Beginner met kas

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Beginner met kas

Berichtdoor Jan Frits » do maart 14, 2013 6:33 pm

Ben bezig mijn kas in te richten voor het kweken van orchideeën.
Vorig jaar heb ik een aantal orchideeën verloren omdat het te warm en te droog was in mijn kas.
Temperaturen waren soms boven 38 C en luchtvochtigheid circa 20%
de kas heeft een lengte van circa 6 meter en is 3 meter breed.
Staat met zijn volle lengte op het zuiden, dus als het zonnig weer is, dan wordt de kas erg warm.
In de kas staat een gevelkachel. De temperatuur kan ik regelen met een thermostaat.
in de winter overdag circa 24 C, s'nachts circa 17 C.
De kas is uitgerust met twee ventilatoren, welke halverwege op circa 1 meter boven de grond hangen.
In de kas staan sinaasappelstruiken (Ja met vruchten) en passiflora's), deze schermen enigszins.
Ik geef de planten zelf water met een tuinslang.
Er is een raam dat elektrisch opent. (Bij 25 C ongeveer).
Ik wil de kas gaan schermen aan de binnenzijde.

Heeft iemand een idee hoe ik die kas het beste kan inrichten, zodat ik catleya's en andere
soorten met enig succes kan kweken.

Zelf vind ik het eng om een mistsysteem o.i.d. te installeren i.v.m. legionella.

Ik hoop dat iemand mij een zetje in de goede richting kan geven op welke wijze ik die kas het best
kan aanpassen c.q inrichten.

Groeten,

Jan
Jan Frits

Re: Beginner met kas

Berichtdoor Chanelleke » do maart 14, 2013 9:55 pm

Welkom op dit forum,wat ben jij een geluksvogel met zo´n grote kas.
Er zijn er hier vast wel die je met goede raad bijstaan, zodat je je kas goed in kan delen.

Heel veel succes, en laat tzt maar zien hoe het geworden is.

Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor RdB » do maart 14, 2013 10:03 pm

Als de mist installatie gewoon gebruikt wordt en er dus niet langdurig stilstaand water in staat kan zich er toch helemaal geen schadelijke hoeveelheid legionella vormen? Je douche is waarschijnlijk nog 'gevaarlijker'

Ruud
RdB

Berichtdoor Jan Frits » vr maart 15, 2013 5:20 pm

Bedankt voor jullie reacties,

Wat kan ik het beste nemen een beregeningsinstallatie of een mistinstallatie?
Zelf denk ik aan een buis welke ik in mijn kas plaats, onder de kweekbakken door,
met daarop sproeiers o.i.d.
Ik laat dan e.e.a. inschakelen door een hygrostaat.
Of is dit idee niet juist?
Groeten,

Jan
Jan Frits

Berichtdoor wolter » vr maart 15, 2013 8:35 pm

Hallo Jan,

Ik denk dat als je gaat schermen de temperatuur vanzelf niet meer zo hoog zal oplopen. Ik scherm aan de buitenkant, zodat ik in de kas ook planten in de nok kan hangen. Ik kweek ook Cattleya's, Encyclia's, Oncidiums e.d.
Ik heb t veel minder warm dan jij in de winter. Bij mij ligt de dagtemperatuur op 17 a 20 gr en 's nachts 13 a 15 gr.
Als je de luchtvochtigheid wil verhogen, kun je beter een nevelinstallatie of luchtbevochtiger nemen.
Bij een nevelnstallatie is t wel goed zoeken. Ben er zelf ook wel mee bezig geweest, maar bij sommige zijn de neveldruppels te groot, zodat de planten er nat van worden.
Bovendien is t nogal prijzig. Ik gebruik om de luchtvochtigheid te verhogen een Defensor luchtbevochtiger met een capaciteit van 3 ltr. p/uur. Deze is aangesloten op een hygrostaat en kan de luchtvochtigheid, m.u.v hete, zonnige zomerdagen, prima op peil houden. Ter info: mijn kas is even groot als die van jou.
Als je echt door t orchideeenvirus bent gegrepen, verdwijnen de andere planten vanzelf een keer uit je kas denk ik. :)

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor Peter Mudde » za maart 16, 2013 12:21 am

Bij schermen aan de binnenkant zit de warmte al in de kas. Dat is dus minder effectief.
Ik had in mijn oude kas een boneco-luchtbevochtiger die permanent van (osmose-) water werd voorzien, plus een aantal vijvertjes. Later heb ik dat vervangen door een sproeisysteem dat af en toe werkte, maar de luchtbevochtiger zorgde voor een beter klimaat. Met sproeiers was het nogal een golfbeweging in de luchtvochtigheid.
Peter Mudde

Berichtdoor hanzell » za maart 16, 2013 10:27 am

Ha Jan,

er staan hier een paar flinke 'kas'onderwerpen waar de meeste vragen wel zullen worden beantwoord, kijk anders eens onder 'nu nog een kas' oid die gaan je verder helpen.
hanzell

Berichtdoor Jan Frits » za maart 16, 2013 1:08 pm

Geacht forum,

Ontzettend bedankt voor jullie informatie.
Hier kan ik wat mee.

Zelf scherm ik liever aan de buitenzijde van de kas, ik heb
echter geen enkel idee of dat wel bij mijn kas gaat.
Het is n.l. een kas van het type Venlo.

Als iemand misschien daar nog een idee over heeft?

Inzake de luchtvochtigheid zit ik nu op het goede spoor
omdat ik nu weet waar ik naar moet zoeken.

Nogmaals bedankt!

Groeten,

Jan
Jan Frits

Berichtdoor Jan Frits » wo maart 20, 2013 6:27 pm

Wolter ik heb op je antwoord gereageerd maar de post
blijft in de uitgaande postbak zitten.
Heb je een idee hoe ik die kan versturen?
Groeten,
Jan
Jan Frits

Berichtdoor petervschie » do maart 21, 2013 10:45 am

Hallo,

misschien kun je hier iets mee een site zie link:
https://www.all4plants.com/kweekruimte/ ... ochtigers/

groetjes Peter
petervschie

Berichtdoor jurgen023 » vr maart 22, 2013 9:09 pm

Jan,

Heb ook een kas van jouw formaat (dubbel wandig helder polycabonaat). In het begin schermde ik ook aan de binnenzijde, maar dan wordt het veel te warm. Sinds een 6-tal jaar wit ik mijn kas aan de buitenzijde met een product dat ik koop bij Akerne in Schoten (Belgie). Poeder dat je moet oplossen in water. En dan verstuif ik het op de buitenzijde. Als het nat is, wordt het transparanter, als het droog is en de zon schijnt er op, is het spierwit. Geen enkele verbrande plant. Mijn serre staat in de zomer van 10u tot 19u in de volle zon!

Schermt kas prima af. Akerne gebruikt het trouwens ook.

Als je je ramen opent, mag je volgens mij doen wat je wilt. Dan krijg je je luchtvochtigheid niet in de hoogte. Bij mij in de kas is het op een hete zomerdag ook makkelijk 38C en een luchtvochtigheid van 20%. Heb niet indruk dat planten het slecht doen :) .

Zeker met nevelinstallaties oppassen dat je het ook niet te vochtig maakt. Heb 5 jaar geleden ook nevellaars geinstalleerd, maar had die niet goed afsteld en het resultaat was ernaar: zwart rot. 15% planten meteen voor het vuilnis en 2 volle weekends planten kapotknippen (in de hoop planten te redden) en verpotten.

Cattleya's zijn echt geen slappe plantjes hoor.

Groeten

Jurgen
jurgen023

Keer terug naar Orchideeën Algemeen