

Hallo Kwekers en techneuten , :lol:
Ik heb in de kas een Sobralia Grandiflora staan die wel goed groeid maar niet wil bloeien :shock: De plant heeft ± 30 st naaldvomige bulpen,met een diam van Ø 2a3 mm , van wel 30-tot 50cm lentgte met smalle lancet vormige bladeren die in de lengte enigzins zijn geribbeld :oops: Het geheel ziet er uit als een gras cq rietvormige pol . :shock: Hij staat in de kas bij hoofdzakelijk Cattleyas planten die het overigens wel goed doen ,De betreffende plant kijgt om de 3 dagen wat water ,en om de 10 dagen wat mest ,, :?: zoals gezegd hij groeid goed ,en krijgt ook nu weer voldoende nieuwe scheuten :wink:
Maar wat moet ik doen om deze in bloei te krijgen :lol:
Graag Uw advies

Gr Bertus
Bertus

Berichtdoor Granny » zo dec 11, 2011 8:51 pm

Ik kan geen Sobralia vinden onder die naam Bertus. Ik heb een Sobralia macranthe, een bamboe-achtige plant en die staat heel de zomer met zijn voeten in het water behalve in de winter omdat ze dan in de slaapkamer staat waar geen verwarming is. Ze heeft deze zomer heel mooi gebloeid. Misschien is die van jou een totaal andere soort?

Afbeelding[/img]
greetz,
jeannine/Granny
Granny

Berichtdoor Henk K » zo dec 11, 2011 10:26 pm

Heel mooi Jeannine.

Een bamboe-achtige plant zeg je? De bloem lijkt wel Cattleya achtig.

Ik ga eens kijken of ik er ook een kan kopen, lijkt mij wel leuk die lange stengels, of ziet de plant er zo niet uit?

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor Peter Mudde » zo dec 11, 2011 10:33 pm

macr-anthe = macro anthe = grote bloem (grieks)
Grandi - flora = grote bloem ( latijn)
Misschien een vertaalfoutje?
Peter Mudde

Berichtdoor Granny » ma dec 12, 2011 10:17 am

@ Henk
De bloemen lijken misschien wel op Cattleya maar de plant lijkt meer op bamboe, trouwens in het Engels noemt men ze ook "Bamboo orchid" (heel mooie plant trouwens, ook als ze niet bloeit). En de alba vind ik de mooiste.
Afbeelding
Afbeelding

greetz,
jeannine/Granny
Granny

sobralia grandiflora

Berichtdoor Bertus » ma dec 12, 2011 7:57 pm

Hallo Jeannine / Granny .
De plant die ik bedoel lijkt sprekend op de plant die jullie op de foto er bij hebben geplaatst :shock: Inderdaad een beetje bamboe achtige bulpen :P ik denk dat die van mij nog zeker een paar jaar ouder is :idea:

Wat betreft de naam kan het best zo zijn dat Peter gelijk heeft :oops:
want op de planten lijst van de sobralia komt de Grandiflora niet voor .
WEl heeft de Sobralia Macranthe er nog 4 st ondersoorten bij ,de meeste komen uit Mexico ,dus ik denk dat ik maar en naamwijziging ga aanbrengen .
Staat de plant bij Jeanne in een schaal met water in de zomer ,in de volle zon , of enigzins beschut tegen de zon :?: Gaat deze gelijk met de coelogina naar buiten ,en tegen de winter weer naar binnen :?:
Want dan moet die van mij ook een andere behandeling gaan krijgen

Gr Bertus
Bertus

Berichtdoor Granny » ma dec 12, 2011 9:33 pm

Bertus,
Mijn Sobralia gaat niet naar buiten maar staat voor een groot schuifraam op het Oosten dat in de zomer open staat, dus veel frisse lucht en wordt regelmatig beneveld.
Staat in de zomer altijd op een schotel met water, nooit droog. Bij de kweker stonden ze ook met de voeten in het water.
Ook nu laat ik de plant nooit volledig opdrogen.

greetz,
jeannine
Granny

Berichtdoor hanzell » do dec 15, 2011 9:11 pm

henk,

volgens mij staan er bij de wilg achterin nog wat, hij heeft daar witte en roze staan, ik heb zelf ook zo'n witte daar gekocht.
hanzell

Keer terug naar Orchideeën Algemeen