de laatste (twee)

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

de laatste (twee)

Berichtdoor Kottie » vr sep 07, 2012 4:25 pm

uit de erfenis.....

De laatste plant van mijn vader die ik niet kan thuisbrengen. Ik heb nog wel wat niet-bloeiende planten die al 5 jaar miniatuur blijven, maar dat zijn ongetwijfeld cattleya-achtigen. Van deze plant heb ik geen idee wat het is. Het zou een lycaste kunnen zijn (4 soorten ooit aanwezig geweest in de kas volgens het zwarte boekje…) maar; een droge winter vind hij niet fijn (verliest blad niet maar verdroogt wel een beetje) en natter deed het ook niet goed. De plant staat nu gematigd (stond hij in oude kas ook), niet heel veel licht. Zou goed moeten zijn voor een lycaste (….) maar je ziet de bulben kleiner worden en wortelen is al helemaal droevig.

Afbeelding

EDIT
Ik heb er nog een; ik gok een restrepia (elegans en maculata in boekje) of een pleurothallis stricta (in boekje al met vraagteken).
Sinds ik hem natter en wat lager in de kas heb (een jaar al) zit de groei er goed in en worden de bladeren groter en langer. Groei genoeg, maar geen bloei. Iemand een suggestie?

Afbeelding

Afbeelding

links de kleine oude bladeren, rechts de nieuwe grotere.

groet Michiel
Laatst bijgewerkt door Kottie op za sep 08, 2012 9:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Kottie

Re: de laatste

Berichtdoor hanzell » vr sep 07, 2012 11:55 pm

Dit ziet er inderdaad uit als een lycaste of ida, gematigd licht en warmte, zomers behoorlijk nat houden met voeding, in de winter meer licht geven en minder water, moet ie gaan bloeien, had jer ook op de lijst staan welke lycastes er waren, hij lijkt namelijk niet op een skinneri of barringtoniae
hanzell

Re: de laatste

Berichtdoor Kottie » za sep 08, 2012 8:59 pm

in het boekje;

Aromatica, skinneri, xytriophora en crinita.

Kans is reel dat als het een lycaste is hij een andere naam heeft, zo leert de ervaring :wink:
Kottie

Re: de laatste (twee)

Berichtdoor hanzell » za sep 08, 2012 10:17 pm

die restrepia lijkt bijzonder veel op mijn restrepia elegans
hanzell

Re: de laatste (twee)

Berichtdoor spat » zo sep 16, 2012 9:31 pm

Die tweede lijkt me een Myoxanthus, waarschijnlijk M. exasperatus (vroeger Pleurothallis peduncularis). De mijne bloeit (zeer bescheiden) nu met halve kransjes wittige bloempjes aan de basis van het blad.
spat

Keer terug naar Orchideeën Algemeen