nu een kas

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Re: nu een kas

Berichtdoor Chanelleke » di aug 28, 2012 3:26 pm

Heb je ook aan goed isolatie gedacht voor de watertank in de grond , voor als het weer streng gaat vriezen
van de winter.

Gr. Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Phimax » zo dec 30, 2012 10:57 pm

Heeft even geduurd maar de kas staat en is ingericht Een paar plaatjes ter illustratie
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels zit de verwarming, water en electra er ook in maar moet de foto's nog op de computer zetten.
Jan
Phimax

Berichtdoor Peter Mudde » zo dec 30, 2012 11:24 pm

.. niet echt een heel recent plaatje, zo te zien. :lol:
Peter Mudde

Berichtdoor Chanelleke » ma dec 31, 2012 2:31 pm

Zo bij jullie is het nog zomer zeker hahahahah
Een prachtige kas hoor,plantjes zullen er blij mee zijn.
Ook jij natuurlijk

Gr. Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Ammateurtje » ma dec 31, 2012 2:59 pm

Heel mooi , daar kunnen veel planten in he . Suc6 met de inrichting , en we zien de foto's natuurlijk graag snel verschijnen .

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Kottie » wo jan 02, 2013 10:34 pm

Ha Jan,

heel veel plezier met je nieuwe kas dit jaar! Als je kachel het maar doet en je scherming voldoende is zal alles goed gaan....

Het hardhoutenframe is niet doorgegaan begrijp ik, nog een reden voor?

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Phimax » za jan 05, 2013 10:43 pm

He Michiel systeem met latten vind ik nog steeds top maar tijd ontbreekt nu even om het te regelen Staat wel op het wensen lijstje en zo zijn er nog wel wat verbeteringen mogelijk en wellicht nodig.
Hierbij nog een paar plaatjes van de min of meer ingerichte kas en wat recenter en de eerste bloeier deze zomer van Wolter overgenomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Phimax

Berichtdoor Marcus » zo jan 06, 2013 11:00 am

De Kas ziet er goed en verzorgd uit, wens je plezier met het kweken.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor wolter » zo jan 06, 2013 6:11 pm

Hallo Jan,

Leuk om te zien dat de Gomesa het ook bij jou naar de zin heeft. De kas ziet er mooi uit en nog zo lekker veel ruimte ook.
Maar daar zal wel snel verandering in komen, denk ik. :)
Je hebt vast al wel eerder verteld, maar hoe hou je de kas warm?
Veel plezier met de kas.

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor walberg » do jan 17, 2013 8:39 pm

Hoe stookt u / verwarmt u de kas? en wat bent u ongeveer hieraan kwijt?
walberg

Berichtdoor Phimax » za jan 26, 2013 5:56 pm

Beste Wolter en Walberg
Excuus voor de late reactie maar heb lopen rommelen met mijn wachtwoord. Ik verwarm de kas door een aparte cv ketel die ik in de schuur heb laten hangen. het is de lichtste hoog rendement ketel van Intergas Aanschaf nieuw ongeveer 700 euro Best een beetje geld maar omdat ik aardig wat warme soorten kweek wil ik geen risico nemen met een tweede hands ketel.
In de nacht kom ik op 18 graden maar als ik wil stook ik het zo naar ruim 30 graden. Volstrekt onnodig natuurlijk maar bewijst de over capaciteit Door de overcapaciteit kan ik op relatief lage kracht stoken wat moet resulteren in een fatsoenlijke energierekening. In de kas heb ik aan de kopsekant en beide lange zijden radiatoren van koperenleiding met lamellen Er omheen een soort kast van alu platen. Het spul is door een kennis op de kop getikt via marktplaats kosten nog geen 200 euro
Het glas van de kas is K glas met een " beloofde " isolatiewaarde gelijk aan dubbelglas.
Ben bang dat ik me overigens op dit moment met de kou arm aan het stoken ben maar ja de hobby mag wat kosten zullen we maar zeggen hoewel ik het liever in planten investeer.
Ga voor volgende jaar wel kijken naar een vorm van isolatie (die door de welstandskeuring van mijn vrouw komt)
Jan
Phimax

Berichtdoor Kottie » za jan 26, 2013 8:35 pm

Ha Jan,

Mijn opmerking ging niet over de schermen (heb je nog niet nodig :wink: ), maar je hebt ergens gezegd dat je had gekozen voor een hardhoutenframe voor je kas. Dat is het niet geworden als ik het goed zie, ik vroeg me af waarom.

Wat die welstandcommissie betreft; die doet haar werk goed zie ik! Kas ziet er mooi en netjes uit, eens kijken hoe lang je het volhoudt.....

groet Michiel

PS hier dooit het al, je wordt de komende dagen iets minder snel arm....
Kottie

Berichtdoor Phimax » zo jan 27, 2013 12:00 pm

Hoi Michiel

Klopt helemaal wat je zegt en ik denk ook nog steeds dat een opgemetselde basis verzonken in de grond met een hardhouten opbouw het meest ideaal is. Het bouwproces hiervan heeft me tegengehouden Toen ik de kosten opvroeg van een muurtje opmetselen sloeg ik steil achterover terwijl ik daarnaast al ongeduldig was geworden en de kas gewoon wilde hebben.
Het alternatief wat ik nu heb is qua isolatie niet ideaal maar overigens ben ik wel tevreden. Als de zomer er aan komt wort het schermen dit jaar een uitdaging en zoals gezegd vind ik jouw oplossing erg fraai Daarnaast kan het ook nog helpen bij het voorkomen van ruit schade. Inmiddels is 1 van de dakruiten gesneuveld door mijn voetballende zonen Gelukkig een grote scheur en geen versplintering zodat ik met wat improvisatie de schade kon herstellen tot ik een nieuwe ruit heb en de temperatuur buiten hoger is.

Als je nog tips hebt om de warmte in de zomer te controleren of de luchtvochtigheid ook in dit jaargetijde op peil te houden houd ik me aanbevolen.

Jan
Phimax

Berichtdoor Kottie » ma jan 28, 2013 9:06 pm

Ha Jan

“Klopt helemaal wat je zegt en ik denk ook nog steeds dat een opgemetselde basis verzonken in de grond met een hardhouten opbouw het meest ideaal is. Het bouwproces hiervan heeft me tegengehouden Toen ik de kosten opvroeg van een muurtje opmetselen sloeg ik steil achterover terwijl ik daarnaast al ongeduldig was geworden en de kas gewoon wilde hebben.”

Deja vu!! Ik had precies hetzelfde idee, maar dat metselen zou mij al 5000 euro kosten ofzo… :shock: :shock: :shock: . Die crisis was in 2008 nog niet diep genoeg en als ik jou zo hoor vermoed ik nu ook nog niet. De pest was dat ik het best zelf wilde doen, maar het moest wel af binnen een afzienbare tijd… :wink: :oops: .
En dan kwam er bij mij nog een zadeldak op; de gevraagde timmermannen keken of ze een raket moesten bouwen en kwamen, met het muurtje erbij simpeltjes, op minimaal 15.000 euro. Voor een kasje van net meer dan 3 bij drie……
:shock: :evil: :shock: :evil:
Ik had geen zin om hun tweede huis af te betalen en heb het dus iets goedkoper gehouden met het aluminium frame.

Wat de isolatie betreft; hoe staat het met de condensatie? Tegen het frame en tegen het glas? Ik heb zelf nu de condensatie tegen het frame enigszins onder controle, op een redelijk nette manier. Weet niet wat k-glas is en hoe goed de isolatie is, maar dubbelglas bij deze temperaturen beslaat toch ook gewoon volledig? Als er op je glas condensvorming plaatsvindt (je fotoos suggereren van wel) heb ik daar wellicht nog wel de cure voor; glashelder krimpfolie van een meter breed, op een industriële rol. Durf te wedden dat de welstandcommissie het van buiten niet ziet zitten (ook als ze het weet) en bij redelijke buitentemperaturen (en vochtigheden binnen) is je condens weg. Weet niet wat het precies bespaart aan energie, maar zeker bij mijn klapramen in het dak voorkomt het directe tochtverliezen (mijn ramen sluiten niet 100%). Bespaart in ieder geval ook veel schoonmaken, omdat het plastic “raam” veel sneller droger wordt/langer droog blijft is de algengroei veel minder.
Een tochtje op de keukenladder langs de nok liet ook nog 2 kleine ventilatiegaten voelen die als een schoorsteen werkten, na dichtstoppen bleef mijn kas na een sproeibeurt een dag langer vochtig :shock: . Vrees voor een te dichte zompige kas heb ik niet, want de gaskachel zuigt lucht aan en die kan ik door mijn ondergrondse pijp “opgewarmd” leveren (gemeten temperatuur vorige week +12 graden bij buiten -5). Daarnaast is mijn schuifdeur alles behalve winddicht.

“Als je nog tips hebt om de warmte in de zomer te controleren of de luchtvochtigheid ook in dit jaargetijde op peil te houden houd ik me aanbevolen.”

Het dichtstoppen van de ongewenste ventilatiegaten scheelt veel waterverlies, verder hangt een groot stuk “filtratiepapier van 1 mm dik” uit het lab in een emmer naast de kachel. Water wordt tot 60 cm opgezogen en wordt door de kachel verhit. Tot twee liter water verdampt er per dag; minder als de lucht vochtig is / als de kachel minder brandt. Traploos regelbaar dus door de relatieve luchtvochtigheid en een lagere kans op schimmel (denk ik althans, zeker in vergelijk met veel sproeien). In jouw geval kan je op je mooie radiatoren mooie metalen bakken met laagje water plaatsen, dat zou het prima moeten doen :) .

Heel veel succes!

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor kwekerijplanten » ma aug 26, 2013 6:26 pm

Interessant onderwerp.

Zal het binnenkort eens helemaal uitpluizen.

Maar om de temp onder controle te krijgen zou je kunnen overwegen om een waterleiding over de kast te laten lopen waar bij iedere glasplaat gaatjes zitten waar door het water na buiten stroomt.
Of je gebruikt sproeiers op het dak, de meest simpele en goedkoopste oplossing.
Hiervoor kun je grondwater gebruiken,. Sla zelf een waterbron en je hebt prima water voor de tuin, vijver e.d.
In de winter zou je kunnen overwegen om een scherm op te hangen op goothoogte. zo stook je het bovenste gedeelte niet, scheelt weer in kosten.

succes ermee, mochten er vragen zijn dan hoor ik ze wel.
Gr Richard.
Ps een update met foto's zou ik graag willen zien.
Groetjes Richard.
kwekerijplanten

Vorige

Keer terug naar Orchideeën Algemeen