acineta hennisiana in de stress...

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

acineta hennisiana in de stress...

Berichtdoor Eduard » za maart 03, 2012 11:39 am

Einde van de zomer afgelopen jaar verloor mijn acineta hennisiana zijn bladeren en maakte een slechte indruk, geen schimmel ( althans zichtbaar) op de bladeren, genoeg water, genoeg licht en z'n directe familie, de Stanhopea doet het prima er vlak naast.
Maar dat gebeurd af en toe, kan van alles zijn, las echter toevallig gisteravond op de site van Nina Rach dat de acineta hennisiana door te hoge temperaturen in de stress kan schieten en dan als reactie al z'n bladeren laat vallen en kleine keiki's gaat produceren, en dat gebeurd inderdaad( alhoewel wel erg klein... :? )
Weet nu dus waarom de bladeren vielen en heb hem wat koeler gezet.
maar verder?? :?:
Bij een mens zou ik zeggen neem een glaasje rode wijn met wat brie maak er een leuke avond van of ga eens een weekje naar de zon, maar dat werkt niet erg bij de Acineta. :lol:
Hij staat nu goed, koeler en volgens de culture beschrijvingen, weten jullie nog iets om hem "uit de stress " te halen.
Op de site van Nina staat wel dat hij de stress heeft, maar niet hoe hij er vanaf kan komen....... :roll:
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor hanzell » za maart 17, 2012 10:35 am

Volgens mij ontstress je een plant vooral door regelmaat (in tempratuur en water) en veel luchtverplaatsing. Mijn Acienta heeft ook veel bladverlies gehad, sinds ie vol in de ventilator staat gaat ie weer goed
hanzell

Berichtdoor Eduard » za maart 17, 2012 11:21 am

Hanzell,

Het is toch wel een "lastige "maar erg mooie plant, door hem in de ventilator te plaatsen koelt hij ook af...welke temp.gebruik jij voor je Acineta.?

Als je de site van Nina leest dan zie je dat hij koel tot gematigd gekweekt moet worden, dan is gematigd voor mij altijd een rekbaar begrip, stopt dat boven de 23 gr.bijv. ik heb in mijn kas als de zon er op staat wel uitschieters van 30 graden voor een aantal uren.( ondanks open ramen en wit op dak etc.)

Nina beschrijft duidelijk dat de plant in de stress schiet door te hoge temperaturen en dan al z'n bladeren laat vallen,
:shock:
Most of the species grow epiphytically in wet forest at altitudes of 800-2000 meters. Cultivate in baskets under moist, intermediate to cool conditions. Plants that are grown too warm will be stressed, drop leaves, and form keikis at the top of the pseudobulbs.
:shock:
ik heb nu dus een plant met 3 redelijk grote bulben waar ik weer bladeren aan wil hebben.( en op een bulb een erg kleine keiki, die niet veel meer doet)
Op acineta sites lees je dat droog houden tot er een spruit ontstaat een goed advies is...anderen zeggen goed vochtig houden....
Hij hangt nu in de tuin in de schaduw, ik probeer de temperatuur wat laag te houden...
Maar misschien inderdaad lagere temp.vocht en...geduld... :wink:

Uit zaad kweek ik de Superba, die wilde niet ontkiemen en groeien op een lage temparatuur, die staat nu op 23 gr in het volle licht ( lamp.)en doet het prima.... :roll:
30 kleine plantjes die hard groeien.... :roll:

Groeten,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor hanzell » ma maart 19, 2012 10:15 pm

ik ben natuurlijk geen expert en jij bereikt over het algemeen beter resultaten met je stanhopea dan ik, maar ik een acienta superba hangen en ook een Sievekingia fimbriata en beide krijgen met regelmaat 30+ te verwerken, zeker in dit soort weken, veel zon en ijskoud buiten, je kunt nu niet echt ventileren. De superba heeft ook bij mij wel eens z'n bladeren verloren, maar groeit nu als kool, ze hangen wel in een wat kouder stuk en krijgen veel lucht en zon. beide gaan ook vanaf juni naar buiten. Wellicht dat de plant net iets te droog was in combinatie met die hitte. Het is soms ook proberen en wat ik nu heb werkt goed. ik heb sowiso in dit soort weken echt moeite met mijn kas op temperatuur en luchtvochtigheid te houden
hanzell

Berichtdoor Eduard » ma maart 19, 2012 10:42 pm

Ik vind het ook een lastige tijd om de temperatuur wat regelmatig te houden, alhoewel jouw kas veel groter is heb ik ook overdag , zoals vandaag 30 graden en moet voor de nacht stoken.
De eerste Stanhopea maakt z'n knoppen de Frymirei is altijd vroeg. :lol:
Sievekingia wil ik met Pasen op de show in Belgisch limburg kopen, Roellke heeft trouwens de Acineta in plastic te koop voor 7.5 koopje, hoop dat ze die dan hebben.( natuurlijk jonkies.)
Zal de Acineta koel houden en een ven erop plaatsen, zo'n bloemtros moet toch lukken :shock:

groeten.
Eduard

Berichtdoor hanzell » za maart 24, 2012 11:21 pm

vorig jaar had wubben er een paar in z'n kas hangen (achterin bij de gematigde kas met stanhopea en masdevallia's) Drie stuks in bloei, erg mooi en roken lekker. dat is mij nog niet gelukt. Heb je het bij Belgie nu over Orchillum ? daar komt ook ECUAGENERA met acienta's en stanhopea's en mooie gongorra's
hanzell

Re: acineta hennisiana in de stress...

Berichtdoor hanzell » ma aug 20, 2012 11:32 am

hey eduard, zijn ze bij jou nog hersteld ? Bij mij is er een nog steeds bezig (zijn niet echt snelle groeiers) Maar er geschied ook een klein wonder de acineta beyrodtiana maakt zowaar een bloemstengel aan, ik hou je op de hoogte.
hanzell

Berichtdoor Eduard » ma aug 20, 2012 12:04 pm

Hanzell,

De Acineta Hennisiana leeft nog en hangt in de tuin in de schaduw, maar geen beweging, maar hoop nog steeds op herstel.... :cry:

Van Röllke heb ik een 5 tal jonge acineta beyrodtiana in twee potten staan( in vitro), maar die groeien niet zo snel, hebben wel prima wortels gevormd en nieuwe bladeren( tjes.) :lol:

Ben benieuwd hoe jouw plant gaat bloeien, laat maar zien tzt.

De Acineta Superba heb ik een fles, dat zijn er zeker een 25 tal, dat groeit wel, maar heeft zeker nog 6 maanden nodig voordat ze er uit kunnen, en dat is natuurlijk niet zo'n goed timing( winter verpotten...)
(Dat zaad heeft trouwens ruim twee jaar nodig gehad om te ontkiemen, wel oud zaad 15 jaar oud en totaal verdroogt))

Maar zijn wel prachtige planten, dus de moeite waard :roll:

Groeten,

Eduard.
Eduard

Berichtdoor Eduard » zo aug 26, 2012 7:29 pm

hanzell,

met veel goede wil, zie je hier de ontwikkeling van een keiki...ong.0,5 mm... :lol: misschien wil ik het ook zien... :oops:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

het vraagt een scherp oog en wat goede wil, waar een wil is, is een weg (soms) :roll:

groeten,

Eduard.
Eduard

Berichtdoor Marcus » ma aug 27, 2012 1:20 pm

Is goed te zien hou ons maar op de hoogte van de groei, leuk om te ontdekken.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor hanzell » za sep 01, 2012 12:38 am

het begint er echt op te lijken.... de acineta beyrodtiana heeft een flinke knop gemaakt

[acineta beyrodtiana ]Afbeelding
hanzell

Berichtdoor Eduard » za sep 01, 2012 10:06 am

Hans,

Mooie knop dat wordt wel wat :lol:

gr,

Eduard.
Eduard

Berichtdoor Marcus » za sep 01, 2012 2:18 pm

Prachtig om de ontwikkeling te zien, kan niet wachten voor de bloemen.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor hanzell » za sep 22, 2012 1:07 pm

het is nu bijna zover.....ook hier zijn de knoppen al een deel van het feest.
Het zijn niet echt snelle groeiers deze planten.
[acienta]Afbeelding
hanzell

Berichtdoor Marcus » za sep 22, 2012 2:38 pm

Des te langer heb je er plezier van, het is leuk om zo het proces te volgen.
Groet Marcus
Marcus

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen