beits bijt?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

beits bijt?

Berichtdoor Kottie » za maart 09, 2013 2:31 pm

Dag allen,

mijn hardhouten zonneluiken voor de kas hebben toch wat bescherming nodig. Nu vraag ik me af of de verwering van beits negatieve effecten kan hebben. Niet zozeer op de planten, maar op de gifkikkers die ook met het opgevangen regenwater in contact gaan komen. De verfwinkel kijkt me vreemd aan ("meneer, het staat er toch op , milieuvriendelijk..."), maar dat gaat alleen over oplosmiddelen. Echt bereidwillig navraag te doen bij fabrikant valt ook tegen. Als organisch chemicus vermoed ik dat de afbraak relatief onschadelijke producten oplevert, maar ik weet ook dat sommige stofjes nare onverwachte effecten kunnen hebben. En kikkers zijn niet de minst-gevoelige beesten. Iemand een idee, ervaring met vissen/kikkers in regenwater dat in contact met behandeld hout is geweest?

Groet Michiel
Kottie

Re: beits bijt?

Berichtdoor hanzell » di maart 12, 2013 10:18 pm

Ik denk eerlijk gezegd dat je geen beschermlaagje moet aanbrengen, laat het hardhout maar wat verkleuren. Het enige wat je moet voorkomen is dat er blijvend contact met water is (door capilairiteit o.i.d.). Het hout moet zo tien, vijftien jaar kunnen halen. Wil je toch een beschermlaag aanbrengen, dan kun je het het beste met olie behandelen.
hanzell

Berichtdoor Kottie » wo maart 13, 2013 2:02 pm

Ha Hans,

als ik eerste kwaliteit merantie had genomen en niet vingergelast hout dan had je gelijk. Omdat ik dat niet heb is enige bescherming wel nodig.... Twee van de lamellen moet ik al vervangen wegens zeer sterk kromtrekken.

Olie lijkt mij juist een mindere keuze, de gevaren-indicaties daarvan staan te duidelijk op de potten. Planten kunnen er redelijk tegen (wortels groeien vast aan mijn olie-behandelde plantenrekken in de kas), maar voor kikkers lijkt het me daarom ongeschikt.

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor hanzell » wo maart 13, 2013 4:07 pm

ik heb het hier om minerale of plantaardige olie, geen industriele olie, dit zou in principe geen kwaad kunnen, tenzij je het hout erin gaat dopen, maar dat lijkt me niet. Als je het hout met een doekje met olie inwrijft, geeft dit denk ik echt geen probleem, dit trekt in het hout en zal niet snel oplossen in water, en met de verf en beitsen en tegenwoordig is dat veel sneller het geval. Of duurdere latjes gaan nemen.....
hanzell

Berichtdoor RdB » do maart 14, 2013 9:59 pm

Minerale olie komt uit aardolie, planten olie is van biologische oorsprong.

Ruud
RdB

Berichtdoor Peter Mudde » za maart 16, 2013 12:13 am

Wonderolie is ook van plantaardige oorsprong...
Ik heb mijn oude kas gedeeltelijk gebouwd uit vurenhout dat ik voor gebruik rondom in de (gamma-)beits had gezet. Het water van dat stuk kas gebruikte ik ook binnen. Nooit last gehad met de (boom-) kikkers.
Peter Mudde

Berichtdoor Kottie » za maart 16, 2013 6:31 pm

Ha Peter,

ik hoopte al op ook een reactie van een kikkerhouder :wink: ... Dan ga ik maar eens schuren en kwasten; marginaal maar net voldoende om de ergste wateropname tegen te gaan.

Wat de "discussie" over mineraal, industrieel of biologische olie betreft; de biologische variant bevat ongetwijfeld de meest toxische soorten. De natuur kan tenslotte veel beter gif maken dan de mens (op plutonium na dan....) :roll:

groet Michiel
Kottie

Keer terug naar Orchideeën Algemeen