Vanda probleem

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Vanda probleem

Berichtdoor andré g » za mei 25, 2013 6:25 pm

Beste liefhebbers ,
sinds dit jaar heb ik een probleem met de vanda's. De knoppen gaan maar half open of worden bruin.Daar ik niets veranderde aan de verzorging weet ik echt niet hoe dit komt.Weten jullie raad?
andré g

Re: Vanda probleem

Berichtdoor Ammateurtje » za mei 25, 2013 9:20 pm

Misschien is de luchtvochtigheid nu lager , waardoor de knoppen verdrogen .
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Chanelleke » za mei 25, 2013 10:03 pm

Bij mij groeien ze ook veel minder dan vorig jaar,denk dat het komt door het slechte voorjaar en weinig zon.

Succes Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Ammateurtje » za mei 25, 2013 10:13 pm

Daar hebben die van mij geen last van , de Witte bloeien telkens weer opnieuw .En de steel uit de Paarse is nu uitgebloeid , bij de tweede steel zijn de knoppen al dikker aan het worden .

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Chris F » zo mei 26, 2013 1:02 am

Lage luchtvochtigheid is eerder dan te weinig licht een mogelijke oorzaak, maar controleer zeker ook op beestjes (thrips). Denk ook aan de nabijheid van rijpend fruit (appels e.d.) of kaarsen (gezellig maar geven soms een stof af die bloemen en knoppen doet verwelken).
Chris F

Berichtdoor andré g » zo mei 26, 2013 5:01 pm

Dag Chris ,

kaarsen en rijp fruit kan niet .Tripsen zijn wel een mogelijkheid want als ik mijn Cattleya's dompel zitten er soms van die zeer kleine witte beestjes in het water dat uit de pot loopt. Bij mijn Vanda's heb ik deze nog niet gezien , staan wel langs de Catts. Wat kan ik eigenlijk doen tegen deze tripsen? Spuiten met gif?
andré g

Berichtdoor Chris F » ma mei 27, 2013 6:19 pm

Hallo André,

Normaliter zijn thrips 1-3 mm groot en zeker niet wit; wat die witte beestjes dan wel zijn weet ik niet. Ik zou ze eens bekijken onder een loep en eventueel bestrijden. Wat de bestrijding van thrips betreft, zie de volgende links:

http://www.aos.org/images/img_content/newsletter_issues/aug10.html

http://www.aos.org/Default.aspx?id=141

Mijn ervaring is dat de "huis-, tuin- en keukenmiddelen" onvoldoende effectief zijn tegen thrips en dat je beter met gif kunt spuiten. Of je aan de genoemde bestrijdingsmiddelen kunt komen weten wellicht andere forum leden. In ieder geval succes!
Chris F

Berichtdoor andré g » ma mei 27, 2013 8:49 pm

Dag Chris ,

ik denk dat je gelijk hebt. Heb vandaag inderdaad 2 bruine beestjes in de halfgeopende bloem gevonden. Spuiten met Malathion gaat niet want dit is niet meer te koop in Belgie. Zouden produkten op basis van imidachloprid (wat hier eind 2013 ook verboden wordt voor particulieren) wel helpen? Moet ik dan alle andere orchids ook spuiten?
Groeten.
andré g

Berichtdoor Chris F » ma mei 27, 2013 9:57 pm

Hallo André,
Ik wou dat ik je kon adviseren welk gif te gebruiken, maar ik ben totaal niet bekend met wat er bij jullie verkrijgbaar is. Ik schat niet zo heel veel, de EU-regelgeving een beetje kennende. De meeste giften zullen waarschijnlijk alleen voor professioneel gebruik (met vergunning) beschikbaar zijn. Je zou het kunnen proberen met een middel op pyrethrinebasis of evt. neem olie (bij de drogist?). Ik gebruik weleens 70% isopropylalcohol in een spuitfles tegen spint, probaat maar nogal rigoreus en brandgevaarlijk en ik weet niet of het thrips doodt. Hoe dan ook, je zult de andere planten ook moeten behandelen. Is er misschien iemand op het forum die verder kan helpen?

Imidacloprid is een systemisch middel dat eerst door de plant in voldoende mate opgenomen moet worden en zo sapzuigende insecten doodt. Orchideeën nemen maar langzaam en weinig imidacloprid op dus dit is weinig zinvol bij de bestrijding van thrips.
Chris F

Keer terug naar Orchideeën Algemeen