wel en niet

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

wel en niet

Berichtdoor Kottie » za jan 07, 2012 9:07 pm

Dag allen,

Eenieder een goede gezondheid toegewenst in dit nieuwe jaar! Naar mijn idee is dat een grote stap op weg naar een goed 2012.

Dat gezegd hebbende ga ik jullie lastig vallen met iets onbeduidends als plantjes… :wink: .
Hoewel de paphs bloeien als nooit te voren, en vele planten van verschillende soorten en rassen bloeien, in knop staan, soms voor het eerst in vele jaren (ansiela africana, phalaenopsis, dendrobium (hybrides), oncidium phymatochilum en sphacelatum, gonogora truncata, laelia rubescens en undulata, aerides sp, dracula sp), gaat het minder met de cattleya (achtigen). Na de goede, vroege bloei van de bowringiana en wat hybrides, verdort de spat van de skinneri, de spats van aurantiaca lijken leeg en de spats van een tot nu toe altijd bloeiende cattleya hybride, van de Sophrocattleya jewel box en de Encyclia cordigesa X laelia purpurata staan al maanden stil/verdrogen/verkleuren. Ook de bloemstengels van een onbekende oncidium en O michrochilum “verdrogen” bij de top.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dit naast jammer best wel vreemd. Te droog is de lucht in ieder geval niet; de luchtvochtigheid is toch wel standaard ruim boven de 70%, geijkt! Ik geef nog best vaak water (stenen potten met voornamelijk bark) en licht lijkt ook niet het probleem met mijn bloeiende Nemenis en goed doorzettende bloemstengels van laelia undulata en rubescens. Verschil dag nacht is nu ongeveer 5 graden (21-19 versus 16-14). Ik ben eerder te bang voor schimmel, maar daar zie ik geen sporen van. De lichte ventilatie in de kas lijkt dat te vookomen.
Als iemand een suggestie heeft dan houd ik me aanbevolen.

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Chris F » zo jan 08, 2012 2:31 pm

Hallo Michiel,

Met jouw kweekcondities zit het wel goed lijkt mij. Het is eerder een kwestie van geduld :wink: . Er zijn immers twee groepen Cattleya-achtigen: een groep die bloeit vanuit een groene spat en een groep die bloeit vanuit een verdorde/opgedroogde spat. Tot die laatste groep behoren, uit mijn hoofd, skinneri en patinii. Ook x guatemalensis (= skinneri x aurantiaca) en maxima willen dit weleens doen.

Droge spat bloeiers gaan na vorming van de spat een korte rustperiode in gedurende welke je ze gewoon kan blijven begieten en bemesten. Na de rustperiode van 2-3 maanden beginnen de knoppen zich te vormen en komen dan uit de verdroogde spat omhoog. Ik laat de verdroogde spat altijd zitten, omdat je kans loopt eventuele bloemaanleg te beschadigen als je haar verwijdert. De spat geeft de bloemstengel ook wat extra steun wat bij grote clusters zoals skinneri een voordeel kan zijn.

De groene spat bloeiers zou je kunnen onderverdelen in soorten die meteen bloeien als de bulb volgroeid is (veel hybriden) en soorten die een korte rustperiode ondergaan en tenslotte vanuit de nog groene of vergeelde spat bloeien (bowringiana, sommige hybriden, mossiae).
Mijn Slc. Jewel Box 'Dark Waters' is zo een van de laatste groep.

Komt allemaal goed, vooropgesteld dat je planten bloeibaar zijn......
Chris F

Re: wel en niet

Berichtdoor Kottie » zo jul 22, 2012 8:17 pm

Het is vast geen record, maar na de vorming van een spat in begin 2011 deed deze plant helemaal niets meer. Een jaar complete stilstand; geen groei, geen enkele activiteit van de spat. Maar nu is toch "ineens" de bloemstengel doorgekomen....
Afbeelding

Afbeelding

Geduld is een schone zaak :wink:

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Ammateurtje » zo jul 22, 2012 8:58 pm

Zo jou geduld is wel op de proef gesteld zeg ,maar wel met een mooi resultaat . Ik heb er ook een paar met verdorde spats , dus ik houd ook nog maar even hoop :wink:

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Chanelleke » zo jul 22, 2012 10:34 pm

Het was het zeer lange wachten waard.

Chanelleke
Chanelleke

Keer terug naar Orchideeën Algemeen