nu een kas

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

nu een kas

Berichtdoor Phimax » zo mei 06, 2012 4:58 pm

Beste allemaal heb uiteraard het topic van Hanzell gezien. Helaas ben ik minder handig dan Hanzell. Verder kan mijn echtgenote er mee leven als het er maar mooi uitziet en past bij het huis. Ik heb dus nog wat andere problemen te overwinnen en ga in ieder geval voor een prefab victoriaanse kas met 4 mm veiligheidsglas en noppenfolie in de winter . afmeting 310 bij 530 (bij nadering). Zit te dubben over locatie in de tuin (meest lichte plaats prima in de winter maar qua schermen een probleem in de zomer gelet op zuid west positie en als alternatief noord west minder zon in zomer maar toch behoorlijk wat en in winter wat minder licht)
Belangrijkste issue is toch wel verwarming. Moet de hele tuin en terras open gooien om gasleiding voor cv te realiseren en denk dus aan electrische verwarming. Heeft iemand een idee wat ik dan verstook en welke specificatie de kachel moet hebben (gelet op mijn voorkeur voor botanische phal's en dendrobium, epi's en cattleyas (sorry kiezen is lastig).

Andere tips zijn uiteraard meer dan welkom en zal jullie op de hoogte houden van mijn project.
Phimax
Phimax

Berichtdoor Henk K » zo mei 06, 2012 6:25 pm

Hallo Phimax,

Ik wens je uiteraard eerst veel succes met het realiseren van je kas!!

Een aantal forumleden heeft ook wel eens aangegeven dat een kas ook niet altijd ideaal is hier in ons klimaat, want diverse planten zijn wat beteraf in een huiskamer dan in een kas en dat vooral in de winter. Ik denk daarbij vooral aan je voorkeur voor botanische phalaenopsis planten die je m.i.z. beter in de huiskamer kan laten staan dan in je kas in de herfst t/m het voorjaar. Je stook je arm om het in de wintermaanden zo'n 20 graden te houden in je kas.

Nu ben ik niet zo om je van de aanschaf van een kas af te houden uiteraard want ik heb er zelf niet voor niets een. Maar soms zijn planten beteraf in de huiskamer dan in een kas.

Zelf heb ik even een poosje de kas, toen die net stond (april) verwarmd met de electrische kachel die ik had gekocht als noodmiddel voor als er een probleem zou zijn met de CV instalatie hiet thuis. Nou, ik hoorde het gewoon gieren in de meterkast 's nachts. En dat alleen om de kas niet onder de 14 graden te laten komen.

Maar: bij een ieder is het anders uiteraard. Mijn kas staat een meter of 8 van ons huis en wordt nu verwarmd (als nodig) door onze CV installatie vanuit ons huis. Makkelijk vond ik toen ik het aanlag (je kunt het terug zien als je wilt) maar ik raak best wel wat energie kwijt in de grond tussen het huis en de kas. 0,5 meter onder de grond 2 buizen die geisoleerd zijn en ik in een PVC buis heb gelegd van huis naar kas en als er sneeuw ligt zie ik zo dat daar de sneeuw eerst smelt.
Dus als ik het over doe dan laat ik een gasleiding aanleggen naar de kas en een aparte CV kachel de kas laten verwarmen.
Laat de gasleiding, ondanks de prijs wel door een erkende loodgieter aanleggen met een afschrift van zijn factuur als bewijs van aanleg, zodat je verzekerd bent bij problemen met e.e.a.

Je moet het allemaal uiteraard zelf weten, ik laat je hiermee alleen maar weten wat ik nu zou doen als ik het allemaal opnieuw zou moeten gaan doen! Bijgaand de link van de plannen en bouw die ik van mijn kasbouw hier heb laten weten:

viewtopic.php?t=1577&postdays=0&postorder=asc&start=0

En ik ben zeer geinteresserd in de bouw realisatie van jouw kas! dus laat ons graag wat zien!

Veel succes er mee,

Henk
Henk K

Berichtdoor Phimax » zo mei 06, 2012 6:46 pm

Beste Henk

Dank voor je reactie en tips je ziet ik ben zoekende. Kas moet er wel komen hik er al jaren tegen aan en is een soort droom je kent het wel. Met naem het licht is een probleem. Hoewel mijn serre west georienteerd is zie ik alles scheef groeien en krijg ik een aantal planten niet in bloei ook omdat ik de lucht vochtigheid niet op peil krijg. De woonkamer serre is gewoon te groot (90 m2) Mogelijk dat ik de botanische phals in de winter wel in de serre houd om zo wat verder terug te kunnen in temp.
De afstand die ik moet overbruggen op de locatie die ik nu heb bedacht is een meter of 6 . Zie een beetje op tegen de ruimte die een extra ketel vergt in de kas. Als ik dat doe laat ik het zeker door een expert aanleggen heb geen zin in een doffe klap en er uit komen als ketucky fried chicken.

Andere vraag denk er over geen leidingwater aan te leggen en te werken met regenwater opvang (bak van 1000 liter in kas waarop 1 kweektafel steunt.) Indien nodig kan ik met tuinslang zo van de buitenkraan water aftappen .Komt dit zinnig over of heb je andere gedachten gelet op je ervaring?

Wederom dank!!!

Phimax (maar Jan mag ook pseudoniem is een samenvoeging van de namen van mijn beide zonen)
Phimax

Berichtdoor Henk K » zo mei 06, 2012 7:00 pm

Ha Jan,

Bij het aanleggen van de verwarming vanuit huis naar de kas heb ik ook een flexibele waterleiding getrokken zodat deze aan te sluiten is.

Heb het alleen nog steeds niet aangesloten, lui als dat ik ben :oops: :oops: !! maar als het een flinke tijd droog blijft in de zomer is het wel makkellijk. Ik zal trachten dit jaar het nu eindelijk eens aan te sluiten.

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor Phimax » zo mei 06, 2012 8:52 pm

Afbeelding
ff een plaatje van een bloeier maar weet niet of het werkt?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Phimax op zo mei 06, 2012 9:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Phimax

Berichtdoor Phimax » zo mei 06, 2012 8:59 pm

Afbeelding
Afbeelding
Phimax

Berichtdoor Henk K » zo mei 06, 2012 9:02 pm

Wat groter,

Afbeelding

Mooie bloem

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor Phimax » zo mei 06, 2012 9:05 pm

ruud dank was al blij dat dit lukte als digi amateur mar ga zeker proberen. ben liever met de uit de hand gelopen planten hobby bezig maar forum is erg nuttig en je moet af en toe ook iets terug geven niet?

Stel alle reacties erg op prijs dus kom maar op

Jan
Phimax

Berichtdoor RdB » zo mei 06, 2012 9:06 pm

Hoi Henk: dat had ik net ook gedaan (vlak na de jouwe) dus maar weer verwijderd.

@Jan: dat doe je door "embed this image" te kiezen gevolgd door de Forum link. Het "Uploaded" geklets kun je deleten. Wel kun je het aantal pixels dat je inleest wat verkleinen anders worden ze wel erg groot.

Ruud

ps. @ Jan: gewoon blijven proberen, op een gegeven moment vind je de ideale instelling wel. Je foto's ogen goed dus die willen we niet missen.
Laatst bijgewerkt door RdB op zo mei 06, 2012 9:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
RdB

Berichtdoor Phimax » zo mei 06, 2012 9:07 pm

Henk dank! mag ik hier uit afleiden dat je de waterleiding niet zo mist?

Jan
Phimax

Berichtdoor Phimax » zo mei 06, 2012 9:10 pm

Phimax

Berichtdoor RdB » zo mei 06, 2012 9:14 pm

Hier vind je nog wat alternatieven voor Imageshack:

viewtopic.php?t=3098

Ruud
RdB

Berichtdoor Phimax » zo mei 06, 2012 9:29 pm

Afbeelding
Phimax

Berichtdoor Phimax » zo mei 06, 2012 9:42 pm

sorry zit wat te knutselen en het topic te verprutsen...
Afbeelding
Phimax

Berichtdoor Phimax » zo mei 06, 2012 9:48 pm

Afbeelding

laatste poging
Jan
Phimax

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen