led verlichting

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

led verlichting

Berichtdoor Hans vO » ma feb 11, 2013 5:16 pm

Heeft er iemand ervaring met led verlichting voor de orchideeen? Ik heb een kleine kas
dus misschien is dit een oplossing voor het licht probleem in de wintermaanden.
Hoor graag wat ervaringen van leden.
Gr Hans
Hans vO

Re: led verlichting

Berichtdoor wolter » ma feb 11, 2013 8:21 pm

Hoi Hans,

Ik ben zelf wel bezig geweest met led. Er is echter zoveel keus dat ikzelf de weg kwijt raakte. Het juiste licht vinden is nogal een ingewikkelde materie vind ik. Ook zit er soms nogal een prijsverschil tussen de verschillende modellen.
Uiteindelijk heb ik wel een led lamp gekocht speciaal voor planten. Deze lamp had ook uv licht, zodat je niet in de lamp moest kijken.
Het nadeel was dat ie vrij dicht op de planten moest hangen en dus maar een klein oppervlakte verlicht. Mijn hele kas op deze manier verlichten werd een dure aangelegenheid.
Een ander groot nadeel vind ik, is de kleur van het licht. Dit is een nare roze/paarse kleur. Ik kon niet werken in de kas met die kleur. De bloemen kregen vreemde kleuren in dat licht.
Uiteindelijk gebruik ik die lamp niet meer. Duur foutje :cry:
Ik heb sinds deze winter gekozen voor TL verlichting. Dit is een speciale daglichtlamp. Ik heb t idee dat de planten t wel prettig vinden. Knoppen komen in ieder geval mooi uit en ook de bloemkleur is veel sterker, dieper. Bovendien zien de planten er met dit licht tenminste gewoon uit.

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor Antoon. » di feb 12, 2013 12:13 am

Dag Hans.
Ook ik heb op een ruimte van 2,5 bij 3 gebruik gemaakt van tl licht.
Het waren 3 tl buizen van Grolux Sylvania a 36 what en heb er toch ook best wel goede resultaten met gehad.
Verschillend klein botanisch is er best wel mooi op gaan bloeien.

Groeten, Antoon.
Antoon.

Berichtdoor hanzell » wo feb 13, 2013 9:38 pm

hans,
er zijn al behoorlijk wat toppics over licht hier geschreven, zoek die even op, ook over led verlichting e.d. ik gebruik zelf 2 soorten lampen (htpi)die veelal in de kasbouw worden gebruikt. een voor bloei en een voor groei.

Echt degelijke informatie vind je hierover op de diverse wiet-kweek fora/sites.
hanzell

Berichtdoor Peter Mudde » za feb 16, 2013 8:40 pm

Die van Wolter is inderdaad vreselijk. Ik zie niet eens dat de planten er nu zo goed op groeien.
Gelukkig heb ik ze niet thuis, maar op m'n werk ( de Hogeschool van Amsterdam) hangen ze boven een binnen-kasje. Als je eens over de Mauritskade rijdt en in het witte gebouw bij de Wibautstraat een soort niet knipperende disco-verlichting ziet... dat is 'm..
Peter Mudde

Berichtdoor Antoon. » zo feb 17, 2013 7:02 pm

Vandaag bij Lucke geweest en gezien dat Jórg de eigenaar daar ook tl buizen gebruikt voor belichting van planten in een kweekruimte.
Misschien dat als er een mail naar lucke verzonden word dat je gewoon antwoord erover krijgt.
Heb het zelf vandaag willen vragen maar wegens drukte van klanten was het nu niet mogenlijk.

Gr, Antoon.
Antoon.

Keer terug naar Orchideeën Algemeen