nu een kas

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor RdB » ma mei 07, 2012 2:06 pm

En zo kwam het toch nog goed :D

Ruud
RdB

Berichtdoor Phimax » ma mei 07, 2012 7:50 pm

Ruud dank Heb je qua verwarming of anderszins nog tips voor mijn kas? Zit vol in de orienteringsfase en wil voor oktober onder dak zijn dus best spannend

Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom Hou jullie uiteraard op de hoogte
Zal vanavond nog plaatje van de tuin posten zodat jullie een beetje een idee hebben van de (on)mogelijkheden
Jan
Phimax

Berichtdoor Eduard » ma mei 07, 2012 8:58 pm

Denk dat iedereen hier wel een mening over heeft en wat heeft geworsteld...ik heb m'n huisverwarming doorgetrokken en twee radiatoren in m'n kas geplaatst, voor de nacht, als de verwarming in huis uit is ( niet aanslaat) heb ik een electrisch kacheltje staan.
In de praktijk betekent dat de electriciteit voornamelijk in de nacht aanslaat.
Eerst met bubbelplastic gewerkt, maar na twee jaar dubbel polycarbonaat kokerplaten tegen het glas geplaatst, beter isolatie en "netter"en minder gedoe met plastic. ( wel eenmalig een forse klus, alles op maat maken etc.)
Alleen met electriciteit stoken is een dure zaak , e.e.a. natuurlijk afhankelijk van de temp. die je in je kas wilt en hoe je de isolatie gaat regelen.
Een kas is wel erg fijn vergeleken met alleen in huis kweken, dus echt de moeite waard.

Succes!
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Chanelleke » ma mei 07, 2012 9:47 pm

Lest best zeggen ze wel eens,mooie foto´s Jan, en succes met je kas bouw,we zien het tzt wel hoop ik.

Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Ammateurtje » ma mei 07, 2012 10:45 pm

Ooit wil ik ook een kas , ik kijk dus met heel veel interesse mee met jullie bouwwerkzaamheden :wink: Voor nu houd ik een aantal in de serre , en de rest op de vensterbank . Jan succes met je kas , alle anderen bedankt voor het meegenieten van de mooie foto's .

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Phimax » di mei 08, 2012 8:36 pm

Zoals beloofd een paar plaatjes van de tuin
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vraag is waar de kas te plaatsen plaatje 2 of 3 denk aan 2 dichter bij het huis en meer licht
Jan
Phimax

Berichtdoor RdB » di mei 08, 2012 9:34 pm

Ik denk dat je jezelf een plezier doet door hem dicht bij huis te zetten.

Ruud
RdB

Berichtdoor Henk K » di mei 08, 2012 11:02 pm

Precies Ruud.

Als het bij mij had gekund had ik de kas tegen het huis aan gezet. Veel makkelijker met verwarming enz. maar het moet dan wel kunnen uiteraard.

Jan, ik mis de waterleiding naar de kas niet echt, maar om het in warme periodes wat koeler te krijgen en de Lv wat te verhogen (ook al niet zo makkelijk bij mij) moet iki nu de tuinslang hanteren vanuit huis. geen probleem maar een aansluiting is makkelijker. Schoonspoelen van van alles en de handen enz. En bij langere periodes van droogte wordt de regenwatervoorraad zo krap dat ik ook de planten met de waterleiding soms broest.

Deze regenwaterkuil, met zo´n 0,7 m3 is dan dan snel leeg hoor.

Afbeelding

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor Chanelleke » wo mei 09, 2012 7:24 pm

Ruimte genoeg zou ik zeggen om een mooie grote kas te plaatsen, en ja waar deze te plaatsen is van verschillende factoren afhankelijk.

Heel veel succes Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Phimax » wo mei 09, 2012 7:52 pm

Plaatsing van de kas tegen de serre is wel een gedacht geweest maar is uit esthetisch oogpunt geen optie ( voorwaarde van mijn vrouw maar begrijp ik wel). De plek die ik nu voor ogen heb is dicht bij de schuur / bijkeuken dus leidingen hoeven maar een paar meter door de grond.

jan
Phimax

Berichtdoor Phimax » za mei 12, 2012 4:37 pm

Dit is dus een beetje de bedoeling maar ga het spul wel op een muurtje zetten en een cm of 30 de grond in
Afbeelding
Phimax

Berichtdoor hanzell » za mei 12, 2012 11:02 pm

Dat is een mooie kas, maar weel met enkel glas, als ik jou was zal ik zeker investeren in isolatie (pc plaats/dubbel glas) want anders stook je je ongeacht hoe je stookt helemaal arm.

zoals je al aangaf heb je mijn onderwerp ook doorgespit daar is ook de discussie al gevoerd over het stoken, op de cv is by far het goedkoopste, ikzelf heb een 2,8 kw gaskacheltje op de kop getikt die zich prima heeft geweerd deze winter. Kosten waren zeker te overzien. En ja ook ik had een electrisch kacheltje op een termostaat als back up.

Gezien de lokatie in de tuin is het ook het overwegen waard om een goede ventilatie aan te schaffen die ga je ook zeker nodig hebben als de zon er even op staat.
hanzell

Berichtdoor Kottie » za jun 02, 2012 10:32 pm

Ha Jan,

Ik wens je veel plezier en succes met je voorbereidingen. De thread van Hanzell is er eentje om door te werken, daar staan aardig wat goede tips in (al zeg ik het zelf … :wink: ). Ik heb ook een gaskacheltje (2.5 kW); als ik zie wat die heeft gekost (incl leidingen, reparatie! na een half jaar) moet ik vier jaar stoken om het verschil met een eenvoudige electrische kachel te compenseren. Als je een gematigde kas neemt die ’s winters niet boven de 16 hoeft te komen ( en veel licht vangt) zou ik zelf serieus aan een electrisch kacheltje denken (afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk). De ondergrondse beluchtingspijp vind ik zelf geweldig; bij vorst kon ik passief “luchten” met 16 graden, bij 25 graden buiten krijg ik nu lucht van 20 graden binnen (geforceerd luchten, groot debiet).

Wat je kas betreft, ik heb er ook zo eentje (ongeveer). Ook op verzoek van ega enigszins netjes en representatief. Wel een paar opmerkingen;
Aluminium geleidt aardig. En hoewel mijn profielen dubbelwandig anti-warmteoverdracht bla bla zouden zijn stond er letterlijk ijs op deze winter; aan de binnenkant…. Half metertje verder stonden mijn warme planten….
Erger is dat deze stukken (vooral de horizontale balken op goothoogte overigens plus de nok) de hele herfst en winter enorm condenseren. Vooral als je de kas eens goed vochtig hebt en het koelt lekker af. Ziet er knullig uit maar erger is de drup op je planten. Ik heb dus in de winter deze stukken “geisoleerd” , maar handig is het niet. Als je zo’n kas plaatst dan meteen hier wat aan doen, niet later als je rekken en planten er in staan…

Dan nog wat overwegingen
Ik heb polyacrylaat in de staande ramen en deur; hier kan je doorheen kijken en maakt het een stukje mooier dan polycarbonaat. Voor extra islolatie ipv het foeilelijke bubbelfolie heb ik een alternatief; het spul waarmee je vroeger enkelglas naar “dubbelglas” omtoverde. Staat letterlijk superstrak, is glashelder en werkt erg goed. Aanbrengen wel meer werk dan bubbeltjes folie, dat wel.

Wat schermen betreft, daar heb ik ook advies om gevraagd op dit forum, maar alle alternatieven waren niet “mooi” genoeg. Bijgaand foto van kas in volle zon.

Afbeelding

Ik heb op de grote ramen houten schermen geplaatst. De twee goed zichtbare zijn regelbaar (je kan de lamelen draaien), aan de “achterkant” zitten twee op een vaste hoek. Elk scherm is anders. Aan de noordkant heb ik weinig lamellen, aan de "achterkant (oosthoek) onder een hoek die pas half mei na 10 uur meer schaduw geeft dan de dikte van de lamel. Aan de zuidkant (bij de kachel) staan ze dichter op elkaar, onder een hoek die half april om 10 uur meer schaduw geeft dan…
Om 3 uur zomertijd (ongeveer warmste tijd van de dag) staat de zon in verlengde nok. Dan heb ik aan zuidkant 100% scherming “achterkant”, 80% voorkant. Noordkant beduidend minder. Zakt de zon dan komt er weer meer licht door aan de voorkant (westhoek dus). Ik denk dat dit beter werkt dan gewoon een scherm; bij de oude kas van mijn vader schermde een deel van het scherm maximaal in de ochtend en minimaal tussen 12 en 2…. Maar dit is natuurlijk volledig afhankelijk van de dakhoek en orientatie tov de zon.
Onder het raam ligt nog een oud scherm van vorig jaar (nog geen houten scherm kunnen maken); zeildoek gespannen om een frame; waait snel weg (vandaar plank erop) maar zorgt voor mooi diffuus licht. Wordt door vogelpoep en dergelijke snel beetje viezig… Dit scherm moet echt nog worden vervangen, hoor ik nu.....
Overigens zorgt de dakplaat ook voor verdere breking licht; dat wat door de lamellen schijnt wordt alle kanten op gestuurd in de kas.
Ik had Temperzon de eerste 2 jaar (aan de achterkant, bij de buren…), maar dat wil er bij mij helemaal niet af. Zelfs niet met grove maatregelen. Dus dat laat ik nu geheel achterwege maar zoals gezegd, er zit nog steeds iets op..Voor de directe zon na drie-en die in de zijkant invalt heb ik tijdelijk van trespa een extra dak-oversteekje (van half mei tot eind juli ongeveer). Voor later op de dag een wilde roos. Alweer krijgt de noordkant van de kas de meeste directe instraling (daar staan de planten in de kas ook op geplaatst).

Tot zover.

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Henk K » zo jun 03, 2012 8:03 pm

Het ziet er wel erg mooi uit Michiel.

Mijn complimenten!

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor Phimax » zo jun 03, 2012 9:18 pm

Michiel

Veel dank voor je tips!!! Je manier van schermen spreekt mij (maar vooral mijn vrouw) erg aan. Effectief en esthetisch verantwoord. Moet mijn schoonvader maar eens gaan paaien om met mij een dergelijk systeem te fabriceren. Gisteren weer op pad geweest en bij Embrechts in Hoeven (Noord brabant) prima kas gezien die ik op een muurtje van 50 cm kan zetten. Ga dan 30 cm de grond in zodat mijn eerste laag kweekbakken op 80 cm zitten.
Met goot hoogte van 2meter en nok van 3 meter kan ik ook wat grote jongens kwijt. Ga zeker nog even kijken naar buis onder de grond voor " koude" lucht en overweeg aan de lange zijde aan elke kant 2 lucht inlaten te maken die ik in de winter kan sluiten als de kou dat vergt.

Schrok een beetje van jouw ijs op de ramen in de winter. Met name omdat ik een voorkeur heb voor botanische phalaenopsis en dendrobiums uit het laagland die nogal wat warmte nodig hebben. Ik zal dus sowieso aan fatsoenlijke isolatie moeten. Jouw optie klinkt goed Moet ik dan deken aan soort voorzet ramen? Heb ook al gedacht aan poly carbonaat voor de winter (is niet heel mooi maar altijd beter dan noppenfolie)

Hoe ga jij met je luchtvochtigheid om en dan met name het handhaven daarvan als het echt warm wordt Ik overweeg een mist systeem aan te brengen maar weet nog niet zo goed hoe en wat en wil zoals jij al aangaf bij koud weer voorkomen dat er druppels vallen die rot of vlekken op bloemen veroorzaken. Wat ik in ieder geval ga doen is dat ik een beton vloer ga storten en onder de kweektafels grind of kleikorrels ga storten die ik met een plint op zijn plek houd en vochtig kan houden. Zoals Henk al adviseerde leg ik de waterleiding door naar de kas zodat dat geen probleem hoeft te zijn en ik ook een back up als mijn regenwater op is Regenwater ga ik opslaan in een bak onder de eerste kweektafel bij 0,80 bij 0,80. Zoals je ziet heb ik al aardig wat van het forum opgepikt Iedereen veel dank voor alle uitstekende tips

Wordt vervolgd De kas moet in sept / begin oktober staan dus nog genoeg te doen
Groet

Jan
Phimax

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen