nu een kas

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor Kottie » zo jun 03, 2012 10:31 pm

Ha Jan,

die schermen maken was wel een stevig karwei, maar het resultaat is wel aardig. Nu moet de binnenkant ook nog op orde eigenlijk, maar ja, daar hebben de planten voorrang boven esthetique...
Let wel, ik had geen ijs op de ramen, absolut niet, maar wel op die plekken waar koude doorvoer van het aluminium frame erg groot was; bij de goten en de nok (daar waar de rubber strips die de ramen op zijn plaats houden ontbreken en dus ook niet de koude-brug kunnen stoppen).
Mijn kas is 3.10 bij 3.40 ongeveer, goot op 2.10 en dak op 2.70, met 2 kW warm te houden. Ik heb naast mijn polycarbonaat (dak) en polyacrylaat ( staande ramen en deur in zichtlijn) ook krimpplastic voor de ramen geplakt en gespannen. Noppenfolie kwam hier niet door de welstandscommissie..... :wink: :wink: :wink: Wat hier de extra isolatie precies van is is me onbekend, maar dat het werkt is te merken aan het enige raam wat geen plastic heeft. Als dat in de winter bij vocht beslaat blijven mijn "voorzetraampjes" kurkdroog. Daarom was het ijs op het aluminium niet zo erg; de rest van de kas was wel goed geisoleerd.
Zoals gezegd heb ik acrylaat met brede kanalen; is net zo helder als glas maar wel breekvast en isolatie van dubbel glas (krast wel!). Met mijn extra folietje kom ik aan een aardige isolatie. Ik zou voor het dak gewoon polycarb nemen (hoe dikker hoe beter), voor de staande ramen dubbelglas (met eventueel derde folielaag). Dat ziet er mooi uit (als je de binnenkant van je kas op orde houdt...) en isoleert afdoende. Zodra ik mijn polyacrylaat te veel heb bekrast zet ik daar dubbelglas in (was nu te bang voor verzakken, kas staat vlak naast sloot met steil talud namelijk).

Wat vocht betreft; dat doe ik handmatig. Ben te bang voor rot als het misgaat.
De rest van de tips, en voors en tegens van alles, staan allemaal al goed beschreven. maar als je specifiek nog wat wilt weten kan je mailtje sturen.

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor RdB » zo jun 03, 2012 10:32 pm

Maar ook dank aan jouw, Jan. Jouw twijfels, problemen en oplossingen helpen ook ons verder!

Ruud
RdB

Berichtdoor Phimax » do jun 07, 2012 9:28 pm

Beste allemaal
Zo langzamerhand moet ik besluiten gaan nemen en word toch weer aan het twijfelen gebracht. Gelet op mijn voorkeur voor warme soorten is isolatie in de winter echt belangrijk Mee door de reacties ben ik me gaan oriënteren op dubbel glas in de staande kanten en poycarbonaat in het dak
Offerte gevraagd en leverancier gesproken die mij met dubbel glas voorspelde dat de planten zullen vergroeien doof de breking van het licht door 2 lagen glas Had het gevoel dat hij gewoon poycarbo wilde verkopen maar toch maar ff checken Ieman d die dit kan ontkrachten .
Alvast weer veel dank
Jan
Phimax

Berichtdoor RdB » do jun 07, 2012 9:51 pm

Mijn planten staan in huis achter dubbel glas. Ik heb ze dit verhaaltje verteld en nu liggen ze ineens dubbel!...van het lachen...

Waar haalt zo'n kletsmajoor de onzin vandaan? 't Zal de plant worst zijn of het licht 1 keer, 2 keer of drie keer gebroken wordt, daar veranderd het licht echt niet door. De doorgelaten golflengte wordt UITSLUITEND bepaald door het type materiaal en de hoeveelheid licht door de dikte van het materiaal. Bovendien, elke breking die het licht ondergaat bij het binnentreden van elke laag glas wordt geheel ongedaan gemaakt bij de breking bij het uittreden van het licht uit het glas. M.a.w. hij wil je PC aansmeren en gebruikt een k...smoesje vol leuterkoek om je te overtuigen.

Ruud
RdB

Berichtdoor Peter Mudde » vr jun 08, 2012 12:41 am

Helemaal mee eens Ruud..

Verkopers hebben wel eens vaker de neiging volkomen onzin uit te kramen om maar als deskundig over te komen.. (Ik heb wel eens iemand een Phalaenopsis horen aanbevelen als 'speciaal gekweekt zodat ze niet meer parasitair zijn' Zo'n tuincentrum-typje..)
Peter Mudde

Berichtdoor Kottie » vr jun 08, 2012 10:32 am

Ha Ruud,

je moet je niet zo inhouden hoor, dat is slecht voor je hart.... :lol:

Maar om die knuppel nog even verder te gooien (in het hoenderhok), heb jij al HR++ glas? Zo ja, dan zijn we praktisch klaar.
Theoretisch heb ik nog wel een puntje; bij HR++ wordt er coating toegepast om specifiek warmtestraling binnen te houden. Dit geeft een effect dat het menselijk oog al net kan zien. Als golflengtes als far red en blauw ook worden beinvloed dan is er theoretisch een kans dat de groei van de plant bij erg lage lichtintensiteiten wordt beinvloed...... :wink:

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Phimax » za jun 30, 2012 6:42 pm

Het was even stil van mijn kant maar plannen gaan verder. Steeds meer info geeft ook weer aanleiding tot nieuwe vragen en afwegingen.
Dus ff een update Heb besloten een muurtje te laten metselen en een stukje de grond in te gaan Was van plan een pre fab kas te kopen maar gelet op de wens om warme soorten te kunnen kweken ben ik geswitched naar hardhout kozijnen met dubbel Hr + glas Mijn schoonvader heeft het nodige op de kop getikt dus dat loopt goed. Verwarming wordt een separate cv ketel die ik in de schuur hang en dan 90 cm in de de grond de buizen naar de kas Vergt wel het aanleggen van een gasleiding lekker tijgeren door de kruipruimte maar dat is niet anders Een relatie met alle diploma's etc gaat dat regelen wat natuurlijk enorm fijn is.

Voor de vakantie periode een tijdschakelaar aangeschaft voor het spul dat nu buiten hangt (gardena kan max 3 maal per dag aan maar dat moet de boel buiten wel doen overleven) Heb een rek gemaakt onder een walnootboom met alleen late middag zon.
Zijn jullie weer een beetje bij plaatjes volgen zodra ik ga bouwen.

Heb nu op de vensterbank in bloem:
Psychopsis
dendrobium carnifrum
epidendrum firefly
phalaenopsis equestris semi alba
phalaenopsis equestris
phalaenopsis mini mark(sinds oktober onafgebroken 3 stengels)
aantal phal's noid
encyclia tampensis
dendrobium formosum hybrid (2)
enkele plaatjes om iets terug te geven voor alle goede adviezen en tips
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jan
Phimax

Berichtdoor Henk K » za jun 30, 2012 11:10 pm

Ha jan,

Ik denk dat jij het goed gaat regelen met je toekomstige kas.

Muurtje, wat indiepen en Hr glas alsmede daarnaast een aparte CV ketel die dicht in de buurt van je kas komt is m.i.z. ideaal.

Je schrijft: Een relatie met alle diploma's etc gaat dat regelen wat natuurlijk enorm fijn is.
Dat is het zeker, want als ik dat had gehad dan hing er bij mij ook een aparte CV ketel in de kas of schuur!
Dat aanleggen van een gasleiding was namelijk bij mij nogal een dure aangelegenheid als ik dat had gedaan.

Succes, Henk
Henk K

Re: nu een kas

Berichtdoor Phimax » di aug 21, 2012 8:28 pm

Beste allemaal het heeft even geduurd maar er begint schot te komen in mijn kas. In de tuin heb ik inmiddels het gras weg gehaald en een vat van 1000 liter ingegraven afgelopen zaterdag. Het was 34 graden dus echt afzien maar voor de goede zaak
Over 3 weken wordt de extra cv ketel in de schuur geplaatst en kan ik de leidingen doorvoeren naar de kas alhans daar waar hij terecht komt.
Het moet voor eind september klaar zijn zodat alles wat buiten staat naar binnen kan
Een plaatje van de noeste arbeid zodat jullie weer op de hoogte zijn Credits overigens voor mijn schoonvader met pet in het gatWordt vervolgd de komende weken
Afbeelding
Afbeelding
Jan
Phimax

Berichtdoor Chanelleke » di aug 21, 2012 9:54 pm

Zo petje af hoor om met die hitte te gaan graven, maar ja voor de hobby kan heel veel he!!!

Succes met de verdere bouw,ben heel benieuwd!
Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Henk K » wo aug 22, 2012 12:43 am

He Jan,

Heel erg leuk voor je om te zien dat het wat gaat opschieten. Beetje warme dag zaterdag, maar laat zien dat je er veel voor over hebt. Ook je schoonvader natuurlijk en dat is ook toppie!

Eventuele buikjes zijn nu bijna verdwenen denk ik! :lol: :lol:

ik wens je veel succes bij de verdere bouw en weet zeker dat je er veel plezier aan gaat krijgen.

Gr. Henk

ps. je hebt het waterreservoir toch wel voldoende diep ingegraven aangezien je aangaf dat je een muurtje wilde laten zetten op een 30 cm. diepte? Moet je mij horen, waar bemoei ik mij mee denk je :oops: :oops:
Henk K

Berichtdoor hanzell » wo aug 22, 2012 5:33 pm

Hai, nou dat ziet er bekend uit, zo'n gat, even een paar opmerkingen vanuit mijn ervaring, let op met het vat !!!, het is alleen gebouwd voor druk van binnenuit, niet van buitenaf, dus grondwater (vanonder/zijkant) of aarde van buitenaf zullen het vat indrukken, daarnaast moet er nog wel een overloop op (als je em op hemelwater opvang aansluit), en zorg dat je altijd bij de pomp kan die in het vat komt (gaat echt een keer stuk) zorg dat je een dag(week) vat hebt in de kas zelf van 50 a 70 liter, waarin je water op tempratuur kunt laten komen en je meststoffen kunt mengen. Ikzelf heb een constructie van 1600 liter onder de kas, die pompt naar een waterval in de kas en naar een vat van 50 liter in de kas. die waterval gebruik om zomers mee te koelen en bevochtigen en het vat van 50 liter is voor het dagelijks sproeien. succes.
hanzell

Berichtdoor Phimax » ma aug 27, 2012 8:51 pm

Beste allemaal

weer dank voor alle tips !!! als de kas staat ga ik een pijp onder de kas basis door maken die afwatert op het vat een 20 cm boven de rand Aan de buitenkant van de kas maak ik op 20 cm hoogte een overloop de tuin in. Zodra de pijp in het vat onder de wateroppervlakte komt zal het extra water via de overloop buitn de kas terecht komen. De waterdruk zal niet voldoende zijn om het vat verder te vullen.

De afgelopen weken was het enorm heet en zonder ervaring met een kas vroeg ik me wel af hoe je de temperatuur onder controle houdt? 35 graden buiten moet de planten doen koken in de kas ook al zet je alles open. Ik heb het systeem van Hanzell gezien met water over een steen erg mooi maar niet voor iedereen weggelegd.
Tips weer van harte welkom. Nieuwe plaatjes van de kas volgen zodra ik weer verder ben over een week of 2
Groet
Jan
Phimax

Berichtdoor hanzell » ma aug 27, 2012 9:20 pm

Hoi, die waterval helpt, maar de echte koeling komt toch echt van een monster van een ventilator in buitenkant, deze zuigt vrij koude lucht onder de struiken vandaan, nog beter is het om deze op een grote stenen pijp onder de grond aan te sluiten welke ergens de struiken in de buurt boven de grond komt, dat blijft het echt goed koel.
hanzell

Berichtdoor Kottie » ma aug 27, 2012 10:07 pm

@ Hanzell
wat een geniaal idee! :wink:

Jan, voor een officiele referentie, zie The orchid growers manual, page 51, drukjaar 1894....... Niet voor aanvoer koude lucht in de zomer, maar juist voor verversing in de koude wintermaanden wordt het daar aanbevolen.

Overigens is een gedeelte van de info uit de fraaie oude boeken wel achterhaald; zo fulmineert de auteur daar tegen dubbel glas, daar gaan alle planten aan kapot........ :?

groet Michiel
Kottie

VorigeVolgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen