Stanhopea bestuiven..

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Stanhopea bestuiven..

Berichtdoor Eduard » ma jun 25, 2012 11:46 am

Omdat ik steeds ouder zaad krijg uit de US dat nauwelijks meer kiemkrachtig is , besloot ik eigen Stanhopea zaad te gaan maken.
Ik heb de planten en bloemen, zo'n kunst moet dat toch niet zijn.. :cry: dacht ik... :?
Vanmorgen met een penseel geprobeerd wat stuifmeel los te krijgen uit het onderste deel van de bloem om het dan, ik neem aan plakkerig, op de stempel vast te zetten.
Dat lukte dus echt niet, geen stuifmeel te bekennen, de penseel met een loep bekeken, niets te zien.
Toen een bloem afgesneden en door midden gesneden onder een sterke loep.
Duidelijk zie je het stuifmeel zitten aan de onderkant van de"zak"onder de bloem, maar het zit vast, plakt niet, dus ik neem aan dat het nog niet rijp is. :roll:
De bedoeling van de bloem is om een bij in de val te lokken die dan langs de stempel naar buiten gaat,de enige weg...
Of de bij moet wel heel erg z'n best doen het stuifmeel los te krijgen, ik neem aan dat het stuifmeel dus nog niet rijp is.
Toch wel wat vreemd, de bloem blijft maar 3/4/ dagen goed, dit is nu dag twee, dus de periode die de bij heeft om te bestuivenis is wel erg kort. :?
Iemand hier ervaring mee???
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Marc » ma jun 25, 2012 7:11 pm

Aangezien dat Coryanthes en Stanophea's nog al sterk aan elkaar verwant zijn heb je misschien wat aan deze link.

https://lab.troymeyers.com/flasking/art ... ollination

Ik heb het laatste jaar nogal wat orchideen bestoven maar kan je helaas geen tips geven m.b.t. stanophea's.
Marc

Berichtdoor Eduard » ma jun 25, 2012 7:26 pm

marc,

dank voor de link, inderdaad familie en ook complex de coryanthes, ik heb nog 5 bloemen en drie dagen de tijd om te experimenteren.
het probleem is dat het stuifmeel erg vast zit, net alsof het niet rijp is, of..is het de bedoeling is dat de bij, met een worsteling, hij is nl. gevangen, d.m.v. toch wat geweld, stuifmeel losrukt..
Dat kan ik nergens vinden , de site van Nina Rach geeft eigenlijk de meeste informatie, wel type bij allerlij details, maar net niet wat nodig heb. :cry:

gr,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Rogier » ma jun 25, 2012 7:27 pm

Hoi Eduard

Ik ben bang dat je in de lip aan het zoeken bent geweest naar stuifmeer want de columna (waar het zit) heeft geen 'zak' en de lip wel.

Het stuifmeel en tevens de plek waar het in moet vind je dus in het columna en dit is dat stugge ding (vaak gespikkeld) dat samen met de lip naar beneden hangt.

Als je goed kijkt zie je aan de onderkant en dan aan de kant waar de lip zit een soort flapje zitten. Dit is het kleefschijfje en als je dat met een stokje aanraakt op de juiste manier blijven de pollinia aan het stokje hangen. De pollinia zien er uit als een wittig schijfje met daaraan de bekende stuifmeelklompjes.
De bloem bestuiven is de volgende stap hiervoor moet je een bloem hebben waar het liefst een paar uur ervoor de pollen zijn verwijderd want pas dan gaat de stamper zeg maar open en kan je de pollinia er in schuiven, Deze stamper zit vlak naast waar de pollinia vandaan komen maar is vaak niet meer dan een spleetje.
Het past allemaal precies maar zo zijn deze dingen nu eenmaal gebouwd. Ik heb hier geen scanner anders had ik het even voor je uitgetekend

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Eduard » ma jun 25, 2012 7:55 pm

Rogier,

Net de bloem die ik open heb gesneden goed bekeken, wat zit de natuur mooi in elkaar, wat een constructie, hoe hebben ze het zo kunnen maken.
Je uitleg is helder en ik heb direct het stuifmeel gevonden en de "brievenbus"waar het in moet.
Wat een constructie, dat die plant zich kan voortplanten, hoe groot is de kans dat een bij het precies op die plek een stuifmeelkorrel daarin duwt?

Dank voor de uitleg, ik kon het echt nergens vinden, eigen zaad is nu binnen bereik! :lol:

op de foto het stuifmeelzaad nu te zien, heb het kapje wat opengeduwd,met daarboven de ingang voor het zaad.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Eduard

Berichtdoor niekh » ma jun 25, 2012 8:49 pm

Eduard schreef:hoe groot is de kans dat een bij het precies op die plek een stuifmeelkorrel daarin duwt?

Die kans is dus verrassend groot, juist omdat het zo mooi past en alles zo mooi in elkaar zit. Als het bijbehorende insect de bloem bezoekt, kan het bijna niet anders dan dat hij het stuifmeelklompje meekrijgt en ongeveer op de juiste plek zodat hij het bij de volgende bloem ook weer netjes achterlaat. Uiteraard gebeurt het regelmatig dat het niet goed gaat, maar ik denk dat de kans op succes bij orchideeën, zeker gezien de vaak wat dunnere verspreiding misschien wel groter is dan bij andere bloemplanten, om over windbestuivers maar niet te spreken. Dat is pure verspilling waar ik als hooikoortspatiënt nog last van heb ook ;-)
Ik heb in de zomer de deur van de kas open staan en ik verbaas me er steeds weer over hoeveel orchideeën zelfs zónder de bijbehorende insecten door onze Hollandse bijen, vliegen en hommels nog geslaagd bestoven worden.

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Eduard » ma jun 25, 2012 9:30 pm

Niek,

Ben met je eens dat de constructie geweldig is uitgewerkt, de zaden passen perfect.
Maar ben ook wel verbaasd, ik dacht dat ik wel iets wist over de Stanhopea, kweek ze vanuit zaad al een flink aantal jaren , ze groeien en bloeien dan ook prima, en heb al de sites over deze soort uitgespit.
Maar dit "geheim"stond echt nergens, met recht een "amazing Stanhopea" :wink:

groet,

Eduard.
Eduard

Berichtdoor hanzell » ma jun 25, 2012 10:46 pm

wat een gave link van mark en wat een leuk project eduard. Erg leuk om te gaan proberen met mijn coryanthes en stanhopea. alleen dat zaad kweken laat ik wel aan de experts over (H. Perik) als ik een bakje zaailingen aan het einde krijg vind ik het prima.

Leuk.
hanzell

Berichtdoor Eduard » di jun 26, 2012 10:28 am

Hanzell,

Het zaaien in flessen is niet erg moeilijk, alleen precies werk, met wat handigheid een uurtje werk.
Als je het eens wilt proberen , als je zaad hebt, ik prepareer zo een fles voor je.( een jaarje,1,5, later heb je jonge planten.) :idea:
Maar nu ik weet hoe het "bestuiven" gaat, kan ik zelfs gaan nadenken over een mooie kruising, die stap is nu zo gezet. :o
Maar nu eerst 8 maanden wachten op deze zaaddoos, als het gewerkt heeft :wink:
(ik heb trouwens ook een Gongora in bloei, eigenlijk een mini Stanhopea, en die heeft ook zo'n lipje en "brievenbussysteem", zag ik net met een loep. :roll: )
Eduard

Berichtdoor Eduard » di jul 03, 2012 9:36 pm

Alle bloemen van de Frymirei zijn nu afgevallen, alleen de twee die ik "bestoven "heb zitten er nog, ik neem aan.... :shock: eerste teken dat het gelukt is.... :oops:
Eduard

Berichtdoor hanzell » zo jul 08, 2012 8:27 pm

de 2e set bloemen van mijn frymerei staan ook op het punt om te gaan bloeien, net als de graveolens, de inodora, tigrina en de hybride memoria paul allen verder komt de jenisiana en shuttleworthii eraan (met 4 spikes !!) genoeg dus om een zaad experiment te doen dacht ik zo. En ik heb nu denk ik ook zo'n 4 gongora's in bloei.
hanzell

Berichtdoor Eduard » di jul 10, 2012 9:15 am

Leuk dat je noemt welke planten nu gaan bloeien, ze hebben een ingebouwde "agenda".

De Frymirei is een van de eersten, ik krijg nu de tweede stengel in bloei de komende weken.
De Paul Allen en de Dodsoniana zijn ook vroeg, 4 knoppen zag ik zitten.. :wink:
Daarna volgt de rest...

Of je in Groningen of Limburg zit, ze bloeien in hetzelfde tijdsframe. :roll:

gr,

Eduard.
Eduard

Re: Stanhopea bestuiven..

Berichtdoor Eduard » zo jul 29, 2012 11:24 am

veel sneller dan ik dacht verdikken de bloemstelen zich, ze krijgen rimpels en groeien fors, dat na ong. 4 weken. :roll:

Afbeelding

zaaddoos in wording :roll:
Eduard

Berichtdoor Henk K » zo jul 29, 2012 6:56 pm

Ik wens je veel succes!

henk
Henk K

Berichtdoor Eduard » wo maart 27, 2013 8:16 pm

Na een jaar... :( eerste zaaddoos geoogst, met veel, erg veel zaad...eerste 6 flessen op verschilende media gezaaid. nu even wachten of ik de zaaddoos niet te vroeg heb geoogst..( denk dat het wel goed zit :roll: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is trouwens zaad van de Frymirei, ( waar er nog eentje aan hangt)

5 andere soorten hebben nu ook een zelfde zaaddoos, dus als deze lukt, volgen er nog een paar.

Uit literatuur weet ik natuurlijk dat de Stanhopea veel zaad produceerd, maar als je dat ziet liggen... :roll: het is werkelijk heel erg veel zaad.

Gr,

Eduard.
Eduard

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen