groei en assimilatie verlichting

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor bjorn » za jan 21, 2012 4:13 pm

als je op ebay zoekt, staan ze voor rond de 100 euro voor 90 watt ufo en zijn dezelfde als op www.ledflowers.... verkoopt. ook spectrabox staan er op...';)
bjorn

groei en assimilatieverlichting

Berichtdoor Bertus » za jan 21, 2012 9:31 pm

Hallo Bjorn,

Inderdaad staan deze ook op ebay :x maar de kwalitiet laat dan meestal te wensen over 8) de led lampen kunnen dan van mindere kwaliteit zijn ,maar is geen hard oordeel .
Waarschijnlijk zijn er kwekers die dergelijke led lampen gebruiken :?:
Daarmee zou ik graag ervaringen uitwisselen ,wie weet reageerd men nog ??

Gr Bertus
Bertus

LED artikel

Berichtdoor Joopmutzig » za jan 28, 2012 5:35 pm

Hopelijk zijn er sommigen de franse taal machtig want ik vond een link naar een artikel;http://www.vegeled.be/Eclairage-LED-Horticole-VEGELED.pdf

Ik gebruik zo'n lamp LED, rond met 90 LEDs en 3 ventilatoren ingebouwd, maar ik kan niet zeggen of het better groeit of niet, want ik heb geen vergelijkings materiaal. Ik gebruik ze om erg jonge flessekindjes op te laten groeien

Joop
Joopmutzig

assimilatie verlichting,

Berichtdoor Bertus » zo jan 29, 2012 8:01 pm

Hallo Joop,
Waarschijnlijk heeft jou lamp ± 30 st ledjes ,de verdeling zou dan eigenlijk moeten zijn 23 st Rood spectrum ± 700 nanometer, :shock: en
5 st blauw spectrum ± 400 nm , en nog 2 of 3 st wit , :shock:
zoals ook de site aangeeft moet het aantal fotonen ± 100 a 140µ/m/sec .
ik denk dat je dan met een lamp van 90 watt alleen maar toekomd ,als je de de lamp vrij kort boven de planten kunt hangen ± 20 cm :oops:
dit zou dan voor zaailingen ideaal zijn ,
Ook de kostprijs wordt aan het einde van de site op een overzicht vergeleken ,en hieruit blijkt dan ook weer dat led verlichting in aanschaf nog erg duur is ,en stroomverbruik laag :wink: voor een groter opp zal toch gekeken moeten worden naar een groter vermogen van de lamp .

Gr Bertus
Bertus

LED

Berichtdoor Joopmutzig » zo jan 29, 2012 8:29 pm

Bertus,

mijn systeem heeft 90 leds, rood en blauw. Hij is op ebay Frankrijk te kop voor ongeveer 100 euro, maar bij Pearl.fr voor 199 euro.

groeten

Joop
Joopmutzig

groei en assimilatie verlichting

Berichtdoor Bertus » wo feb 22, 2012 8:12 pm

Hallo Medekwekers ,en overige orchide verslaafden ,

Na mijn oproep van afgelopen Januari ,om zoveel mogelijk te reageren op de door mij gestelde vraag ,t.a.z van LED verlichting 8) lijkt het erop dat er over dit onderwerp nog niet zoveel bekend is :roll:
Gezien de geringe reaktie ,ben ik ook te raden gegaan bij producenten van led verlichting ,zij zijn zeer terughoudend indeze ,wat dan te maken heeft met de proceduren van oktrooi aanvragen . :evil:
Ook grotere tuinbouw bedrijven volgen de ontwikkelingen , alleen hebben zij niet de mogelijk heid van experimenteren ,omdat de winstmarges in die bedijven nog veel te smal zijn ,en zij zich een misoogst niet kunnen veroorloven .
Maar dat ik in de goede gedachten richting zit is mij overigens wel duidelijk .WEl blijf ik openstaan voor alle reacties indeze ,en ga graag in overleg indien nodig . Eind 2012 zou de aanvraag proceduren voor het oktrooi voltooid zijn ,wie weet is er dan meer bekend :?: :?:

Gr Bertus
Bertus

Vorige

Keer terug naar Orchideeën Algemeen