Houtskool

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Houtskool

Berichtdoor andré g » di feb 19, 2013 9:06 pm

Kunnen jullie mij zeggen waarom sommige kwekers houtskool aan bark toevoegen en hoeveel? Is dit gewone houtskool waar we ook mee barbequen?
andré g

Re: Houtskool

Berichtdoor Kala » di feb 19, 2013 9:19 pm

Ik heb ook wel eens gelezen dat men houtskool gebruikt om de 'wonden' af te dichten. Ik weet niet wat hiervan waar is, dus ik ben ook wel nieuwsgierig!
Wat is het nut om houtskool toe te voegen?
Kala

Berichtdoor RdB » di feb 19, 2013 10:55 pm

Houtskool kan (net als actieve kool) veel stoffen tijdelijk binden en later weer afgeven. Je kunt gewone barbecue kool fijn stampen.

Ruud
RdB

Berichtdoor Chris F » di feb 19, 2013 11:50 pm

Ik gebruik tot 100% houtskool in mijn oppotmedia en dan bedoel ik de "natuurlijke" vorm, dus géén houtskoolbriketten. Deze laatste bestaan uit gemalen houtskool en een bindmiddel die geperst worden tot de mooie regelmatig gevormde briketten. Soms worden ze ook nog geïmpregneerd met een organisch ontstekingsmiddel. Briketten vallen snel uiteen en vormen een drab in je oppotmedium, iets wat je wilt vermijden. Ook het onstekingsmiddel wil je ook niet hebben in je medium.

Ik gebruik houtskoolbrokken van hardhout en dit heeft als grote voordeel dat het nagenoeg inert is en niet of nauwelijks verteert. En het is nog goedkoop ook. Door houtskool te mengen met bark behoud je nog enige porositeit in je medium als je bark allang vergaan is. Er wordt beweerd dat houtskool de groei van schadelijke micro-organismen remt, de zuurgraad van het medium en de opname en afgifte van (mest)stoffen iets reguleert, maar daar zijn voorzover ik weet geen nadere studies naar gedaan.

BTW, je kunt houtskool (en lavasteen) hergebruiken door het goed te wassen en te verhitten tot 250 granden in de oven! :)
Chris F

Berichtdoor RdB » wo feb 20, 2013 8:34 pm

Terecht dat je die briketten noemt. Die gebruik ik nooit, ook niet voor de barbecue dus daar dacht ik niet aan.

Ruud
RdB

Berichtdoor andré g » wo feb 20, 2013 8:48 pm

Waar halen jullie dan die houtskool van hardhout , of houtskool die wel geschikt is?
andré g

Berichtdoor Granny » do feb 21, 2013 3:06 pm

Goed om weten. Tot nog toe gebruikte ik hiervoor Norit, filter media voor aquariums maar ik gebruik het maar voor sommige planten zoals Paphiopedilums.
jeannine
Granny

Berichtdoor RdB » do feb 21, 2013 10:19 pm

Norit doet precies hetzelfde, is alleen vele malen actiever. Dat is voor een potje, denk ik , niet nodig.

Ruud
RdB

Berichtdoor Peter Mudde » di feb 26, 2013 1:39 am

In Norit zit vaak ook suiker en 'plaksel' toegevoegd. Dat kon wel eens niet de bedoeling zijn in 'orchideeen-mengsel-. Norit heeft ook een dierlijke oorsprong (beenderen..). Ik zou het bij aquariumkool houden.
Peter Mudde

Berichtdoor Granny » di feb 26, 2013 1:06 pm

Op mijn verpakking staat "Norit actieve filterkool" voor aquariums en als het goed is voor de vissen zal het wel goed zijn voor de planten, dus ik blijf dit gebruiken :wink:
Granny

Berichtdoor Chris F » di feb 26, 2013 3:03 pm

Norit (merknaam) bevat geactiveerde kool van plantaardige oorsprong. Vroeger werd weleens geactiveerde kool van dierlijke oorsprong gebruikt maar dit is bewerkelijker om te maken en vooral om te zuiveren en bijgevolg ook duurder. De effectiviteit is overigens nagenoeg gelijk.

Ik heb geen verstand van aquaria e.d. maar ik zou ook zeggen als het goed is voor je vissen dan moet het ook goed zijn voor je planten. Het enige bezwaar wat ik kan bedenken is de prijs: geactiveerde kool is aanmerkelijk duurder dan "gewone" hardhout houtskool. Lijkt mij dat je dit in zakken moet kunnen vinden op de bbq afdeling bij de betere tuincentra. Wat je niet verbruikt, stook je je barbecue mee na een dagje verpotten/oppotten :lol:
Chris F

Berichtdoor Peter Mudde » wo feb 27, 2013 12:33 am

Norit is behalve de merknaam van (sommige) aquariumkool ook dat van 'medicinale' zuiveringstabletten. Die 'Norit' bedoelde ik. Als je geen aquarium hebt gehad, is dat waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt bij 'norit'.
Peter Mudde

Berichtdoor Chris F » wo feb 27, 2013 3:30 pm

Peter,

Alle Norit, zowel voor medicinaal als voor aquarium gebruik, is van plantaardige oorsprong. Nadere gegevens over medicinaal Norit staan op de website van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (I-B tekst, ofwel de officiële patiëntenbijsluitertekst):

http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h02043.pdf
Chris F

Keer terug naar Orchideeën Algemeen