Plant Preservative Mixture (PPM)

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Plant Preservative Mixture (PPM)

Berichtdoor BPB » za jan 14, 2012 11:34 am

beste mede forum leden

Bij mijn speurtocht naar grondstoffen voor het maken van voedingsbodems kwam ik een bericht tegen over PPM.
(Plant Preservative Mixture)
Heeft iemand ervaring met dit product?
Het komt positief over vooral omdat het risico van zaden kapot of te kort bleken niet kan met dit product.

Ik heb de link van de fabrikant toegevoegd.
www.ppm4plant-tc.com

groeten,

Bert
BPB

Berichtdoor Chris F » ma jan 16, 2012 6:48 pm

Hallo Bert,

Ik heb PPM een tijdje gebruikt maar kan niet zeggen dat de resultaten spectaculair waren; ik heb evenwel geen gecontroleerde experimenten uitgevoerd. Ik betrek mijn media van PhytoTech Lab. en het feit dat zij PPM al een tijdje geleden uit hun assortiment gehaald hebben is wellicht veelzeggend.......

Ik begrijp dat je bleek gebruikt om het zaad te steriliseren. Je kunt het probleem van te kort/te lang bleken eventueel ondervangen door sterilisatie met 3% waterstofperoxide. De effectiviteit van steriliseren met bleek kan overigens wel vergroot worden door het zaad van tevoren te suspenderen en bevochtigen in water waarin een beetje Tween (polysorbaat-80, een druppel 500 ml) en wat suiker opgelost zijn.

Tween verlaagt de oppervlaktespanning tussen het water en het zaadoppervlak en verbetert zo de bevochtiging van het zaad en daarmee het contact met de sterilisatievloeistof (bleek). Suiker zal aanwezige micro-organismen, m.n. schimmelsporen, tot ontwikkeling/groei aanzetten die dan makkelijker gedood worden door het sterilisatiemiddel.

Hopelijk heb je wat aan deze info.
Chris F

PPM

Berichtdoor BPB » wo jan 18, 2012 12:05 pm

Hallo Chris,

dank voor de tips!

Als je een suikeroplossing gebruikt dan moet dit toch een nacht/dag blijven staan om vervolgens te bleken?

Ik ken Phytotech Lab wel, volgens mij ook van dit forum.
Het "probleem" bij deze firma zijn voor mij de hoge verzendkosten.
Waarschijnlijk geldt dat het zelfde voor Aruba.

Ik heb een goede leverancier gevonden in Duchefa uit Haarlem.

Het lijkt mij het beste als ik me focus op bleek en andere huishoudmiddelen,
er zijn ook niet veel positieve dingen op internet te vinden over PPM.

groeten,

Bert
BPB

Berichtdoor Eduard » wo jan 18, 2012 1:23 pm

Beste Bert,

Bij het Kruitvat kan je voor Een euro oplossing 3% Waterstofperoxide kopen in een bruin flesje, houdbaar enkele weken na openen.
Ik gebruik het al jaren voor het ontsmetten van zaad en werkt prima, je moet er alleen aan denken dat dit spul uit elkaar valt in zuurstof en water onder invloed van licht, dus einde van de middag wat zaad ontsmetten en dan in het donker gaat niet, want het blijft dan bleken, enkele uren licht is na het injecteren noodzakelijk.
Als je verder goedkoop voedingsbodum wilt kopen kan je terecht bij de OSP in de USA, P 668 ( standaard) kost daar 3$ voor een 1 ltr oplossing, 5$ voor verzenden, dus verstandig voor bijv. 5 liter te bestellen.( je kan er zelf dan nog banaanpoeder aan toevoegen bijv.)ZE hebben ook P 669 daar zit de banaan al in.( dacht dan 6$ per ltr. oplossing.)

Kosten zijn dan erg laag.

Succes,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor MiB » wo jan 18, 2012 3:40 pm

Ik dacht altijd dat ze bij de OVV ook bodemsubstraten gezamelijk inkochten. Heb je daar al op de site gekeken?? (OVV is onderdeel van het NOV volgens mij en staat vast ergens op de NOV site)

Misschien een idee??

Verders ben ik leek in het zaaien van orchideeën. Mijn dagen/weken zijn gewoon te kort van tijd..... :?
Leef vandaag, gisteren is geweest en morgen moet nog komen.
MiB

Berichtdoor Marleen² » wo jan 18, 2012 3:53 pm

't Zal VOV (vereniging voor orchideeën vermeerdering) moeten zijn, Miranda. :wink:
(OVV is de ochideeënvereniging van Vlaanderen.)
Een link naar jullie zustervereniging vind je langs de website bij de werkgroepen.

Groeten en succes met zaaien. Zelf ben ik daar ook (nog) niet mee bezig, eveneens wegens tijdgebrek.

Marleen
Marleen²

Berichtdoor MiB » wo jan 18, 2012 6:07 pm

OEPS :oops: :oops:

Maar je ziet het Marleen dat ik ook aan jullie denk :wink:
Leef vandaag, gisteren is geweest en morgen moet nog komen.
MiB

Berichtdoor Chris F » wo jan 18, 2012 6:30 pm

@ Bert:

Graag gedaan! Ik suspendeer het te zaaien zaad in suiker/Tween oplossing en laat dat een paar uur staan, spoel 2x gedurende 10 minuten met bleek (0,3% natriumhypochloriet) en tenslotte 2x met steriel water (zelf bereid in de hogedruk pan of water voor injecties).

Als je het spoelen omslachtig of bewerkelijk vindt, kun je waterstofperoxide 3% gebruiken en het zaad steriliseren in een injectiespuit. Bij gebruik van waterstofperoxide is niet de blootstellingstijd een cruciale factor voor zaadsterilisatie, maar de (volledige) ontleding van het waterstofperoxide in zuurstof en water. De vrijkomende zuurstof is het eigenlijke kiemdodende agens (middel) door zijn oxiderende werking.
Zoals Eduard vermeldt is licht nodig voor dit proces en blootstelling van een injectiespuit met daarin het zaad en waterstofperoxide aan een felle lamp versnelt het proces. Wanneer je geen gasvorming (belletjes) meer waarneemt in de spuit is de sterilisatie ten einde en de inhoud van de spuit steriel (in principe) en klaar om uitgezaaid te worden.

PPM leek mij destijds hèt middel om contaminatie te beperken maar zoals gezegd, vielen de resultaten mij tegen. Ik heb inmiddels wel beperkt geëxperimenteerd met andere stoffen om de groei van micro-organismen tegen te gaan (o.a. methyl- en propylparabeen en kwaternaire ammoniumverbindingen) maar kan nog niet zeggen of dit wat wordt.

@ Eduard:

De P668 van OSP, is dat niet dezelfde P668 van PhytoTech? Bij die laatste kost het overigens US$ 2,25 voor 1 liter.

Ik bestel meestal 5 x 1 liter zaaimedium en 5 x 1 liter replate medium, de kosten voor verzending vallen dan reuze mee.
Chris F

Berichtdoor Eduard » wo jan 18, 2012 7:07 pm

Chris,

P668 is de "oude "formule van Knudson, de oorsponkelijke uitvinder van deze deze methode, aanpassingen zijn minimaal, het is een generiek middel wat je zelf nog wat kan aanpassen met banaan of bijv. ananas.( dus hetzelfde middel wat jij gebruikt.)maar er zijn veel varianten.
Voor Paph bijv heb je een totaal andere bodum nodig, weer een totaal andere voor bijv. Cypripedium, je kan het dus niet altijd gebruiken.

the American scientist Dr Lewis Knudson who concluded that the only function of the fungus was to provide simple sugars for the germinating orchid seeds. Knudson prepared a mixture of inorganic nutrients (fertilizer), added cane sugar and solidified it with agar to produce a growing substrate similar to that employed by medical microbiologists for growing bacteria and other micro-organisms. When he sowed the orchid seeds under aseptic conditions on this agar, they germinated and grew into sturdy plants. Today millions of seedlings of an orchid species can be produced from a single seed pod in Knudson’s C medium.

Ik week m'n zaad een nacht in gewoon water in de spuit)om het alvast uit laten uitzetten voordat ik het met waterstofperoxyde ontsmet, zo ontwikkelt een ieder z'n eigen methode.
Bij erg "vuil"zaad doe ik daar wat suiker bij om de schimmels wakker te maken, dan zijn ze makkelijker :lol: uit te schakelen.

( las net op de site van de OSP, die nu niet goed werkt..dat hun P668 van PhytoTech Labs komt, dus helemaal hetzelfde is , de OSP heeft op haar site een mooi schema waarin je kan zien wanneer je welk middel moet gebruiken.
wilde net wat bestellen op de Phytotech site, voor 6 lter....49 $ transportkosten...toch wel aan de prijs.... :cry: )

Het vinden van een goede bodum zie ik niet als een groot probleem,het vinden van kiemkrachtig goed zaad is echter wel lastig , hoe komen jullie aan goed zaad?

Gr,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Chris F » wo jan 18, 2012 10:45 pm

Hallo Eduard,

Grappig om te zien dat onze "technieken" niet zo heel erg van elkaar verschillen!

Omdat jij vanuit een spuit zaait neem ik aan dat je de fles of het bakje met zaaimedium daarvoor moet openen? Doe je dat in een flowkast of een "glove-box"?
Ik heb gelukkig tegenwoordig de beschikking over een flowkast. Daarvoor zaaide ik vanuit een spuit door de naald dwars door het ventilatiefilter (vooraf bevochtigd met jodiumtinctuur) te prikken. Een zeer simpele methode die niet teveel handelingen vergde en de kans op contaminatie aanzienlijk verkleinde. Helaas kan ik de spuiten met juiste inwendige naalddiameter niet meer vinden zodat ik terug moest vallen op de "oude" manier.

Wat het zaad betreft: een microscoop met gepolariseerd licht kan je een indicatie geven van het percentage kiemkrachtig zaad. Ikzelf hanteer de "regel" dat alle zaad wat na enkele uren bevochtigen/weken bovenop blijft drijven, kaf is en dit verwijder ik ook vòòr het zaaien. De gedachte hierachter is dat kiemkrachtig zaad een embryo bevat, dus zwaarder is en dus bezinkt. Tja, ook hier geen succes gegarandeerd.....
Chris F

Berichtdoor Eduard » do jan 19, 2012 11:06 am

Beste Chris,

Ik prepareer m'n flessen steriel met een dubbele aluminium folie als afdichting met isolatietape.
Zodra het zaad met Waterstofproxyde steriel is ( zaad drijft of valt naar beneden) spuit ik het teveel aan peroxyde uit de spuit en injecteer ik het zaad direct door het aluminium in de fles, wat ik dan afdicht met steriel tape. 8)
Een flowkast is een veel betere oplossing en geeft meer vrijheid om rustig aan alles te doen, ik moet snel handelen om besmetting te voorkomen.
Besmettingen zijn bij mij een hoge uitzondering :roll:

gr,

Eduard.
Eduard

Berichtdoor Chris F » do jan 19, 2012 12:18 pm

AHA!!!! Dat betekent jij misschien de spuiten gebruikt waar ik al een hele tijd niet meer aan kan komen! :o :)

Zou ik mogen weten welk merk spuit je gebruikt en welke naald? Naaldafmetingen worden meestal als G x mm aangeduid, bv 31G x 8 mm, hoe lager G des te dikker de naald. Heb je misschien een produktnummer?

Alvast bedankt!

Chris
Chris F

Berichtdoor Eduard » do jan 19, 2012 12:51 pm

Beste Chris,

Tja, mijn injectiespuit heeft geen nummers en heb ik gratis meegekregen.. :?

Ik zocht ook een spuit met flinke diameter, wist ook niet waar ik die kon kopen en ben toen de locale apotheker maar binnengelopen en heb daar mijn probleem uitgelegd.
Had ook een kant en klare fles meegenomen als voorbeeld en als bewijs dat ik geen losgeslagen junky ben :lol: :lol:
Kreeg alle aandacht, apothekers zijn ook mensen die graag met poedertjes/chemie werken en de fles werd door een ieder uitgebreid bekeken.
Zeker toen ik vertelde dat het vanaf zaaien in de fles tot bloeibare plant een 7 jaar kan duren, verandere de blikken en naast wat lachen... :cry: lieten ze me de verzameling spuiten zien, ik mocht uitzoeken wat ik wilde.
Elke apotheker heeft spuiten liggen, loop eens langs op een rustig moment. 8)

Groeten,

Eduard.
Eduard

Berichtdoor Henk K » do jan 19, 2012 1:05 pm

Ha Chris,

Nou ben ik benieuwd naar jou antwoordt op: loop is langs bij de apotheker op een rustig moment! :D

Eduard, jij wist het denk ik niet, maar ik vond het wel grappig.

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor Chris F » do jan 19, 2012 4:30 pm

Hahahaha! :lol: :lol: :lol:

Ik denk inderdaad dat Eduard het niet weet/wist, maar ik ben zelf apotheker en ik loop elke dag bij effe bij mezelf langs, hehehe!

Ben in ieder geval blij dat je een positieve indruk hebt van ons vak! Veel apothekers, vooral de wat oudere, vinden de chemie boeiend en ik ben geen uitzondering. Ik krijg regelmatig de meest uiteenlopende vragen over huis-tuin-en-keuken chemie, van welke zouten heb je nodig om gepekeld vlees te maken, of tofu (tahoe) of vragen over bier- en wijnbereiding, het gebruik van sporenelementen bij fruitbomen tot aan het bereiden van drankjes op basis van een Surinaamse "potentieverhogende" liaan....... Uiteraard ook "serieuzere" vragen over het hergebruiken van insulinenaalden etc. Soms heb je een antwoord paraat en soms moet je wat speurwerk verrichten en dat vind ik heel leuk te doen, een soort uitdaging.

Maar goed, je begrijpt wel dat ik alle spuiten hier in mijn apotheek heb bekeken en niet de geschikte heb.
Mijn apothekersassistenten zijn inmiddels heel wat gewend van mij maar van andere bezoekers valt soms de mond open van verbazing als ze al die flesjes met "groen spul" in mijn kantoor zien en horen waar ik mee bezig ben........
Chris F

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen