Plant Preservative Mixture (PPM)

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor Chris F » di jan 24, 2012 2:41 pm

Hallo Marieke,

Het is bekend dat colchicine in de cel aan tubuline eiwitten bindt en daardoor de vorming en werking van de microtubuli verstoort. Ik veronderstel dat deze binding irreversibel is waardoor het colchicine in de cel onwerkzaam wordt.

Zolang er colchicine de cel binnen kan dringen zal de celdeling verstoord worden. Het is dus wel van belang dat de blootstelling aan colchicine (oryzaline) op enig moment gestopt wordt.

Voor de goede orde: niet het zaad, maar de protocormen worden blootgesteld aan colchicine of oryzaline. Standaardprocedure is dat de protocormen na 4-5 dagen blootstelling aan medium waarin colchicine of oryzaline is opgelost, worden afgespoeld en overgezet worden op vers groeimedium.

Ik hoor je al denken: waarom niet het zaad? :wink: De reden hiervoor is dat het celweefsel in het zaad zich niet deelt en dus kunnen colchicine en oryzaline hun werking niet uitoefenen.
Chris F

Berichtdoor mariekea » di jan 24, 2012 4:37 pm

Inderdaad, het staat ook duidelijk in het bericht:

diploide conversie op PROTOCORMEN.

Op deze website heb ik interessante foto's gevonden:

http://ejournal.sinica.edu.tw/bbas/cont ... 461-09.pdf

Als ik jou verhaal en de foto's combineer zit het zaad vol met een meercellig embryo dat opzwelt door de opname van water en daarna pas begint te delen. Hoe zit het dan met het verhaal dat orchideeenzaad maar een cel groot is?

trouwens, dit kwam ik ook tegen, over het zaaien van orchideeen:

http://dokmaidogma.wordpress.com/2011/0 ... hen-style/

duidelijker kan het niet!

groeten Marieke
Laatst bijgewerkt door mariekea op di jan 24, 2012 10:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
mariekea

Berichtdoor Ammateurtje » di jan 24, 2012 4:49 pm

Wel jammer dat de uitleg over het zaaien in het Engels is , en niet in het Nederlands .

Gr Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Eduard » di jan 24, 2012 5:09 pm

Prima site, er is veel verkijgbaar op het net over zaaien en hetzelf "kitchen"maken van Media.

..er is echter ook een prakische zaak aan het geheel, Een klein foutje en je hebt besmetting, je kan eigenlijk achteraf niet meer corrigeren.

Een kant en klaar mixture is wel makkelijk en van prima kwaliteit, om het in de "keuken "beter te doen dan de grote labs..... :?
Heb eigen media gemaakt,maar het werkte veel trager dan de Media uit lab.

Daarbij komt nog dat niet elk zaad hetzelfde medium nodig heeft, er zijn forse verschillen in media.( Cypripedum heeft bijv. een totaal ander medum nodig dan bijv. de Pahiopedilum.)

Goed zaaien en steriel werken is niet echt moeilijk, maar vergt wel ervaring en discipline
Maarr als je dan na....6/9 jaar een eigen gekweekte plant hebt geeft dat wel veel voldoening.. :lol:

Probeer het eens.. :wink:
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Chris F » di jan 24, 2012 5:25 pm

mariekea schreef: Hoe zit het dan met het verhaal dat orchideeenzaad maar een cel groot is?

Ik dacht dat alle orchideeën-embryo's meercellig waren. Misschien dat iemand hier op het forum ons meer kan vertellen hierover?

Leuke site trouwens, over zaaien in de keuken. Bedankt voor het posten.
Chris F

Vorige

Keer terug naar Orchideeën Algemeen