van paludarium tot orchidarium

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

van paludarium tot orchidarium

Berichtdoor Khadija » ma jan 16, 2012 1:33 pm

Hallo allemaal, ik zal mij eerst even voorstellen.
Mijn naam is Khadija, ik ben 38 jaar, kom uit Indonesië en woon al drie decennia in Nederland, waarvan de laatste in Den Haag.
Al sinds ik klein was heb ik een passie voor orchideeën en ik werd dan ook al op jonge leeftijd lid van de NOV. Door persoonlijke omstandigheden had ik mijn hobby een aantal jaren op een laag pitje moeten zetten.
Ik beschik over schaduwrijke tuin. Op een klein gedeelte waarop de zon zich wel laat zien kweek ik verschillende (semi) winterharde aardorchideeën. Jammer genoeg komt er bij mij in huis ook weinig direct zonlicht en kan ik maar weinig planten in leven houden.
Een paludarium stond al lang op mijn verlanglijst. Toen deze compleet met flora en fauna aangeboden werd op Marktplaats heb ik niet lang geaarzeld. Er zaten vijf kikkertjes in de bak, twee grote Dendrobates tinctorius en drie kleine Epipedobates anthonyi.

Zo zag mij paludarium er uit toen ik hem net kocht, hij is 60 cm diep, 80 cm breed en 80 cm hoog.
Afbeelding

Al snel haalde ik de oude planten weg die het paludarium overwoekerde.
Afbeelding

Ik ging de bak opnieuw inrichten met andere klimplanten, bromelia's en slechts twee orchideeën, Oerstedella centradenia en Ornithophora radicans.
Op de voorgrond huppelt Dendrobates tinctorius nog vrolijk rond.
Afbeelding

Ik ging eerst aanzien hoe de orchideeën het gingen doen. Toen de Oerstedella begon te bloeien was het hek van de dam...
Bromelia's moesten wijken voor orchideeën en ik had van gaas extra hangplek gemaakt voor nog meer orchideeën.
Aan de linkerkant van het glas had ik op houtje touwtje manier een ventilator vastgemaakt voor wat luchtcirculatie.
Afbeelding

Er kwamen meer en meer orchideeën met als eindresultaat dar er (bijna) niets meer in past!!!
Afbeelding

[Afbeelding

Afbeelding

Zo werd het paludarium een ware orchidarium, en hoe het de kikketjes verging....
Dendrobates tinctorius heb ik moeten afstaan omdat die mijn planten vertrapten met hun gewicht. Epipedobates anthonyi mocht blijven en de kleine rakkers hebben het, zoals je op de foto kunt zien, prima naar hun zin.
Als extra had ik een aantal maanden geleden een klein blijvende gekko aangeschaft. Lepidodactylus lugubris laat zich jammer genoeg niet vaak zien omdat het een nachtdier is. Bijzonder aan dit diertje is dat het zich kan voortplanten zonder tussenkomst van een mannetje. Ik heb al een nakomeling in de bak zien spelen, erg bijzonder!!!
Afbeelding

In de lente ga ik de bak opnieuw inrichten, zodat ik daarin nóg meer planten kwijt kan :lol:
Khadija

Berichtdoor Marcus » ma jan 16, 2012 3:42 pm

Welkom het ziet er mooi uit je paludarium op de foto's hou ons maar op de hoogte als je deze opnieuw hebt ingericht. Succes.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor Chanelleke » ma jan 16, 2012 11:25 pm

Welkom,

Wat leuk om te zien,strak heb je een nog grotere ,want het zal niet bij die paar orchideeen blijven vermoed ik.

Succes Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor dries666 » di jan 17, 2012 4:03 pm

Wauw wat een herinrichting! Bij mij kriebelt het ook wel om ooit zo een pauldarium te hebben... maar echter met iets meer plaats voor de kikkertjes dan XD. Maar voorlopig woon ik nog thuis dus laten we het maar bij dromen houden.

Hebben de nieuwe orchideeen het ook naar hun zin? aangezien ik zelf niet beschik over zulke paludariumgroeiende orchideeen (slechte huisomstandigheden) is het altijd wel leuk om zulke bloemende orchideetjes te zien.

vriendelijke groeten,
Dries
dries666

gefeliciteerd

Berichtdoor Joopmutzig » di jan 17, 2012 5:40 pm

Khadija,

van harte gefeliciteerd met je orchidarium. En bednkt dat je hem fotografisch met iedereen wilt delen.

Joop
Joopmutzig

Berichtdoor Marc » wo jan 18, 2012 1:05 pm

Ziet er goed uit, ik hoop voor je dat je meer ruimte kan maken na de reorganisatie want anders moet je snel gaan uitbreiden.
Marc

Berichtdoor Khadija » do jan 19, 2012 5:03 am

Bedankt allemaal voor de leuke reacties 8)

dries666 schreef:Hebben de nieuwe orchideeen het ook naar hun zin?

De sproeiers gingen dagelijks anderhalve minuut aan, maar ik merkte dat de planten dar niet blij van werden. Nu gaan de sproeiers drie keer per week twee minuten aan. De platen die buiten het bereik van de sproeikoppen zijn benevel ik handmatig.
Op de lange termijn zal ik het effect pas merken. Meiracyllium manabinum heeft het in ieder geval erg naar de zin, deze heeft al twee bloemstengels gevormd!

Chanelleke schreef:het zal niet bij die paar orchideeen blijven vermoed ik

Marc schreef:ik hoop voor je dat je meer ruimte kan maken na de reorganisatie want anders moet je snel gaan uitbreiden

Het is inderdaad verleidelijk om meer te kopen en uit te breiden, ik moet mij gewoon inhouden (ahum... proberen in te houden :wink: ) en eerst kijken hoe deze plantjes het gaat doen...
Khadija

Berichtdoor Kottie » wo feb 08, 2012 6:16 pm

Deze doet het heel goed in een paludarium;

zeiknat (staat in het water) en weinig licht (echt weinig) en doet het nóg! Ook mooi als die niet bloeit. Ik dacht hem bij je in een potje te zien staan, toch?

Afbeelding

Afbeelding

Overigens ook wel eens als kamerplant in een pot in een droge huiskamer gezien, deed het erg goed daar :wink: .

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Khadija » wo feb 08, 2012 6:52 pm

Kottie schreef:Deze doet het heel goed in een paludarium;

zeiknat (staat in het water) en weinig licht (echt weinig) en doet het nóg! Ook mooi als die niet bloeit. Ik dacht hem bij je in een potje te zien staan, toch?

Afbeelding

Afbeelding

Overigens ook wel eens als kamerplant in een pot in een droge huiskamer gezien, deed het erg goed daar :wink: .

groet Michiel

Hoi Michiel,

Het lijkt er inderdaad veel op, maar ik heb een Macodes lowii in het potje. Ik heb ook nog een andere juweelorchidee, een Dossinia marmorata.
Ludisia discolor is zo algemeen verkrijgbaar dat ik die bewust, wegens plaatsgebrek, niet in het orchidarium heb :wink:
Mooi dat jouw plantje het zo goed doet in het paludarium. Ik had vandaag toevallig macro foto's gemaakt heb van een Ludisia discolor die bij een vriend in de huiskamer bloeit.

Afbeelding
Khadija

Keer terug naar Orchideeën Algemeen