Coelogyne Fimbriata & Maxilaria Porphyrostele

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Coelogyne Fimbriata & Maxilaria Porphyrostele

Berichtdoor jvanerum » zo mei 12, 2013 9:42 am

Hallo,

de fimbriata geeft heel veel scheuten op bulben die op 'takken' zitten. Heel vreemde plant, vind ik. Maar ik heb nog steeds geen bloem gezien. Ze hangt in het dakraam, dus veel licht, op het noorden en krijgt één keer de week water. Wat doe ik verkeerd ?

De porhyrostele had al snel één zwarte bulb en nu 3. De plant maakt nochtans veel scheuten ( bladeren ? ) aan vanonder de bulben. In de pot zit mos en spons. Ik hield de plant vochtig maar geef hem nu minder water. De plant staat weg van het raam, krijgt tot de middag zon. Ik zie niet onmiddelijk een ziekte. Wat is hier aan de hand ?

https://plus.google.com/u/0/photos/115053716186862706815/albums/5876990675646894945

Alvast bedankt voor de opmerkingen.

Johan
jvanerum

Re: Coelogyne Fimbriata & Maxilaria Porphyrostele

Berichtdoor Chanelleke » zo mei 12, 2013 9:27 pm

Ik zou de plant met de zwarte bulben in een nieuw pot medium zetten,want hij lijkt mij veel
te nat te hebben gestaan, rotte wortels verwijderen en opnieuw oppotten

succes Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Bindi » ma mei 13, 2013 10:44 am

Hai

Wat de Coelogyne betreft,ik behandel mijn plant als volgt...in de herfst begin ik hem steeds minder water te geven,de bulbjes drogen dan wel iets in.
maar ik zorg er wel voor dat dit niet te erg word.hij of zij:) krijgt dan ook bijna geen voeding.in het voorjaar ga ik hem meer voeding en water geven.
de bulbjes worden dan vanzelf weer wat voller.nadat de nieuwe bulbjes zijn volgroeid,zou hij moeten gaan bloemen.
tot nu toe heeft hij bij mij elk jaar gebloeid.
ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes Bindi.
Bindi

Berichtdoor jvanerum » di mei 14, 2013 10:49 pm

ik denk inderdaad ook dat die Maxillaria best verpot wordt.

Ik had begrepen dat de meeste coelogynes was kouder mogen staan. Hoeveel water geef je ? Laat je de plant even staan in het water, of gewoon 15 seconden water over laten stromen ? Wat noem je minder en meer water ? Als ik om de 14 dagen water geef, verstuif ik tussendoor wel eens water op de plant. Zou het kunnen dat de bulben van de maxilaria dit slecht verdragen ? Ik heb ook een coelogyne speciosa die regelmatig bloem geeft (wel telkens één bloem, niet de de rits van bloemen die je soms ziet ).
jvanerum

Berichtdoor Bindi » wo mei 15, 2013 4:31 pm

Hoi

Het staat inderdaad wat vaag omschreven:)
Ik bedoel dat ik hem soms 2 weken of iets langer geen water geef in de winter.
als ik hem wel water geef maak ik de hele plant nat.behalve als hij bulbjes aan het maken is,
ik ben dan altijd bang dat ze dan wegrotten.hij staat,of hangt kan ik beter zeggen,bij mijn cattleya's
maar wel een beetje in de half schaduw.dus in de winter overdag 20 C.
nacht uiteraard zo rond de 15 C.

Groetjes Bindi.
Bindi

Keer terug naar Orchideeën Algemeen