Plant Preservative Mixture (PPM)

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor Eduard » do jan 19, 2012 4:48 pm

Nee, had geen idee :oops:

Zit je in ieder geval in de goede hoek voor chemicalien en alle spullen die je dan nodig hebt.

Gr,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Chris F » do jan 19, 2012 7:57 pm

Kijk, zo komt er van het een het ander: mijn collega van het ziekenhuis vanochtend gesproken en die wist vrijwel zeker dat hij 16G naalden in huis had! Dat zijn zowat de dikste naalden met een grote inwendige diameter waardoor ze niet verstopt raken met zaad bij het uitspuiten. :D

@ Eduard:

Iets anders: heb jij ooit ploïdie conversie (chromosoomverdubbeling) op protocormen uitgeprobeerd? Ik wil dat binnenkort gaan uitproberen met oryzaline.
Chris F

Berichtdoor MiB » do jan 19, 2012 10:28 pm

Chris F schreef:Iets anders: heb jij ooit ploïdie conversie (chromosoomverdubbeling) op protocormen uitgeprobeerd? Ik wil dat binnenkort gaan uitproberen met oryzaline.

Ik ben een totale leek op dit gebied. Maar kan je dit ook niet doen met Herfststijloos?? (Die krokus die in het najaar bloeit. Ik heb die planten in de tuin staan...)
Leef vandaag, gisteren is geweest en morgen moet nog komen.
MiB

Berichtdoor Chris F » do jan 19, 2012 11:08 pm

@ Miranda:
Rooi je effe je achtertuin en stuur je me de "soepgroente" op???? Afbeelding

Alle gekheid op een stokje: in de herfsttijloos zit colchicine en dat werd van oudsher gebruikt voor ploïdie conversie. Colchicine is echter zeer giftig, chemisch instabiel en het conversiepercentage is heel variabel. Sedert een aantal jaren gebruikt men voor dit doel het minder giftige oryzaline (van oorsprong ontwikkeld als onkruidverdelger) met veel betere resultaten.

BTW, de herfsttijloos is GEEN krokus, wel een verre neef.......
Chris F

Berichtdoor MiB » do jan 19, 2012 11:53 pm

Heb er genoeg Chris dus kan geregeld worden.... (kids zijn ze ook liever kwijt dan rijk sinds ze de giftigheid voor meneer lang oor ontdekt hebben.... )
MiB

Berichtdoor John » vr jan 20, 2012 2:24 pm

Hee Chris,

Leuk dat je met colchicine en oryzaline aan de gang gaat. Weet je ook hoe het precies werkt? Bij de celdeling worden de chromosomen door kleine holle buisjes uit elkaar getrokken. Deze dynamische buisjes, de microtubuli, zijn opgebouwd uit tubuline bouwstenen. Zowel oryzaline als colchicine zorgen er voor dat de microtubuli uit elkaar vallen, waardoor ze niet meer aan de chromosomen kunnen trekken. Oryzaline is veel minder giftig voor ons, zelfs helemaal niet giftig, omdat dit heel specifiek voor een plantaardig tubuline bouwsteen ontwikkeld is en colchicine een heel algemeen onderdeel van dierlijk en plantaardig tubuline herkent. En die lijken toch zoveel op elkaar dat bijvoorbeeld tubuline uit een koe ingebouwd kan worden in een microtubulus uit een plant.

Succes er mee en hou ons op de hoogte.

John
John

Berichtdoor Chris F » vr jan 20, 2012 7:33 pm

Hallo John,

Ik heb tijdens de studie geleerd dat colchicine de vorming/werking van de microtubuli verstoort waardoor de delende cel met zijn inmiddels verdubbeld aantal chromosomen in de metafase blijft steken en de uiteindelijke celdeling, mitose dus, niet plaatsvindt. Colchicine wordt in ons vak dan ook weleens een mitose gif genoemd. Wat jij beschrijft, verstoring van het uit elkaar trekken van de chromosomen, ik neem aan dat je hier bedoelt het dubbele paar chromosomen, dus na replicatie?

Van oryzaline wist ik de werking niet maar vermoedde wel een soortgelijk mechanisme. Heel interessant, jouw toelichting op het dierlijke en plantaardige tubuline.

Naast het feit dat oryzaline veel minder giftig is dan colchicine, is het ook vele malen goedkoper, makkelijker om aan te komen en, heel belangrijk, thermisch zeer stabiel waardoor het tijdens het autoclaveren/steriliseren van het zaaimedium waarin het verwerkt is, nauwelijks ontleedt.

Trouwens, ik vind het best wel merkwaardig dat we met al onze kennis over het werkingsmechanisme van colchicine op moleculair niveau, nog altijd niet precies weten hoe colchicine werkt bij jicht-aanvallen. Dat het werkt is zeker!
Chris F

Berichtdoor MiB » vr jan 20, 2012 10:09 pm

Dus als ik jicht heb moet ik een bolletje uit de tuin oppeuzelen??? :shock:
MiB

Berichtdoor Ammateurtje » vr jan 20, 2012 10:58 pm

Nou als dat zou helpen , zou ik ze ook direct gaan planten . Dan helpen ze wellicht ook tegen reuma . :P
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Chris F » za jan 21, 2012 12:53 pm

@ Miranda:

Ik zou het je niet aanraden. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een zaaddoos van de herfsttijloos ongeveer 0,4 mg colchicine bevat. Als je bedenkt dat de (hoge) dosis bij een aanval 1-2 mg is dan zit je met je bolletje daar al snel ruimschoots boven!

@ Ammateurtje:

Colchicine is niet werkzaam tegen reuma.....
Chris F

Berichtdoor Ammateurtje » za jan 21, 2012 2:28 pm

Ik was ook niet van plan om het uit te proberen hoor , houd me wel aan de troep die ik van de Reumatoloog krijg .
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Chris F » za jan 21, 2012 5:02 pm

Ammateurtje schreef:Ik was ...... , houd me wel aan de troep......
:shock:
Chris F

Berichtdoor MiB » za jan 21, 2012 10:18 pm

Ook ik was niet van plan hiermee aan de gang te gaan hoor.

Ben wel gek maar zo gek ook weer niet!! :lol:

Pffff Ammateurtje
Sterkte ermee!!
MiB

Berichtdoor John » zo jan 22, 2012 8:13 pm

Hoi Chris,

Dat bedoel ik inderdaad ja! Succes met de proefjes.

John
John

Berichtdoor mariekea » di jan 24, 2012 10:01 am

Dan heb ik ook een vraag:

Ik neem aan dat het/de colchicine en de oryzaline na een chromosoomverdubbeling onwerkzaam worden. Anders zouden de kiemen niet groeien. Want ik krijg de indruk uit jullie verhaal dat het niet uitgespoeld wordt voordat de zaden in de fles gaan.

groeten Marieke
mariekea

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen