Probleem met Oncidium

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Probleem met Oncidium

Berichtdoor jvanerum » vr nov 02, 2012 12:19 pm

Beste allemaal, kan iemand me helpen met een probleem dat ik met een oncidium heb ?

de plant maakt scheuten aan ( is 3 maand geleden verpot ) maar de scheuten geraken niet uit de bladen en krullen op zodat ze niet doorschieten. Ik zie ook veel zwarte vlekjes op de bladeren komen en één blad begint nogal bruin weg te kleuren. Van dat blad had ik al eens de top afgesneden, maar ik heb de indruk dat het niet helpt. Enig idee ?

Afbeelding
jvanerum

Re: Probleem met Oncidium

Berichtdoor RdB » vr nov 02, 2012 2:06 pm

Die gekrulde baderen dat heet harmonica groei. Zulke harmonica bladeren ontstaan doordat de blad te weinig water kreeg gedurende de ontwikkeling. Dat betekent dat de plant te droog of te nat gehouden werd. Het eerste ligt voor de hand en in het tweede geval zijn de wortels gaan rotten en kon de plant het water niet opnemen.
De zwarte vlekken lijken mij een schimmel infectie. Wellicht kweek je deze plant te nat? Hoe zien de wortels er uit?

Ruud
RdB

Re: Probleem met Oncidium

Berichtdoor Chanelleke » vr nov 02, 2012 10:15 pm

Ik denk dat Ruud gelijk heeft dat de plant te nat gekweekt wordt.
Heb hetzelfde aan de hand gehad,heb ze verpot, en alle dode wortels eraf geknipt, en zeker 3 weken geen water gegeven,nu krijgen ze 1 x per 14 dagen water,en zienderogen gaan ze vooruit,
wat betekent dat de nieuwe scheuten nu mooi fris groen zijn,en de bruine bladeren eraf gevallen zijn.heb er nu zelfs 2 waar bloemtakken in komen.

Gr. Chanelleke
Chanelleke

Keer terug naar Orchideeën Algemeen