Luchtreiniger

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Luchtreiniger

Berichtdoor wolter » ma jun 11, 2012 10:04 pm

Wie heeft er ervaring met een luchtreiniger?
Ik vraag me af of deze ook bacterieen en/of schimmels, die schadelijk voor Orchideeen kunnen zijn, eruit filtert.
Ik zit er over te denken om zo'n aparaat aan te schaffen als ie inderdaad de bacterieen en /of schimmels uit de lucht filtert. En hoe zit dat met een Airwasher?
Wie weet raad?

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor Kottie » ma jun 11, 2012 10:38 pm

Ha Wolter,

dat is een interessante vraag, maar ik vraag me af als eerste hoe je het gewenste effect denkt te bereiken. Vooropgesteld dat je de lucht ontdoet van sporen, zet je die luchtwasser / filter dan bij de inlaat van je kas of moet die de bestaande lucht door recirculatie langzaam schoonkrijgen? En de volgende vraag; hoeveel sporen kunnen wel of niet door de beugel? Kan een plant er 100 aan, of 1, of geen; of zijn het de omstandigheden die bepalen of een plant het aankan of niet. Antwoorden op die vragen geven een antwoord op het effect, op de capaciteit en efficiency vereist. En dan hebben we het nog niet over bij-effecten; nog vochtigere lucht (luchtwasser), aerosolvorming met sporen en bacterien (idem), en nog wat minder belangrijke als energie-input en warmteontwikkeling.

Omdat schadelijke sporen en bacterien er bijna altijd zijn (en vergeet de virussen niet!), en de meer exotische engerds niet via de lucht maar via planten en potmateriaal binnenkomen zie ik meer heil in een goed klimaat dan dit soort maatregelen. Contact tusen planten is overigens een véél belangrijker aspect (feit uit de intensieve plantenteelt).

Ik zie zo snel geen grote voordelen, maar ben benieuwd wat anderen er van vinden,

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Eduard » di jun 12, 2012 8:59 am

Tja, een luchtreiniger heeft geen zin als je de bron niet weghaalt, dat zijn nl.de potten en inhoud.
Verder zijn er goede en foute schimmels en bacterien, een app. weet het verschil niet.
Het is zelfs zo dat orchideen niet zonder schimmels kunnen.

Belangrijker is een goed balans in de kas,luchtvochtigheid/temp/licht, dan krijg je vanzelf minder schimmel en plekken op je planten.

Als je iets wilt doen aan het verminderen van schimmels is ventileren eigenlijk de enige optie.( naast de genoemde balans.)

Kortom, denk niet dat dit een goede investering is. :cry:
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor wolter » di jun 12, 2012 9:30 pm

Bedankt voor jullie antwoorden. Eigenlijk had ik zelf ook wel een vermoeden dat het niet zo heel veel zin heeft. Ik heb er eigenlijk nooit iemand over gehoord, maar was gewoon benieuwd naar jullie mening.
De enige keer dat ik er over gelezen heb was in het blad Orchids waar ze in de botanische tuin van Atlanta een airwasher hebben.
Maar deze was meer voor het verlagen van de temperatuur en t verhogen van de luchtvochtigheid en niet voor t tegen gaan van bacterieen en/of schimmels.
Ik weet genoeg!!

Groet,
Wolter
wolter

Keer terug naar Orchideeën Algemeen