Calopogon tuberosus

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Calopogon tuberosus

Berichtdoor Jon » vr feb 15, 2013 2:38 pm

Hallo iedereen,

Voor de aanleg van een moerasbak wil ik wat carnivore planten combineren met enkele mooie winterharde moerasorchideeën. Op gebied van orchideeën ben ik een leek en daarom heb ik mij geregistreerd op dit forum. Ik heb momenteel 2 knolletjes van de calopogon tuberosus. Moet ik deze in de grond planten of moeten ze alleen op het grondmengsel gelegd worden en bedekt worden met sphagnum? Wat is jullie ervaring?
Jon

Re: Calopogon tuberosus

Berichtdoor Chanelleke » vr feb 15, 2013 3:21 pm

Hallo,
Welkom hier op dit forum.
kan je helaas niet helpen,maar andere forumleden vast wel,anders even googlen
Heel veel lees plezier hier en succes.

Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Eveline » vr feb 15, 2013 9:49 pm

Hallo Jon,

Misschien een idee om je een beetje te verdiepen in de inheemse orchideeen.
Zoals de moeraswespenorchis en de rietorchis.
Gezien het feit dat die hier van nature voorkomen zouden die het moeten doen. Het kan wel een beetje lastig zijn om ze te vinden (in de verkoop bedoel ik dan).
Maar vraag eventueel eens na op het forum van de werkgroep europese orchideeen daar zijn mensen bij die inheemse orchideeen vermeerderen.
Met vriendelijke groet,

Eveline
Eveline

Berichtdoor RdB » vr feb 15, 2013 10:04 pm

Tullock schrijft in "Growing Hardy Orchids" dat je de plant het best in de herfst met een laagje van 1-2 inch gras of dennennaalden bedekt. Los van nut en noodzaak betekent dit dat de knolletjes gemakkelijk door een cm of drie extra materiaal heenbreken. Zo teer zijn ze dus niet en je kunt ze dus rustig op een cm of 2-3 diep planten.

Geen idee hoe je ze nu bewaart maar de knolletjes mogen ook in rust niet uitdrogen. Bewaar ze tot uitplanten in vochtig mos in de koelkast.

Ruud

(ps: en natuurlijk van harte welkom hier!)
RdB

Berichtdoor Jon » za feb 16, 2013 3:16 pm

Bedankt voor de reacties. De knolletjes heb ik voorlopig in een aparte pot met turf-perliet (50%-50%) geplant en buiten geplaatst, in afwachting tot de bak volledig af is.

@Eveline: Dit zijn inderdaad mooie soorten. Zijn ze gemakkelijk in cultuur voor een starter zoals ik? Zou Spiranthes "Chadds Ford" ook een optie zijn om in hetzelfde mengsel te gedijen?

Mvg.
Jon

Keer terug naar Orchideeën Algemeen