wat zijn dit....

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

wat zijn dit....

Berichtdoor Kottie » vr jun 08, 2012 2:27 pm

Op een "nieuwe plant" dendrochillum lanceata zie ik ineens weer beestjes op bovenkant blad. Hele kleine (0.3 mm ofzo) witte die, relatief! snel vooruitgaan en twee groepjes dikkertjes die wel kunnen bewegen. Ongeveer 0.5 -0.8 mm schat ik. Vooral die laatsten baren me zorg. Ik krijg ze niet beter dan dit op de foto (grens van mijn camera), links op het blad, boven elkaar. Kan iemand me geruststellen en zeggen dat dit geen jonge wolluizen zijn? :? Ik heb nog geen spoor van grote wolluizen in mijn kas gezien, ook geen indicatie van spint of ander gespuis behalve kleine slakjes. Wel dus diverse kleine rennertjes wat, volgens de wet van Bartje, vast geen plantenzuigers zijn :wink: Maar dus wel op ander voedsel moeten jagen..

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wat beestjes in de alcohol gestopt, maar ik denk dat ze al te kapot zijn om onder de microscoop te leggen. Maar als iemand aan de hand daarvan denkt een oordeel te kunnen vellen snij ik maandag wel een stuk blad af voor een 50* vergroting...

Ik wacht in spanning,

Michiel
Kottie

Berichtdoor Henk K » vr jun 08, 2012 5:37 pm

M.i.z. geen jonge wolluis Michiel.

Die ken ik helaas te goed. Die zijn witter en hebben een klein staartje.

Is het misschien een afgeleide van groene luis die ook in de tuin voorkomt, vooral op de rozen op dit moment?

Ik had ze inmiddels al tussen duim en wijsvinger fijn gemalen :D :D

Succes met de bestrijding.

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor RdB » vr jun 08, 2012 6:03 pm

Zeer zeker geen wolluis, welke wel weet ik zo niet.

Ruud
RdB

Berichtdoor Chris F » vr jun 08, 2012 11:20 pm

Hoi Michiel,

Ik denk dat het (groene) bladluis is. Zeep/spiritus of een middel zoals imidacloprid, diazinon, pyrethrine oid is afdoende. Overigens, jouw opmerking over alcohol is al een indicatie dat dat wellicht een probaat middel is: spuiten met 70% isopropylalcohol wordt vaak aanbevolen ter bestrijding van bladluis.
Chris F

Berichtdoor mariekea » za jun 09, 2012 3:53 am

is het geen jonge witte vlieg?

gr. marieke
mariekea

Berichtdoor Kottie » za jun 09, 2012 9:31 am

Dame en heren,

bedankt voor jullie snelle reakties! Ik vind het er zelf ook alleen maar uitzien als een soort jonge bladluis, maar hoe eerste stadium van wolluis eruit ziet (anders dat ze nog bewegelijk zijn) heb ik nog nooit (...) ervaren.

Voor jonge bladluis zijn ze ook afwijkend overigens, maar ik teken er voor. Bladluis kan ik wel hebben; beetje fysieke inspanning, wat lieveheersbeesten importeren, beetje gericht planten spuiten en je komt er wel vanaf. Witte vlieg klinkt al minder, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Minder prettig is dat deze plant 2 maanden geleden een imidacloporid behandeling heeft gekregen, als onderdeel van mijn vaste quarantaine beleid voor nieuwe planten :? Gezien de nawerking van dat stofje verwacht ik nou net niet in deze plant gewone bladluis (de rest van de kas is al 3 jaar vrij van bestrijdingsmiddelen). Vandaar ook mijn angst voor wolluis, want die wil wel eens resistent worden tegen dat goedje.

Ik heb de plant gister schoongespoten met water, hangt nu apart en ik zal weer wat alcohol halen. En de rest van de kas gaan napluizen. Is wel tijd voor, vlaggetjes ophangen doen we niet in onze straat..... :wink:

groet Michiel
Kottie

Keer terug naar Orchideeën Algemeen