Protocornen Lycaste Skinneri

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Protocornen Lycaste Skinneri

Berichtdoor Eduard » za dec 24, 2011 12:54 am

Geen idee of iemand hier iets vanaf weet, maar nooit geschoten is altijd mis :lol:

Ik kweek al jaren orchideen in flessen, heb wel wat ervaring, maar sinds een jaar kweek ik ook Lycaste Skinneri in flessen, dat gaat wel goed , maar de protocornen groeien steeds door zodat de ruimte in de flessen wat klein wordt.
De protocornen worden soms zelfs 3 mm groot, wie weet hoe groot ze worden voordat ze verder bladeren vormen? en omhoog schieten,? :oops: ( want als ze doorgoeien zal de fles te klein worden.)

Tka, als iemand een zinnige reactie heeft.... :P
( behalve wacht en je ziet het vanzelf.... :lol: )
Gr,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Chris F » za dec 24, 2011 4:00 am

Hallo Eduard,

Het verschijnsel wat jij beschrijft heb ik, gelukkig tot nog toe een enkele keer maar, ook mee te maken gehad. In essentie komt het erop neer dat het callusweefsel waar het protocorm uit bestaat, niet differentieert in stengel- en bladweefsel.

Over de oorzaak van dit niet differentieren is eigenlijk maar weinig bekend. Ikzelf vermoed dat het mogelijk te maken heeft met de samenstelling van het gebruikte medium. Dit vermoeden werd versterkt toen een zeer ervaren kweker in de VS mij ooit aanraadde om in dergelijke gevallen een ander medium met een hoger saccharose (suiker) gehalte te proberen. Eerlijkheidshalve moet ik melden dat ik hier weinig mee geexperimenteerd heb.
Een andere factor die mogelijk ook een rol speelt is de vorming en ophoping van gas (ethyleen?) dat de groei c.q weefseldifferentiatie remt. Ik heb immers gemerkt dat het soms behoorlijk kan uitmaken of een zaaisel of replate zich wel of niet in een fles met ventilatiemogelijkheid bevindt. Sedertdien gebruik ik altijd flessen met ventilatie en heb vrijwel nooit meer met het euvel te maken. Dit kan natuurlijk ook gewoon op toeval berusten........

Ik zou zeggen: experimenteer wat en deel je ervaringen hier!
Chris F

Berichtdoor Eduard » za dec 24, 2011 10:54 am

Beste Chris,

Ik kweek meer dan 10 jaar in flessen,op P668, heb wel "klontering" van protocornen meegemaakt, echt groene klonten van 4/5 mmm, met in een laat stadum bladvorming, maar dit is een enkelvoudige protocorn, wat het wat vreemd maakt. :?

Van elk nieuw zaad , zoals nu ook,maak ik 5 flessen in een keer aan met verschillende mengsels, sterker en minder sterk, met rietsuiker, met cocus, en met meer en minder water op de agar, waarbij hier duidelijk te zien is dat een milimeter water op de agar prima werkt.

De grote protocornen zien er verder heel gezond uit, mooi groen en strak rond,( +/-80 stuks) ik ga er vanuit dat er in een zeker stadium toch bladeren gevormd worden :(

De andere flessen zijn trager, kan nu alleen kleine groen punten zien en niet of ze ook zo groot worden.

Ventielatiefilter heb ik vroeger wel gebruikt, kan dat ook nog wel proberen.

Lycaste zijn natuurlijk forse planten, daar hoeft natuurlijk geen relatie te liggen...

Dank voor je reactie.

Ben verder benieuwd hoe groot de protocornen verder worden. :cry:

Groeten,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Keer terug naar Orchideeën Algemeen