netpotten nodig?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

netpotten nodig?

Berichtdoor Joke » do aug 08, 2013 11:45 pm

Hallo allemaal,
omdat ik vond dat de wortels van mijn orchideeen onderin de pot te lang nat bleven ( met name in de winter) heb ik indertijd in Amerika bij tindaraorchdis.com een aantal netpotten besteld. Bij het verpotten ben ik mijn planten stukje bij beetje in deze potten aan het zetten, en ik merk dat met name de wortels van mijn Cattleya's een zucht van opluchting slaken. Frisse lucht! Ik ga t/m de eerste week van september op vakantie, maar ben van plan daarna weer potten te gaan bestellen. Mijn idee is dan tegelijk voor alle belangstellenden te bestellen, zodat we de verzendkosten en de belasting door de douane kunnen delen. De netpotten die in Nederland worden aangeboden vind ik erg prijzig.
Afhankelijk van de belangstelling reken ik erop dat iedereen ongeveer 1,5 keer de prijs van de potten betaald die hij besteld. Betaling natuurlijk vooraf. Nadat alles is aangekomen wordt het tekort/ overschot verrekend.
Belangstelling?
Kijk dan op de site en geef me door waar je interesse in hebt en hoeveel van alles. Ze hebben genoeg te koop!
Groeten, Joke
Joke

Re: netpotten nodig?

Berichtdoor Eduard » vr aug 09, 2013 9:24 am

Prima initiatief,

Met name Cattleya's hebben echt lucht nodig, ik kom veel in Azie en daar zie je overal stalletjes en kwekers van Vanda's en Cattleya's langs de weg en in dorpjes.
( de grote kwekers doen het trouwens ook zo.honderden meters vol met hangende kokosnoten met Cattleya's.)

Opvallend is daarbij is dat de Cattleya's net zo lange luchtwortels hebben als de Vanda's , ze kweken ze daar in halve kokosnoten, waarbij de wortels door en langs de kokosnoot naar beneden hangen, net zo lang als bij de Vanda's, en water geven...elke ochtend even de tuinslang er overheen, ..

Dus alles opgepropt in een dichte plastic pot...ze hebben inderdaad lucht nodig.. :roll:

gr.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Bindi » vr aug 09, 2013 10:56 am

Dit is zeker waar.ik doe het zelf ook met planten die geen goede wortels hebben,als ze dan weer mooie wortels hebben gemaakt zet ik ze in terracota met grove bark.
Dit doe ik omdat ik op de vensterbank kweek,en de planten dan blijven staan en ik toch een beetje de wortels in toom kan houden,die wortels gaan overigens ook met de
terracota potten alle kanten uit,maar als ik een kas zou hebben,zou ik het zeker op net potten houden,is volgens mij ook de meest natuurlijke manier voor deze planten.

Groetjes Bindi.
Bindi

Berichtdoor Chanelleke » vr aug 09, 2013 9:05 pm

Ik ben wel geïnteresseerd in net potten, in verschillende maten en hoogte´s.
Afhankelijk van de prijs.
Ik hoor het graag hoe verder verloopt.

Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor niekh » vr aug 09, 2013 9:39 pm

Hallo Joke,
Op de foto's die ik op de site zie zijn de netbaskets niet veel anders dan de ronde vijvermandjes die je hier ook kunt kopen. Misschien dat de kleine netpotten relatief gezien grotere gaten hebben. Als je wilt dat de wortels goed uit de pot kunnen groeien (en vrij kunnen hangen), dan lijken me deze potten nog steeds niet geschikt. Als je gewoon veel lucht aan de wortels wilt (en daar gaat het volgens mij om) dan kun je ook gewoon vijvermandjes gebruiken. Die zijn echt niet zo heel duur. Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://www.beest.nl/nl/vijver/vijver-overige/vijvermandjes/?by=price.
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Chris F » za aug 10, 2013 2:05 am

Ik sluit mij aan bij de opmerking van Niek. Ik gebruik al jaren met uitstekende resultaten de vijvermandjes die ik in tuincentra insla wanneer ik in NL ben. De openingen in de vijvermandjes zijn weliswaar kleiner dan die van de netpotten, maar dat deert mijn Cattleya's en Schomburgkia's niet; de wortels vinden hun weg wel. Het enige nadeel van de vijvermandjes is, naar mijn mening, dat ze niet zo duurzaam zijn als netpotten, omdat het materiaal dunner is. Onder tropische condities (warm en veel zon (= UV- straling) worden vijvermandjes na een jaar of drie broos en scheuren/verpulveren ze.
Chris F

Berichtdoor Antoon. » za aug 10, 2013 6:57 pm

Zoals vorige ook al hebben aangegeven kunnen Cattleya's dus inderdaad gewoon zonder bark of wat groeien en bloeien.
Zie al oudere foto.

Afbeelding
screen grab
Antoon.

Berichtdoor Joke » za aug 10, 2013 7:04 pm

Hallo allemaal,

dank jullie wel voor jullie reacties. Schanelleke, je kan de prijs van de potten gewoon zien op de webside.
Niek en Chris, wat betreft de vijvermandjes ben ik het niet helemaal met jullie eens, er zijn ook manden die uitstekend geschikt zijn voor bijv Stanhopea of Gongora, dat zijn de 8-hoekige jongens, met grote gaten. Maar inderdaad, ik heb er ook al in vijvermandjes staan.
Antoon, je Cattleya is helemaal geweldig!
Joke

Berichtdoor Antoon. » za aug 10, 2013 7:17 pm

Dag Joke.

De net potten die jij uit Amerika wil laten komen zijn een uurtje rijden hierbij mij vandaan ook verkrijg baar.

Kijk maar eens op de site van Akerne in Belgié die hebben de zelfde in hun assortiment.

Gr.
Antoon.

Berichtdoor Chanelleke » za aug 10, 2013 8:59 pm

Ja Antoon, dat klopt in België kun je ze ook kopen,heb het gezien op hun site, dus gaan we daar wel heen, leuk uitje voor in de aankomende vakantie.
Dus geen netpotten uit Amerika

Groet Chanelleke
Chanelleke

Keer terug naar Orchideeën Algemeen