pleione bulbocodioides als ephiphyt laten groeien

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Re: pleione bulbocodioides als ephiphyt laten groeien

Berichtdoor dries666 » vr aug 24, 2012 10:03 pm

Ik heb zelf geen ervaring met deze orchideeen als epifyten te houden, maar als ik het mij goed voorstel bestaat de stam van een boomvaren voornamelijk uit wortels en grond of bladafval he? Bovendien moet de boomvaren ook vrij vochtiggehouden worden. Ik zet mijn pleiones zelf nog altijd in een vrij luchtig mengsel en in de zomer moet dit ook zeer goed vochtig gehouden worden, dus als je het mij vraagt zou het wel eens kunnen zijn dat de pleiones zich er prima thuis zullen voelen (tenzij je de boomvaren te warm zou overwinteren) en aangezien pleiones niet zo heel moeilijk zijn en niet zo heel duur zou het wel leuk zijn om dit eens te proberen. (als ik een mooie boomvaren had zou ik het nu al gaan proberen maar jammergenoeg heb ik die niet :p )

ps: als echte epifyt zullen ze wel niet groeien aangezien ze met hun wortels waarschijnlijk wel dwars door de stam van de boomvaren zullen gaan dwalen.

vriendelijke groeten,
Dries
dries666

Re: pleione bulbocodioides als ephiphyt laten groeien

Berichtdoor dries666 » vr aug 24, 2012 10:20 pm

wel, ik weet dat er een heel aantal mensen op dit forum zijn die vele bollen hebben die elk jaar zowat verdubbelen in aantal, dus misschien kunnen zij je helpen met enkele bollen (een goede bol maakt 2 a 3 scheuten aan per jaar wat elk tot een nieuwe bol leidt in het jaar daarop, dus het vermeerdert wel snel) en anders zijn er wel een aantal kwekers die specifieke pleione soorten verkopen maar dan kan het wel wat duurder uitvallen. Zo is wubben orchideeen een goede leverancier voor deze pleiones maar er zijn er nog wel anderen vermoed ik.

Enkel die pleiones die je buiten onbeschermd wil laten overwinteren daar kan het wel zijn dat het misloopt want dit lukt niet iedereen (ik heb er al enkelen gezien die er in geslaagd zijn, maar ik waag het zelf toch ook niet, misschien als ik in de 40 bollen heb dat ik dat wel eens probeer maar voorlopig heb ik er zelf nog niet zo veel ...

groeten,
Dries
dries666

Keer terug naar Orchideeën Algemeen