Onbekende Calanthe

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Onbekende Calanthe

Berichtdoor niekh » za maart 24, 2012 3:32 pm

Gisteren stond ik als surveillant bij onze kringshow in tuincentrum Coppelmans in Oirschot (Best). Daar verkochten ze deze Calanthes. Ik heb er uiteraard een gekocht (voor 8,95 kon ik dit niet laten staan), maar helaas kan ik op internet niet gevonden krijgen welke het is. Ik vermoed dat het mogelijk een Calanthe Hizen Hybride kan zijn, maar zeker ben ik helemaal niet.

De plant is ca. 20 cm hoog. Er lijkt een trosje van drie kleine bulbes in het midden te zitten van vorig jaar waar de bladeren van afgesneden zijn. Elk van die bulben heeft nu een of twee nieuwe scheuten.

De bloemstengels komen tussen de buitenste bladeren van de nieuwe scheuten uit. (een of twee per scheut). Ze dragen 5 tot 10 bloemetjes, maar dat kunnen er meer zijn zo te zien aan de kleine knopjes aan de top. De planten waren vrij droog, dus ik vrees dat de rest van de knopjes het niet haalt. De bloemen gaan niet helemaal open, maar ook dat kan aan de droogte liggen. De bloemen zijn bijna 3cm als je ze vlak meet, maar omdat ze niet helemaal open staan zijn ze amper 2cm.
Gisteravond geurden de bloemen niet, vanaf vanochtend krijg ik echter koppijn van de weeïg zoete geur die ze verspreiden, een beetje als lelietjes van dalen die eigenlijk uitgebloeid zijn.

Coppelmans had de planten op de veiling gekocht, maar helaas stonden er geen stekertjes in waar je de kweker van zou kunnen afleiden. De naam was ook niet bekend (zelfs niet dat het Calanthe was). Er stonden zeker twintig van deze potten, elk met identieke planten. er zat helemaal geen variatie in de bloemen, dus het is ofwel een botanische soort, of wel een hybride die ze de moeite waard gevonden hebben om via weefselkweek te vermeerderen. Het lijkt me sterk dat deze plant commercieel gekweekt is door te scheuren.

Iemand die me vooruit kan helpen met de juiste naam?

Groet, Niek

Plant:
Afbeelding

Bloemen:
Afbeelding

Afzonderlijke bloem:
Afbeelding
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Rogier » za maart 24, 2012 8:45 pm

Hoi Niek

Zoo Ik word nu zelf al via de PM naar berichtjes op het forum gestuurd 8) Hehehe. je bent niet de enige.
Ik ben een maand weg geweest naar Maleisie (dan weet iedereen dus dat ik niet een autistisch momentje had maar gewoon een maand op vakantie was) Maar goed ik ben er weer.

Maargoed je Calanthe is een Calanthe die door Holm wordt gekweekt en aangeboden als Calanthe arisanensis. Een soort uit Taiwan. Genoemd naar de berg Ali Shan ( let of de typisch oost Aziatische R en L verwisseling). Jouw plant komt volgens mij ook bij Holm vandaan.
Echter als je het mij vraagt is het Calanthe aristulifera. makkelijk als naam te verwisselen en beide zeer licht rozig of wit van kleur.
Deze soort komt ook voor in Taiwan maar kun je ook vinden in zuid Japan. Het is een van de ouders van de door jouw genoemde Calanthe Hizen.

De cultuur van deze soorten is identiek. Veel licht maar absoluut geen directe zon. In de zomer constant vochtig en warm houden. Als de bladeren uitgegroied zijn regelmatig mesten. In de winter koel. Enkele graden vorst kan maar liever niet. Zo'n graad of 5 is ideaal.
In de winter droger houden maar ook nu mag de kluit zeker niet uitdrogen.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor niekh » zo maart 25, 2012 12:06 am

Nou Rogier, fijn dat jij je zo goed laat sturen 8) . In elk geval bedankt voor de uitleg. Ik had zelf al met zoeken de C. aristulifera gevonden, maar was niet helemaal overtuigd door de bloemvorm. Voor mijn gevoel zat er ook iets 'bicolor'-achtigs in waardoor ik op het vermoeden van Hizen uitkwam. Calanthe arizanensis had ik al afgeschreven vanwege de veel smallere petalen en sepalen die ook nog eens echt openstaan, zelfs bijna naar buiten staan.
Ik ga ervan genieten en proberen er een mooie plant van te kweken. De cultuurbeschrijving die je geeft is voor mij ideaal. Gaat gewoon de kas in en in de winter verhuist hij naar het koelere deel van de kas.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Keer terug naar Orchideeën Algemeen