laelia

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

laelia

Berichtdoor miryan » do sep 27, 2012 6:06 pm

Ik heb van iemand een laelia gekregen en op het kaartje stond nog op Calaorii x Praestanst maar dit was heel slecht te lezen dus ik weet niet of het goed is.
De Merouw waarvan ik hem gekregen heb heeft heel veel last van wolluis in haar planten dus durf ik hem niet tussen mijn eigen planten in de kas te zetten.
Wat kan ik nu het aller beste doen, de bark eventueel helemaal verwijderen en nieuwe geven en wat kan ik dan nog meer doen om de plant weer gezond te krijgen?

Groetjes Miryan
miryan

Re: laelia

Berichtdoor Jan Sienders » zo okt 14, 2012 9:57 am

Myrian,
Veel Laelia's zijn tegenwoordig hernoemd naar Cattleya, mogelijk dat er daarom Calaorii op het kaartje stond.(Cattleya alaorii). Tegenwoordig zou het dus een Cattleya kruising zijn en geen Laelia meer maar niemand stoort zich echt aan de naam hoor.
Wolluizen zijn niet zo moeilijk te bestrijden. In elk tuincentrum zijn middeltjes te koop maar met een oplossing van lauw water met een scheutje vaatwas en spiritus kun je ook hele goede resultaten krijgen.
De plant (of eigenlijk de wolluizen) besproeien of met een kwast of met een natte zachte doek behandelen en na ongeveer 10 dagen herhalen (vanwege de jonkies).
Groet,

Jan
Jan Sienders

Berichtdoor Antoon. » zo okt 14, 2012 11:56 am

Wolluis bestrijding.

Een produkt waar ik zelf heel goede resultaten met heb.

Promanal-R.

Kijk maar eens op hun site.
Is geen zwaar gif maar op parafine basis dringt goed door schild van dop en schildluis en wolluis.
En andere bestanddelen in het midel doden de wolluis, schild, en dopluis.
Is ook goed preventief toepasbaar.

Gr.
Antoon.

Berichtdoor miryan » zo okt 14, 2012 12:22 pm

Bedankt voor jullie reacties ik ga er mee aan de slag.

Groejes Miryan
miryan

Berichtdoor Kottie » zo okt 14, 2012 3:54 pm

Ha Myrian,

ik heb twee keer planten met wolluis gekregen waarvan 1 keer een stuk of 30 (en 1 keer van een kweker...). Ik raad je aan om, zoals je zelf al zei, zo veel mogelijk substraat direct af te voeren, potten weggooien. Voorzichtig de wortels schoonspoelen en plant afschrobben (zachte heelmeesters...), daarna met propylalcohol met beetje sop (zijn nogal wat mensen enthousisast over) en dan de behandelingen uitvoeren zoals uitgebreid beschreven. Het zou mooi zijn als je weet of de vorige eigenaar al met gif heeft gewerkt; zo ja, dan een ander gif (ook op andere basis) gebruiken! Heel belangrijk; apart houden na de eerste behandeling (indien mogelijk in huis ipv in kas) en niet te lang wachten met de tweede behandeling. Ik hou de planten in de tussentijd heel luchtig "opgepot" (kan je zien wat er gebeurt), pas als ik het vertrouw gaan ze in bark.Voor zover ik weet (en dat wordt betwist door anderen;"iedereen heeft wolluis") is mijn kas ondanks de introductie van deze planten nog steeds wolluis-vrij.

Ik wens je veel succes!

Michiel
Kottie

Keer terug naar Orchideeën Algemeen