Mijn Orchideeén

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Mijn Orchideeén

Berichtdoor jlohma0 » za aug 04, 2012 10:43 pm

Hallo allemaal,

Ik ben een tijd geleden eens begonnen met het kopen van een orchidee die ik al tijden erg mooi vond.

Deze bloeide erg mooi en was er ook zeer content mee.

ik ging 3 weken op vakantie en bracht de plant naar mijn buuf toe zodat ze er van kon genieten, echter blijk hij meer dood dan levend toen ik terug kwam....

Ik heb hem weer meegenomen en ja hij begon weer tot leven te komen.

Ik heb hem nu een jaar of 3 en deze bloeit 4 maal per jaar, en wat doe ik er aan????

1x per week een beetje water op maandag dat is alles.

Vorig jaar kreeg ik van een buuf een andere orchidee en weet niet welke dit is maar de bloemen zijn wat groter dan de vorige maar net zooo mooi.

De eerste orchidee bleek spontaan een stekje te geven waar nu een mooie kleine bloem in zit ( al 3 weken) en er zit een 2e uitloper aan.

Hierbij de foto's

Dit is de oude:

Afbeelding

Dit is de nieuwe:

Afbeelding

En dit is het stekje van de eerste

Afbeelding

benieuwd naar de reactie's,

Groet,
Jan
jlohma0

Re: Mijn Orchideeén

Berichtdoor Chanelleke » za aug 04, 2012 11:01 pm

Welkom Jan hier op dit forum,

Mooie Phalaenopsis heb je daar.
Geniet ervan.

Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor jlohma0 » za aug 04, 2012 11:05 pm

Hoi Chanelleke

Dank je wel, ik wil er toch nog een andere bij die ik net zag op de site de vanda.
Hoe lang bloeien ze meestal? deze bloeien al een weekje of 6 zo als op de foto.

Groet,
Jan
Laatst bijgewerkt door jlohma0 op za aug 04, 2012 11:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
jlohma0

Berichtdoor Chanelleke » za aug 04, 2012 11:12 pm

Dag Jan,

Een Phalaenopsis kan maanden bloeien,mits ze een goede verzorging krijgen, dmv 1x per 8 a 10 dagen dompelen liefst in regenwater,
bij de 3e keer een beetje orchidee mest toe voegen in het water, nooit in de volle zon plaatsen zeker niet in de zomer, wel veel licht,
maar dat geldt voor alle orchideeen.

Succes Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor jlohma0 » za aug 04, 2012 11:17 pm

Hoi Chanelleke,

Ik heb ze eigenlijk nooit mest of regen water gegeven, alleen kraanwater op kamer temperatuur.

Ga deze tip zeker gebruiken, de bruine wortels die je ziet kan je die eigenlijk verwijderen/afknippen.

Groet,
Jan
jlohma0

Berichtdoor Chanelleke » za aug 04, 2012 11:23 pm

Hoi Jan,

Als je in de gelegenheid bent om regenwater te geven zou ik dat echt doen,is veel beter dan leidingwater
Bruine verrotte wortels kun je voorzichtig wegknippen.
En op zijn tijd een beetje mest is zeer goed voor groei en bloei, alleen in de winter geen mest geven.

Gr. Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Khadija » di aug 07, 2012 3:20 am

Hallo Jan,

Welkom op het forum.
Ik zie dat je de het stekje in een sierpot hebt staan. Het is beter om de plant over te zetten in een normale (plastic) pot met gaatjes, zodat het water uit kan lekken tijdens het onderdompelen. De pot met gaatjes kan je daarna in de sierpot zetten. Voeding is belangrijk voor gezonde groei en rijke bloei.
Succes met de planten!

Groetjes,

Khadija.
Orchids are like accessories, a woman can never have enough...
Khadija

Berichtdoor jlohma0 » do aug 23, 2012 11:12 am

Hoi Khadija,

Dank je wel..

Ik was dus opzoek naar een orginele pot die de andere ook hebben maar kon deze niet vinden, en moest de stek afknippen.

Ik ga er morgen 1 halen en dan in een pot zetten.

Heb er weer 1 bij gekregen die verzopen is door iemand die niet weet hoe je ze verzorgen moest, hoop deze weer te kunnen redden.

Groet,
Jan
jlohma0

Keer terug naar Orchideeën Algemeen